Markedet for kompakt SUV er virker å være nesten umettelig. Nå er det Opel som har kommet på banen   og kundene har stått i kø. Rundt 700 er allerede bestilt.
Markedet for kompakt SUV er virker å være nesten umettelig. Nå er det Opel som har kommet på banen og kundene har stått i kø. Rundt 700 er allerede bestilt.

Opel Mokka: 700 nordmenn har bestilt denne SUV-en usett

Forventer at 1.700 vil kjøpe den i 2013!

Ikke før har vi fått Subaru XV, Mazda CX-5, Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 – før også Opel kaster seg inn i kompakt-SUV-klassen med sin variant: Mokka.

Opel har slitt med salget den siste tiden, og er ikke akkurat i vinden. Men nå har de fått en fin oppmuntring – for interessen for deres nyeste modell har vært overveldede her hjemme.

Alt før bilen er tilgjengelig hos forhandler har 700 nordmenn skrevet kontrakt.

LES OGSÅ: Opel Mokka: Overrasker med ny kompakt-SUV

Mokka interiør
Mokka interiør

Lav startpris

Mokka byr på mye av det samme som de andre – kompakte utvendige mål, med god plassutnyttelse, effektive motorer og lav terskel for 4x4. Prisene starter på 239.900 kroner – da får du den med forhjulstrekk og 1,6-liters dieselmotor.

– Vi har store forventninger til salget av denne bilen, når den om få uker inntar norske veier. Vi opplever at Mokka er den perfekte Norgesbilen. Den har kjøreegenskapene mange etterspør, du sitter høyt og har god komfort. Høyden gjør også at den er lett å komme seg ut og inn av. Dermed vil nok også mange godt voksne føle at Mokka er et godt valg for dem, sier informasjonssjef hos Opel Norge, Hélén A. Formo.

LES OGSÅ: Derfor havner SUVeierne mye oftere i grøfta

Vil ha mye utstyr

Mokka blir i første omgang tilgjengelig med tre motoralternativer:

Bensin: 1,6 liter med 115 hk og 1,4 liter med turbo og 140 hk.

Diesel: 1,7 liter med 130 hk.

Det er 4x4 i kombinasjon med dieselmotoren og bensinmotoren med turbo som er de klare favorittene så langt.

– De fleste bestiller også automatgir og den høyeste utstyrspakken, Como, forteller Formo videre.

Totalt er det forøvrig beregnet å selge omtrent 1.700 Mokka her i Norge neste år. I Europa har mottakelsen også vært veldig positiv, totalt er det rundt 25.000 bestillinger på bilen.

Mokka rett fra siden
Mokka rett fra siden

LES OGSÅ: Beste SUV-kjøp til 500.000 kroner - hva velger du da?

Praktisk

Mokka er ellers en bil som med sine 428 centimeter plasserer seg omtrent midt i klassen når det gjelder utvendige mål.

Men plassen innvendig skal være raus – med blant annet 1.372 liters bagasjerom tilgjengelig om du legger ned baksetene. Dessuten er det hele 19 innebygde oppbevaringsløsninger.

– Mokka leveres også med et smart system som sørger for at du kan frakte fire sykler. Det vil bidra til å gjøre den aktuell for familier med barn og en aktiv livsstil, mener Formo.

Mokka bakfra
Mokka bakfra

LES OGSÅ: Opel Antara: Hvorfor er denne SUVen så billig?

Avansert utstyr

På utstyrsfronten kommer Mokka med blant annet «Driver Assistance Systems» basert på Opel Eye kamerasystem, samt ryggekamera. I tillegg til en god lasteplass, tilbyr Mokka den fullt integrerte, siste generasjon Flex-Fix sykkelstativ, som er eksklusivt for Opel.

Du kan også få ting som Advanced Adaptive Forward Lightning (AFL+) som øker kjøresikkerheten og er basert på tredjegenerasjons Bi-Xenon lyssystemer, og inkluderer fullt lysassistent (HBA).

Den nye generasjonen Opel Eye frontkamera er også tilgjengelig. Det gir sjåføren tilgang til en rekke funksjoner, blant annet varsling når du kommer ut av filen (LDW), kollisjonsvarsling (FCA) og andre generasjons teknologi for gjenkjenning av trafikkskilt.

Klikk her for å se flere bilder av Opel Mokka:

LES OGSÅ: Opel Antara: SUV-floppen prøver igjen