COLOURBOX3545551 (Foto: Colourbox/Faksimile Nokian)
COLOURBOX3545551 (Foto: Colourbox/Faksimile Nokian)

Nokian beskyldt for dekkjuks etter «dopingtest»

Slik avslører ekspertene avvik: Kjører «dopingtest» og skjærer opp dekkene.

Vi liker ikke juks, skriver Aftonbladet.

Nokian (Hakka Blue) vant årets sommerdekktest, men gjorde det 9,7 prosent dårligere i «dopingtesten», en slags kontrolltest som utføres på dekk som på en eller annen måte oppnår et oppsiktsvekkende resultat i første test.

Dersom resultatene i «dopingtesten» hadde vært gjeldende ville Nokian mistet førsteplassen, men «dopingtesten» er ikke en fullstendig test, bare bremselengden på tørt underlag blir testet på nytt.

– Har Nokian valgt ut dekk med ekstra bra egenskaper til vår test, spør Aftonbladets Robert Collin.

Se også: Dette er Norges mest upopulære bil

– Alltid vært et problem

– Dekkdoping har alltid vært et problem. Vi tester ofte dekkene når de er så nye at de ikke fåes kjøpt hos forhandlerne. Derfor får vi testdekkene direkte fra leverandørene og håper at de vi får kommer direkte fra hyllene med dekk til kundene, skriver Collin i Aftonbladet.

Det er finske Test World som utfører testene, som også norske Motor (NAF) publiserer. Det er stort sett alltid avvik fra første til andre test, men avvikene er som regel innenfor rimelig feilmarginal.

Den første testen ble utført i Sør-Afrika, «dopingtesten» ble utført i Finland. Det er forskjell i testtemperatur, det er dessuten forskjellig bil og forskjellig bane, derfor er avvik normalt.

Fem dekk var gjennom «dopingtesten», sjekk resultatene nederst i artikkelen. Den første testen av alle dekkene kan du lese på Motors nettsider.

Se også: Vi skrudde på kilometerne og «tjente» 30.000

Nokian: – Vi har ikke jukset

Vi spør Nokian om de har jukset i dekktesten.

– Vi har ikke jukset, den konklusjonen er feil. Det er synd å si det, men hva kan vi egentlig gjøre med det, spør Antti-Jussi Tahtinen, kommunikasjonssjef i Nokian i Finland.

Tahtinen forteller at resultatet av den første testen overrasket Nokian.

– Grunnen til avvikene må være temperaturforskjellene og forskjellen på kjøreforholdene mellom Sør-Afrika og Finland.

Nokian stusset på resultatet

Nokian tester egne dekk kontinuerlig, og har fått et resultat som ligger midt mellom det beste og det dårligste fra Test World.

– Vi skulle gjerne fått beskjed om resultatet i den første testen før testen gikk i trykk, for vi stusset også på resultatene. Vi vet akkurat hvordan våre egne dekk vil gjøre det i en test, derfor ville vi antagelig rukket å reagere på testen, sier Tahtinen.

Les også: Kun tre av åtte bilbatterier får godkjent i test

Ikke noe forklaring på avviket

– Er det mistenkelige resultater plukker vi i etterkant ut en ny runde dekk, er de like bra når vi kjøper fra en vanlig butikk? I dopingtestene har vi ofte avvik, naturlige avvik, men Nokian hadde litt større avvik enn normalt til å være vanlig produksjonsavvik, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i Motor (NAF).

– Men det er ikke så mye at vi kan påstå at de har jukset, sier Korsvoll.

I testrapporten skriver den uavhengige testorganisasjonen Test World at Nokians avvik på 9,7 prosent er utenfor normale avviksvariasjoner og ikke har noen forklaring.

Kan ikke levere spesialbygde dekk

– Vi gjør «dopingtestene» for å etterprøve dekkene som er levert. For at vi skal få med de nyeste dekkene er vi avhengige av dekk fra produsenten, vi forutsetter at de er like gode som de folk får kjøpt i butikkene. Vi kjøper en ny runde for at dekkprodusentene ikke skal føle seg trygge på at de ikke kan levere spesialbygde dekk til testen, sier Korsvoll i Motor.

Testerne i Test World følger dekkbransjen nøye, og har testet i 20-25 år, derfor kjenner de hver eneste produsent og hvilke nyheter produsentene jobber med.

Se også: Åtte minutters feilparkering resulterte i bot og borttauing

Continental ble tatt

– De kan forutse hva dekkene kan prestere, dersom dekkene presterer mye bedre enn forventet gir det grunnlag for å ta dem med i en «dopingtest».

Har dekkene eksepsjonelle egenskaper kuttes de opp slik at gummiblandingen og konstruksjonen kan analyseres.

Continental ble avslørt for åtte-ni år siden ved at gummiblandingen og konstruksjonen ble analysert. Det viste seg at gummiblandingen utenpå dekkene var en annen en blandingen inni. Avvikene var også langt større enn avvikene Nokian viste i denne «dopingtesten». Continental erkjente da at det jukses – hos konkurrentene. De benektet jukset, og mente det var avvik eller slurv i produksjonen.

– Vi føler at vi har brukbar kontroll, nettopp fordi har tatt produsenter i juks – de vet de blir avslørt hvis de prøver seg. Og så får de et negativt oppslag i etterkant, sier Korsvoll.

Under kan du se resultatene for de fem utvalgte dekkene til «dopingtesten», både fra den første og den andre testen. De to testene kan ikke direkte sammenlignes med hverandre, blant annet fordi banene ikke er helt like. Man kan heller ikke sammenligne bremselengdene mellom testene, men man kan sammenligne de forskjellige dekkene med hverandre innen de to testene.

Les også: Disse bilmerkene kjøper vi igjen og igjen

Les den første testen i sin helhet på Motors nettsider

Resultat første test

Dekktype

Bremselengde (meter)

Index

Nokian Hakka Blue

23,8

105,9 %

Hankook Ventus Prime 2

24,0

105,1 %

Michelin Pilot Sport 3

24,4

103,2 %

Pirelli Cinturato P7

24,5

103 %

Continental ContiPremiumContact 5

25,2

100 %

Resultat andre test

Dekktype

Bremselengde (meter)

Index

Michelin Pilot Sport 3

26,5

103,5 %

Pirelli Cinturato P7

26,6

103,3 %

Hankook Ventus Prime 2

26,8

102,4 %

Continental ContiPremiumContact 5

27,5

100 %

Nokian Hakka Blue

28,6

96,2 %