Den enorme 17
Den enorme 17" skjermen som viser alt fra klimaanlegg til stereo og navigasjon.

Tesla S: – Dette kan bli en revolusjon

Stor interesse for ny miljøbil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg leste saken deres om at den nye elbilen til Tesla, Tesla S, var testet. Dette virker jo som en svært spennende bil – god plass, bra rekkevidde og lav pris på grunn av norske avgifter. Er det virkelig så bra som det høres ut, eller bør vi være skeptiske? Det er jo mye ny teknologi her ...

Hilsen Gunnar.

Benny Svarer:

Heisann Gunnar!

Du er ikke den eneste som synes dette virker lovende. Tesla er jo første bilprodusenten som utelukkende konsentrerer seg om elbiler – og på mange måter har de "knekt koden". Tesla Roadster er jo en bil som vi faktisk har en del av i Norge allerede.

Tesla S er imidlertid en fullverdig sjuseter – tro det eller ei – som i tillegg skal kunne kjøres som en sportsbil takket være lavt tyngdepunkt, kraftig elmotor og god vektfordeling.

Og alt sammen nærmest uten drivstoffutgifter. Den må jo naturligvis lades, men dette innebærer langt mindre kostnader for brukeren enn diesel og bensin.

Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil-sensasjon - og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

Rask

Gunstige avgiftsordninger gjør denne bilen spesielt aktuell i Norge. I de fleste andre land kommer den til å bli steindyr sammenlignet med vanlige biler.

Sånn sett kan en si at det norske avgiftssystemet endelig gir bilentusiaster noe tilbake – med mindre det skulle skje ytterligere endringer naturligvis. Og det lille forbeholdet kan vi aldri helt legge bort, etter den vinglete politikken som har vært ført på dette området de siste årene.

Prisene starter kanskje så lavt som 400.000 kroner, avhengig av batteripakke og om du velger S Performance-modellen. Sistnevne har ekstra sterk motor – som gir 0–60 mph på 4,4 sekunder.

I utgangspunktet kan vi imidlertid ikke skjønne at folk flest skal trenge mer krefter enn en av de tre "standardutgavene", som gir 0–60 mph på 6,5 sekunder, 5,9 sekunder eller 5,6 sekunder.

De er med andre ord kjappe alle sammen.

Batterikapasiteten

Det som er mer interessant i Norge er naturligvis batterikapasiteten. Det er tre ulike typer: 40 kWh, 60 kWh og 85 kWh. Rekkevidden på disse er 160 miles/257 km, 260 miles/418 km og hele 300 miles/482 km. Dette fordrer at du kjører i knapt 90 km/t.

Som vi selv har erfart med elbil må disse lengdene tas med en god klype salt – særlig her hjemme. Kulde, snø, trafikk, terreng og veistandard er bare noen av variablene som virker ugunstig inn. Men det som imidlertid er sikkert, er at Tesla har klart å øke rekkevidden til en elbil drastisk – samtidig som bilen kjører raskt og har god plass.

Vi er veldig spente på å få lagt hendene våre på den første bilen – og få testen den i norsk klima.

Fremdeles har vi heller ingen fullgod løsning for hva som skjer når batteriene en gang må byttes – verken hvor mye det vil koste, eller hvordan en skal håndtere batteriene som er oppbrukt.

Det er fremdeles en utvikling i startgropa dette her – så det finnes en rekke ubesvarte spørsmål. Men det begynner i alle fall å ligne noe nå!

Jeg må innrømme at jeg så litt svart på elbilframtiden for noen år siden da en Think var det "heftigste" man kunne oppdrive. Nå derimot mener jeg absolutt at det er håp!

Tesla S: Endelig – nå er verdensnyheten testet:


Det blir rommleig og lyst - og bakerst kan du få to seter til, slik at du får plass til syv.
Det blir rommleig og lyst - og bakerst kan du få to seter til, slik at du får plass til syv.

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: – Hvorfor tar samme verksted forskjellig pris?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: