ol håndball (Foto: Privat)
ol håndball (Foto: Privat)

Billettskandalen: Betalte tredobbel pris til Euroteam for ulovlige OL-billetter

Nå får Yvonne og Suzanne pengene tilbake – slik fikk de det til.

– Vi er utrolige glade, sier Yvonne og Suzanne.

Yvonne Janson og Suzanne Åbø fra Sauda er to av kundene som ble lurt i sommerens OL-billettskandale.

De betalte over 6000 kroner for seks billetter til håndballsluttspillet i OL. Men, i likhet med mange andre, fikk jentene fikk aldri billettene fra Euroteam og det viste seg også at billettene selskapet hadde solgt til tusenvis av kunder var ulovlige.

– Kastet drømmen ut av vinduet

– Det var som om de hadde tatt drømmen vår og kasta den ut av vinduet, sier Suzanne til TV 2 hjelper deg.

Jentene fikk heldigvis kjøpt nye og gyldige billetter, men London-turen ble en dyr affære. Yvonne og Suzanne har sendt flere mailer til Euroteam, uten at selskapet har svart på om de får tilbake pengene.

Les om billett-skandalen her: London-Politiet advarer mot norske billetthaier under London-OL

På randen av konkurs, men lover erstatning til kunder

Euroteam, som avviser alle beskyldninger og mener de uforskyldt har kommet opp i denne situasjonen, sier via sin talsmann, Alex Sola at de har tro på at selskapet skal klare å utbetale erstatning til alle kunder.

Men per i dag er selskapet begjært konkurs av to ulike kreditorer.

– Med det trykket vi har hatt i det siste har vi ikke hatt kapasitet til å følge opp kundene våre, sier Sola til TV 2 hjelper deg.

Saken fortsetter under bildet

ALEX SOLA: Talsperson for Euroteam. (Foto: Tor Byggland)
ALEX SOLA: Talsperson for Euroteam. (Foto: Tor Byggland)

Kan risikere rekordbøter

Euroteam er tiltalt for svartebørsvirksomhet i London, samtidig som de er siktet for grovt bedrageri og heleri i Norge. I tillegg varsler Forbrukerombudet at selskapet kan bli ilagt rekordhøye bøter.

Les også: Forbrukerombudet: - Har aldri sett noen lure så mange forbrukere for så mye penger

Forbruker Europas Ragnar Wiik har liten tro på at Euroteam klarer å gjøre opp for seg, men slår likevel fast hva kundene har krav på etter loven.

– Kundene har krav på å få tilbakebetalt det de betalte for billetten, og kan ha krav på erstatning for direkte følgekostnader, som for eksempel flybilletter eller hotellopphold i London, sier Wiik til TV 2 hjelper deg.

– Krev pengene tilbake gjennom banken!

Forbrukerombud Gry Nergård levner likevel håp til uheldige OL-billettkjøpere.

– De fleste som har betalt på nettet har betalt med et kredittkort og da kan de kreve kjøpesummen tilbake gjennom banken som har utstedt kredittkortet, hvis varen de har kjøpt ikke kom eller hvis den var ubrukelig, sier Nergård.

– Visa like trygt som kredittkort

Yvonne og Suzanne fra Sauda hadde betalt med Visa-kort og ifølge Visa selv skal dette være like trygt som kredittkort.

– På generell basis kan vi bekrefte at vare som ikke er mottatt i henhold til våre regler gir rett til tilbakeføring av betalt beløp. Dette gjelder uavhengig av om man har betalt med Visa debet- eller Visa kredittkort, sier Wilhelm Wisbech i Visa Europe til TV 2 hjelper deg.

Fikk pengene tilbake gjennom Sparebanken Vest

Det eneste kunden ifølge Wisbech trenger å gjøre er å reklamere gjennom banken sin. Og det var akkurat det jentene gjorde.

De kontaktet sin bankforbindelse i Sparebanken Vest og har nå fått tilbakeført beløpet de betalte for billettene.

– Vi er utrolig glade, sier Yvonne. Dersom selskapet ikke går konkurs vil hun og Suzanne gå videre med saken mot Euroteam for å få utbetalt en erstatning.

Følg oss på Facebook og Twitter