Stasjonsvogna er nok uten særlig tvil den modellen som vil selge best her hjemme av helt nye Mazda 6.
Stasjonsvogna er nok uten særlig tvil den modellen som vil selge best her hjemme av helt nye Mazda 6.

Mazda 6: Dette kan bli en norsk folkefavoritt

Men den har en utfordring i forhold til konkurrentene.

Dette er helt nye Mazda 6 som stasjonsvogn. Bilen som helt klart blir en svært viktig brikke i Mazda-puslespillet her i Norge.

Sammen med SUV-en CX-5 er planen at dette tospannet løfte Mazda-salget tilbake til gamle høyder.

Les vår test av Mazda CX-5 her:

Sporty og komfortabel

Nye, lekre Mazda 6 har vi omtalt flere ganger tidligere. Det litt trauste som vi ofte forbinder med dette merket er nå borte og erstattet med sporty linjer og det – som i følge Mazda selv – skal være svært gode kjøreegenskaper med vekt på det sporty, men uten at det går på bekostning av komforten.

Også stasjonsvognutgaven byr på sporty linjeføring
Også stasjonsvognutgaven byr på sporty linjeføring

Les mer om helt nye Mazda 6 her:

Bilen skal i tillegg være både sikker og ikke minst godt utstyrt. En del av det du betaler ekstra for hos konkurrentene skal være standard om bord i denne. Det lover godt!

Mazda 6 i stasjonsvognutgave byr også på sporty linjer, med skråstilt bakvindu. Bra for utseende, men ikke nødvendigvis for plassen. Om denne har de samme karosserimålene og hvor stort bagasjerommet er vil ikke Mazda ut med enda. Men vi liker det vi ser!

Utfordrer Passat, Avensis og Mondeo

Ikke bare er linjene lekre, men nye Mazda 6 skal være svært god å kjøre også.
Ikke bare er linjene lekre, men nye Mazda 6 skal være svært god å kjøre også.

Les også: Nå skal Mazda stå på egne bein:

Dette er en bil som med riktig motorisering (og dermed riktige priser ...) kan ha potensial nok til å utfordre de etablerte i denne klassen. Vi snakker da norske favorittbiler som VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo og Volvo V60/70. Ikke enkle konkurrenter å skubbe seg på akkurat ...

Blir den billig nok?

Her i Norge vil trolig 2-liters bensinmotoren på 150 hk og 2,2-liters dieselen på enten 150 eller 175 hk være de mest aktuelle alternativene.

Vi er spente på prisene. En del konkurrentene leveres jo med små og svært utslippsvennlige dieselmotorer på 1,6 liter og 105 / 115 hk og slipper dermed forholdsvis rimelig unna det norske avgiftsspøkelset.

Mazda 6 – bilen som ble et skikkelig vendepunkt: