Nei - en morsom, sprek og praktisk bil behøver ikke koste skjorta!

Disse skremmer fortsatt vannet av de fleste, og det for bare 50 000 kroner

Visst kan du få både enn skikkelig sprek og allikevel praktisk bil til bare 50 000 kroner
Visst kan du få både enn skikkelig sprek og allikevel praktisk bil til bare 50 000 kroner

Ikke alle har hundre tusenvis av kroner å legge i bil, men ønsker seg allikevel noe som er sprekt nok til å lokke fram smilet.

Veldig ofte er en slik bil ikke særlig egnet når du også må ha med stor bikkje, barnevogn eller fiskestang, telt og ryggsekk. Men unntak finnes!

I denne bruktbilrunden har vi sett på hva du kan få av stasjonsvogn, med sprek motor og som ikke koster mer enn ca 50 000 kroner. Og - jo da. Det finnes absolutt biler i denne litt sære nisjen også.

Ikke helt nye - naturlig nok, og med et anstendig kilometertall på telleverket og med noe høyere risiko om du velger en ditto bil med 100 hestekrefter mindre. Selvfølgelig må også powerbiler i denne prisklassen sjekkes litt ekstra nøye før kjøp. Mange av disse bilene har jo allerede vært med en runde eller to rundt kvartalet allerede - ofte med noen som vet hvor gasspedalen er og hva den kan brukes til bak rattet...

Men leter du litt og undersøker og sjekker litt nøye, og finner en god og velholdt bil så kan vi love deg en doning hvor morofaktoren forsatt er høy, selv om den også er praktisk.

Her er noe av det vi fant:

1993, BMW 325i Touring. Kr. 40 000.

BMW-325i (Foto: Faksimile fra finn.no)
BMW-325i (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Vi skammer oss ikke for å innrømme at todørsvarianten av BMWs etter hvert klassiske E30 er vel så tøff som Touring-utgaven, men ser helt klart det praktiske i en stasjonsvogn. Det er jo også poenget her.

Dessuten er den deilige rekkesekseren på 2,5-liter under panseret den samme - og klemmer ut 170 hestekrefter på en god dag. Det er allikevel den motorsvakeste bilen i dagens bruktbilrunde - men også den billigste og samtidig den som har gått minst.

Dessuten finnes denne også som firehjulstrekker om du vi ha en enda mer praktisk bil i form av økt framkommelighet, da med bokstave "X" i tillegg på betegnelsen. Men for all del - bakhjulstrekk er morsomt nok det!

Bilen i denne annonsen er betydelig påkostet, har gode sportsseter i skinn og attpåtil lite rust - dette er praktisk moro for pengene.

Vi likte imidlertid ikke de uoriginale baklampene, men så lenge de originale følger med er dette bare en ubetydelig filleting.

Les mer om BMW E30 i vår bruktbilguide her:


1995, Volvo 850 T5-R. Kr. 55 000.

Volvo-850-T5-R (Foto: finn.no)
Volvo-850-T5-R (Foto: finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Den ser ganske diskré og tilforlatelig ut med sitt Lecablokk-design - i alle fall om du ikke velger den i dag smått legendariske T-gulfargen.

Men denne er fortsatt egnet til å skremme vannet av de fleste. Volvo fikk hjelp av ingen ringere enn Porsche når du skulle utvikle T5-utgaven. Ikke bare motoren - den kjente rekke femmeren - men også stylingen som sørger for cw-verdi på bare 0,29. Ikke dårlig av en Lecablokk det?

I kjent Volvo-stil var sikkerheten vel i varetett. Dette var verdens første bil med fire airbager som standard og sedanutgaven var den først med tre trepunktsbelter i baksetet.

Bilen i annonsen har definitivt gått et stykke, men er betydelig påkostet, med både hellakkering, registerreimbytte og full service. Her bør det være både mere bil og moro igjen!

Volvo T5-en er denne rundens dyreste med en pris på 55 000 kroner.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri bygde

1999, Ford Mondeo ST200. Kr. 45 000.

Ford-MOndeo-ST200 (Foto: Faksinlie fra finn.no)
Ford-MOndeo-ST200 (Foto: Faksinlie fra finn.no)

For å se hele annonsen, klikk her:

Ford Mondeoen er kanskje den med det kjedeligste designet av disse tre bilene, men nettinggrill, 17-tommershjul og litt diskret styling hjelper.

Dessuten er den finere enn standardutgaven innvendig også, med seter fra Recaro, karbondetaljer og spesiell instrumentbelysning.

Men det er det vi finner under panseret vi liker aller best. Der bor det nemlig et smykke av en motor: 2,5-liters V6 på 205 hk gjør dette til en rimelig diskre familieracer.

Ford har jo lange og stolte tradisjoner med spreke utgaver av sine familiebiler. Det skulle være nok å nevne betegnelser som Mexico, RS 2000, XR4i for ikke å nevne Cosworth. Men også ST200 /220 hører med på denne klassiker-lista.

Ny prisen var på ca 470 000 kroner for denne om jeg ikke husker helt feil.

Men 13 år har gått, kilomtertelleren har passert 200 000 km og stålmarken har funnet seg godt til rette i hjulbuene bak (nye følger med) , og prisen er nå nede i 45 000 kroner.

Med litt godt stell så bør også denne - sammen med de to andre bilene over - være en framtidig klassiker.

Les mer om Ford Mondeo i vår bruktbilguide her: