Slik så første generasjon av VW Golf ut   og ble starten på en av bilverdens aller største salgssuksesser. Golf lever i beste velgående 38 år etter   og siste generasjon er på trappene.
Slik så første generasjon av VW Golf ut og ble starten på en av bilverdens aller største salgssuksesser. Golf lever i beste velgående 38 år etter og siste generasjon er på trappene.

VW Golf I: – Den var ganske enkelt genial

Oppskriften for 38 år siden var den samme som i dag. Nesten...

I forbindelse med at det nå er duket for syvende generasjon Golf, har vi valgt å ta en liten titt på de seks generasjonene som har vært før.

Gjennom 38 år har det nemlig vært mange høydepunkter, og noen nedturer, i Golf-utviklingen. Men selv om kritikken noen ganger har vært høyrøstet har det aldri forandret på ett helt avgjørende punkt: Golf er og har alltid vært en salgsvinner.

VW-konsernet hadde en formidabel utfordring da de skulle erstatte den legendariske, koselige – men også sterkt aldrende "Bobla".

Lite visste de at erstatteren, som fikk navnet Golf, skulle vise seg å bli en salgssuksess av en annen verden.

– Den var enkelt genial, eller ganske enkelt genial om du vil. En bil som både var kompakt og hadde imponerende innvendig plass. Dessuten var den driftssikker, lett å skru på og hadde en god pris, forteller Brooms bruktbilekspert, Benny.

Golf I – 1974–83

Golf I
Golf I

Designet var tidløst, og den dag i dag er det mange som synes at nettopp første generasjon Golf er den fineste. Og tro det eller ei, men den er fortsatt i produksjon, I Sør-Afrika. Riktignok i en oppdatert versjon, men likevel ...

Golf I ble tilgjengelig både med flere bensinmotorer, dieselmotor og som en sprek og kjøreglad GTI-utgave. Sistnevnte utgave er en helt egen historie – men også den har satt standarden i mange år innen små, raske biler til en folkelig pris.

Dessuten kom den i mange ulike karosserivarianter: Tredørs, femdørs, cabriolet, sedan (Jetta) – ja, til og med som pick up!

Benny:

– Her var en tidlig ute med å bruke samme plattform til mange forskjellige modeller.

– Det er slett ikke umulig å finne eksemplarer av Golf I som fortsatt er i god stand. Men de er etter hvert blitt sjeldne. Rusten og slitasje på særlig interiøret har bidratt til at du må lete litt om du skal finne en bil som er i skikkelig stand.

Les mer om Golf I i vår bruktbilguide her

Golf II

Golf II
Golf II

Når en først har lyktes med noe, så er det straks et stort press på å gjenskape suksessen i generasjon to. Den hverdagen kom i 1984 – da Golf II så dagens lys.

Det var ikke enkelt, for gjennom livsløpet til første generasjon hadde det kommet flere nye og oppdaterte konkurrenter på markedet. Men VW holdt fast med suksessformelen – konseptet forble det samme: Enkelt, praktisk og rimelig.

Disse er heller ikke umulige å finne gode eksemplarer av – men det er faktisk litt lenger mellom de gode eksemplarene.

Benny:

– Bilen vokste 18,5 centimeter i lengden og 5,5 centimeter i bredden, men det var ingen tvil om at dette var en Golf. Og resultatet lot ikke vente på seg – en ny suksess var et faktum, forteller Benny.

– Selv om den solgte godt, har den aldri fått samme klassikerstatus som første generasjon, forteller Benny.

Les mer om Golf II i vår bruktbilguide her

Golf III

Golf III
Golf III

I 1992 kom generasjon tre – og for første gang opplevde den sterk motbør. Ikke fordi salget sviktet, men fordi den viktige GTI-modellen ble alt for dvask. Med bare 116 hk og 0–100 km/t på over 10 sekunder, var det mange som ble irritert – og beskyldte VW for å utvanne konseptet.

Likevel, nok en gang ble salget en suksess. Og disse bilene finnes det mange av på bruktmarkedet.

Benny:

– GTI-en er rett og slett en tam og kjedelig bil – og ble aldri verdig GTI-emblemet. Det kom etter hvert en VR6-versjon, den første Golfen med V6-motor, men heller ikke denne var like leken og lett som GTI-en vi hadde blitt vant med.

– De er litt utdatert på interiøret. På disse modellene er det igjen viktig å se nøye etter rust, for øvrig er hjullagre, særlig bak, en svakhet på disse bilene, røper Brooms bruktbilekspert.

Les mer om Golf III i vår bruktbilguide her

Golf IV

Golf IV
Golf IV

Da fjerdje generasjon så dagens lys i 1998, tok VW grep for skape en modell med mer luksus. Særlig interiøret fikk en oppgradering som hevet Golf fra konkurrentene.

Her kom også en ny turbomotor som ble en favoritt blant mange. 1,8-literen med 150 hk ga igjen GTIen sitt gode rykte tilbake – og ble en favoritt blant mange.

Nå kunne du også få Golf med 4x4 (4Motion).

Benny:

– Interiøret ble faktisk såpass stilig at det føltes mer eksklusivt enn konsernbror Audi A3. Her ble jobben gjort skikkelig. Men ikke alt med denne bilen var like bra. Kjøreegenskapene er litt trøtte, mens det var en del tekniske utfordringer som skapte trøbbel særlig i starten.

Les mer om Golf IV i vår bruktbilguide her

Golf V

Golf V
Golf V

Golf V kom i 2003 – og nå ble fokus flyttet fra luksus til kjøreegenskaper og plass. I tillegg ble modellutvalget større enn noen gang, og det er svært få feil eller mangler.

Benny:

– Det er nok en litt kjedelig bil – men på en slags positiv måte. Det er få kostbare overraskelser for de fleste eierne av denne bilen – den går som den skal, har plass og er komfortabel. Dessuten får du den i alle mulige varianter, med en masse forskjellige motoralternativer.

Les mer om Golf V i vår bruktbilguide her

Golf VI

Golf VI
Golf VI

Generasjon seks er litt juks. De fleste er enige om at den nærmest er en facelift av den foregående, snarere enn en helt ny modell.

Utgangspunktet er i alle fall det samme, og størrelsen lik. Men utseendet ble endret, og interiøret fikk en større oppgradering.

Dette er imidlertid etter vår mening den så langt mest komplette Golfen.

Benny:

– Denne er veldig solid, har trygge og gode kjøreegenskaper og passe premiumfølelse. En veldig fin modell, men noen ble nok likevel skuffet over at den ikke skilte seg mer fra forgjengeren.

– Problemet med Golf VI er at bagasjeplassen begynner å bli begrenset sammenlignet med andre. Dessuten har også mange av konkurrentene begynt å bli brysomme på områder som forbruk, kjøreegenskaper og eksklusivitet.

Les mer om Golf VI i vår bruktbilguide her