Lexus styret mot ny rekord i Norge i 2012   og har store ambisjoner for ytterligere vekst. Dette er fra interiøret i kompaktbilen CT 200h.
Lexus styret mot ny rekord i Norge i 2012 og har store ambisjoner for ytterligere vekst. Dette er fra interiøret i kompaktbilen CT 200h.

Mot tidenes Lexus-år i Norge

Har aldri solgt flere biler – og spennende nyheter er på gang.

Det er ikke mange år siden Lexus var et ganske sjeldent syn på norske veier.

Med bare én forhandler og et smalt modellutvalg tok det tid å få fart på sakene. Men de siste årene har pilene pekt kraftig oppover.

Svært mye tyder på at 2012 blir det beste Lexus-året i Norge noensinne.

Åpnet nytt marked

– I fjor solgte vi 477 biler. Målsettingen for 2012 er å runde 500 biler, og det har jeg svært god tro på at vi skal klare. Akkurat nå ligger vi nemlig like oppunder 400 biler og høsten er så vidt i gang, forteller Jan Christian Holm som er sjef for Lexus i Norge.

Lexus-sjef Jan Christian Holm kan glede seg over et rekordår i 2012 - og har ambisjoner om kraftig vekst i årene som kommer.
Lexus-sjef Jan Christian Holm kan glede seg over et rekordår i 2012 - og har ambisjoner om kraftig vekst i årene som kommer.

– Hva skyldes suksessen?

– Først og fremst at vi har fått et bredere modellutvalg, der særlig kompaktbilen CT 200h som kom i fjor er viktig. Tidligere har vi jo omtrent bare hatt biler til rundt en million kroner.

- CT 200h har åpnet et helt nytt marked for oss og er en uhyre viktig bil, også fordi den har gitt oss veldig mange nye kunder som tidligere ikke har kjørt Lexus.

– Dessuten har vi de siste årene bygget oss opp til å ha fire forhandlere. Det gjør at vi når langt flere kunder enn tidligere. samtidig som vi har et enormt fokus på kundebandling. Om du kjøper en bil til kr. 300.000.- eller en million spiller ingen rolle - kundene skal få den samme gode opplevelsen hos oss. Førsteplass på årets Autoindex-undersøkelse var et synlig bevis på noe vi har jobbet beinhardt med hele tiden, sier Jan Christian Holm.

LES OGSÅ: Lexus knuser alle konkurrentene

Må til Stavanger

I dag har Lexus forhandlere i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Men det skal ikke stoppe der.

– Nei, vi skal vokse ytterligere. Vi jobber i et perspektiv på tre-fire år. Og innenfor denne perioden er målsettingen å øke til syv-åtte forhandlere, sier Jan Christian Holm og legger til:

– Konkret åpner Lexus Vestfold i Tønsberg i 2014, vi ser på mulighetene for en forhandler i Ålesund-regionen. Og ikke minst trenger vi virkelig en forhandler i Stavanger. Interessen for merkevaren vår er stor, vi får en rekke henvendelser derfra – og taper helt klart salg på at vi ikke er til stede i markedet. Derfor håper vi å ha en løsning på plass allerede ved årsskiftet.

Lexus LX570: Oljesjeikenes favoritt har blitt ny

Egne forhandlere

– Det er ikke et alternativ å selge Lexus hos de eksisterende Toyota-forhandlerne?

– Nei, det er ikke en løsning vi ønsker. Selvfølgelig kunne vi plassert ut et par Lexuser hos en rekke Toyota-forhandlere, men det tror jeg ville vært et stort feilgrep. Lexus skal selges hos egne, dedikerte forhandlere som har fullt fokus på vårt merke.

Bare da kan vi gi den oppfølgingen og kundebehandlingen som Lexus-kjøperne skal kunne forvente av oss.

Lexus LFA: Denne knuser Porsche

BMW i innbytte

Den store volummodellen for Lexus i Norge nå er altså kompaktbilen CT 200h. Med en gjennomsnittspris på i overkant av 350.000 kroner er det en relativt kostbar bil i sitt segment. Likevel har suksessen vært stor fra første dag.

– Vi ser at vi her henter kunder fra en rekke merker. Det har blitt en god del BMW-er i innbytte på CT. Dessuten har vi mange voksne kjøpere som i dag kjører en større bil og som godt kan tenke seg noe mindre – så lenge premium-følelsen fortsatt er der. Mange synes også det er spennende med hybrid. Debatten om forurensning i byene gjør at mange får øynene opp for hybrid som et miljøvennlig alternativ og staten belønner våre kunder med langt lavere avgifter sier Jan Christian Holm.

1200-1500 biler

– Og hvis du skal se noen år fram i tid for Lexus – hva ser du da?

– Vi har ambisjoner om å øke til 1200–1500 biler i året, da med dobbelt så mange forhandlere som i dag. På den måten vil vi også dekke 80 prosent av det vi ser på som våre viktigste markeder. Det er absolutt et stykke dit, men vi jobber konkret og målrettet hver dag for å nå målene våre.

LES OGSÅ: – Er LS et smart kjøp til 100.000 kroner?

Ny SUV

– Hva med nye modeller?

– Vi har to svært spennende biler på gang. Neste år kommer først en ny IS, altså vår modell i BMW 3-serie/Audi A4/Mercedes C-klasse-segmentet. Den kommer til å bli svært viktig, og vi gleder oss spesielt til å kunne konkurrere i firmabilmarkedet med en hybridbil i denne klassen.

– I 2014 kommer så en ny og mindre SUV, på størrelse med Audi Q5. Også den med hybrid og det har vi virkelig tro på. Da skal vi konkurrere i en klasse som har vokst kraftig de siste årene.

Og med den på plass, har vi et modellutvalg som virkelig begynner å bli bredt. Det gjør at vi gleder oss stort til de kommende årene, avslutter Jan Christian Holm.

LES OGSÅ: Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett!

LS er flaggskipet til Lexus og kom i ny utgave i fjor.
LS er flaggskipet til Lexus og kom i ny utgave i fjor.

Lexus: – Kanskje er dette verdens beste bil?