Morer seg: Når Kolbjørn Grøholt entrer drosjekøen med sin londontaxi gjør mang en kunde store øyne. Eieren synes det er moro å vekke litt oppsikt.
Morer seg: Når Kolbjørn Grøholt entrer drosjekøen med sin londontaxi gjør mang en kunde store øyne. Eieren synes det er moro å vekke litt oppsikt.

Kolbjørn stjeler kunder i sin Londontaxi

Populært å kjøre "engelsk".

Særlig engelskmenn som kommer til Gardermoen synes det er stas å finne en London-cab blant drosjene på flyplassen, forteller taxieieren fra Lørenskog.

For vel fem år siden fikk han den originale ideen å bestille en ekte London-cab for bruk i Oslo Taxi. Det har han ikke angret på, skriver Romerikes Blad.

Morsomme turer

– Det er skikkelig artig å ha en bil som skiller seg ut, og som kundene synes det er gøy å sitte på med.

Antallet londoncaber i Norge kan telles på en hånd.

– Hver tur blir en liten fest, smiler Grøholt som snart runder 70, men ikke har noen planer om å gi seg i drosjebransjen.

Det engelske ikonet på fire hjul har gått flere år i ordinær drosjetrafikk i Oslo med Kolbjørn Grøholt bak rattet. Den er nå nettopp tilbake på veien igjen etter en omfattende vedlikeholdssjau blant annet med skifte av girkasse.

For øyeblikket bruker Grøholt det romslige og praktiske kjøretøyet først og fremst til brudeparkjøring i helgene, og som reservebil i vanlig drosjetrafikk.

Etter hvert vil han ha den på veien som hovedbil igjen.

Mange fordeler

Grøholt mener listen over London-cabens fordeler kan gjøres lang:

– Den rommer fem passasjerer – som har god plass og sitter behagelig i kupeen bak sjåføren, som kommuniserer med passasjerene via mikrofon og høyttalere. Caben har store dører, ingen dørterskler og er derfor lett å komme inn og ut av for eldre og funksjonshemmede. Velegnet også for kvinner med lange kjoler – for eksempel brudekjoler. Bilen har dessuten meget god svingradius – snur på «femøringen». Rimelige deler og god driftssikkerhet er også viktig, mener Grøholt.

– Mange tror at den er ukomfortabel å kjøre, men faktum er at jeg blir mindre sliten av å kjøre caben enn Mercedesen jeg også har i trafikk, sier Grøholt.

Ikke så gammeldags

Bilen er mer moderne enn den ser ut til, hevder Grøholt, blant annet er motoren en italienskprodusert 2,5 liter med 16 ventiler.

– Det eneste på minussiden er et noe svakt varmeapparat, mens vinteregenskapene for øvrig er helt ok, bare man kjører med vett og forstand, understreker Grøholt.

Selv om bilen er populær blant kundene er det ikke alle drosjekolleger som jubler like høyt.

– Det hender jeg får høre at «den lille, rare klumpen stjeler kunder over alt», humrer den erfarne taxieieren.

Hadde han vært yngre ville han gjort enda mer ut av sin entusiasme for London-drosjene.

– Da skulle jeg ha kjøpt 10–15 stykker av dem og organisert et eget serviceverksted og delelager i Norge. Det hadde vært moro, gliser han.

Les flere bil- og motosaker i Romerikes Blads motormagasin her

LES OGSÅ: Brukt taxi kan være et kjempesmart bruktkjøp