Suzuki Grand Vitara kommer i ny, facelift drakt. Ikke at andre enn kjennere vil se noe særlig forskjell, men likevel ...
Suzuki Grand Vitara kommer i ny, facelift drakt. Ikke at andre enn kjennere vil se noe særlig forskjell, men likevel ...

Suzuki Grand Vitara: Slik skal den få nytt liv

Nå skal denne "Norges-SUVen" ut av glemselen. Se hvordan.

Suzuki markedsfører seg tung som Norgesbilen. Med lav pris og firehjulstrekk har de i alle fall et par argumenter som mange er opptatt av.

Da den kom, var også Grand Vitara en populær bil – som solgte godt. Men så stoppet det opp. Etter sommerferien må Suzuki finne seg i å ligge helt nede på 18. plass på merketoppen – bare med Fiat og Honda bak seg blant de 20 mest solgte.

Nå håper de en oppfrisking av kompakt-SUV-en Grand Vitara skal gi salget en ny opptur. Spørsmålet er om det blir nok?

LES OGSÅ: Suzuki Swift: Liten, lett og leken!

Suzuki Grand Vitara.
Suzuki Grand Vitara.

God i terrenget

Grand Vitara har vært med oss siden 1988 – og erstattet den vesle, legendariske -80-tallsjeepen SJ415.

Dagens versjon kom i 2005, med en facelift i 2008. Bilene har god framkommelighet, og byr på lavgirserie. Ikke mange andre i klassen kan vise til det.

Kjøreegenskapene på asfalt har imidlertid vært et ankepunkt tidligere – det mangler rett og slett litt på komfort.

LES OGSÅ: Suzuki XL-7: SUV med sju seter til lavpris

Mye av det samme

Nå har de altså bestemt seg for å gi den nytt liv. Skjønt, du skal se nøye etter for å merke forskjellene.

Det er fremdeles veldig mye av det samme gamle – selv om du får litt endret front. Den får ny grill, nye lykter og ny støtfanger. Utover noen nye farger, felger og justeringer på interiøret fikk det være nok, syntes Suzuki.

Nye motorer har det så langt ikke blitt sluppet noen informasjon om.

Det er noen endringer på interiøret - men heller ikke her vil du oppdage noen revolusjon.
Det er noen endringer på interiøret - men heller ikke her vil du oppdage noen revolusjon.

LES OGSÅ: Suzuki S-Cross: Dette kan bli en norsk bilfavoritt

– Litt merkelig

Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er ikke overbevist om at dette vil gi vei i vellinga for Suzuki.

– Grand Vitara er blitt en gammel bil. Ikke minst merkes det godt på forbruk og utslipp at denne bilen ikke lenger henger med sammenlignet med mer moderne konkurrenter. Det er litt merkelig at de nå velger å finpusse på en gammel modell som egentlig er ferdigsolgt de fleste steder, i stedet for å komme med nye nytt, sier han.

Møller Johnsen viser til at markedet for kompakte SUVer dessuten er helt annerledes nå enn da Grand Vitara gjorde suksess i 2005.

– Aldri har utvalget vært bedre – og det gjør ikke situasjonen noe bedre for Grand Vitara. Da er jeg mer spent på den bebudede crossoveren S-Cross. Der ser det ut som de tenker mer nytt.

Les vår nybilguide på Suzuki Grand Vitara her