GRUNDIG LURT: Innholdet i denne pakken er neppe verdt 9.500 kroner. (Foto: PRIVAT)
GRUNDIG LURT: Innholdet i denne pakken er neppe verdt 9.500 kroner. (Foto: PRIVAT)

Kjøpte musikkspillere for 9500 kroner – fikk seks kilo papirsøppel

Søpla satte Bjarte på sporet av svindleren.

Bjarte (38) fra Vestlandet ville glede familien, og spesielt sine sønner på 8 og 9 år, med nye musikkspillere. Han trodde han kunne gjøre et kupp da han kom over en annonse på Finn.no på sensommeren.

Bjarte slo til på annonsen, og kjøpte fem airplay-musikkspillere av merket Sonos til en verdi av 9500 kroner. Det tilsvarer omtrent halv pris for de halvannet år gamle spillerne.

Sjokket var stort da han åpnet pakken han hadde hentet på Posten, den inneholdt nemlig bare papirsøppel.

Pakken Bjarte mottok var likevel ikke helt uten verdi. Blant all reklamen og de gamle avisene fant han et relativt nytt nummer av Se og Hør.

– Det hadde ikke kona lest, forteller Bjarte. – Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

– 38 år og grundig lurt

– Jeg skammer meg litt over å være 38 år gammel og bli så grundig lurt, forteller han.

– Jeg handler mye på nett fra hele verden, og det er første gang noe slikt har hendt meg.

I euforien over det Bjarte trodde var et knallkjøp forsvant mange av de vanlige forsvarsmekanismene han vanligvis har når han handler på nett.

Les også: Trodde han kjøpte Apple-produkter: Betalte 6300 kr for to pakker med grus

Gjenganger

– Vi har registrert fire andre saker mot denne annonsøren, kan Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no, fortelle.

Selgeren har hatt to annonser ute tidligere, men er nå suspendert fra nettstedet.

– Vi har også mottatt en henvendelse fra en person som mener å ha blitt utsatt for ID-tyveri av denne selgeren.

– Omtrent én av 10 000 annonser er svindelforsøk. Noen annonser klarer vi å fjerne før noen har latt seg lure. Andre kan ha flere ofre, som denne saken viser, sier Vinden.

Les også: Marianne ble lurt til å kjøpe falsk Mulberry-veske for 6000

Politiet på saken

Selgeren har ikke svart på telefonen etter at handelen var fullført, og nummeret er ikke mulig å spore tilbake til en person gjennom vanlige kanaler.

I pakken med alt papirsøppelet fant Bjarte også adressert post til to personer med samme postnummer som der pakken ble sendt fra.

– Det er ikke sikkert svindleren bor på en av disse to adressene, men han har i alle fall forsynt seg av disse personene sitt søppel, mener Bjarte.

Les også: To par Nike for 1200 kr? Les svindelhistoriene

Selv om Bjarte kommer til kort i sine undersøkelser, har Politiet kommet lengre.

Når det gjelder denne anmeldelsen er den vedlagt et større kompleks på én mistenkt som vi etterforsker, sier Mona Gikling, teamleder for Team vinning ved Sentrum Politistasjon i Trondheim.

Nærmer seg løsning?

Den antatte svindleren er ifølge Politiet en mannsperson i 25 årsalderen, bosatt i Trondheim.

«Modusen», som Politiet kaller det, er den samme i alle sakene. Mange har blitt lurt på nøyaktig samme måte som Bjarte.

Les også: Slik sikrer du deg best mot å bli svindlet på nettet

Svindelen tar utgangspunkt i Finn.no, der kjøper tar kontakt med selger og alt avtales over SMS. Pakken sendes med postoppkrav, og kjøper overfører penger på postkontoret før de får varen utlevert.

Gikling opplyser at sakene de etterforsker kommer fra hele landet. Ingen av sakene er henlagt, og de etterforskes på «vanlig måte».

Grundig sjekk

I annonsen på Finn.no var bare selgers mobilnummer oppgitt.

– Jeg burde sjekket mobilnummeret, jeg burde ha sørget for å få e-postadressen og jeg burde gjerne snakket med ham for å få et inntrykk, sier Bjarte.

Bjartes etterpåklokskap bekreftes av Finn.no. – Det er enkelt å unngå disse svindelforsøkene. Finn Betalingsgaranti fungerer som en depositumskonto der pengene står trygt til kjøper har mottatt varen. I tillegg kan man naturligvis møte kjøperen fysisk, oppfordrer Vinden.

Les også: Gro fikk Facebook-kontoen hacket: – Jeg tok til tårene

– Det er ingen grunn til å tro at navnet selger brukte i annonsen er svindleren. Jeg fant ham på Facebook, jeg tipper svindleren gjorde det samme, sier Bjarte.

Flaue ofre

Det Bjarte og de andre har blitt utsatt for av mannspersonen fra Trondheim er en vanlig type svindel, ifølge Gikling.

– Vi ser mange slike saker der kjøper setter inn penger før varen er mottatt. Vi oppfordrer alle som skal kjøpe varer på Finn.no om å benytte «sikker betaling», og ikke bli fristet av gode kjøp, sier Gikling.

For det å bli fristet er det mange som blir. «Trøsten» for Bjarte og de andre kan være at de er i «godt selskap».

Gikling har ingen nasjonal statistikk å vise til, men sier følgende; – Det er en økning i denne typen bedrageri, og det er enkelte bedragere som går igjen og gjør store penger på virksomheten sin.

– Folk er godtroende og naive, og mange vegrer seg for å anmelde da de skjønner at de har blitt lurt, og er rett og slett flaue. Jeg antar at det er mange som ikke anmelder forholdet akkurat på grunn av dette, avslutter Gikling.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter