Moderne lykter kan plutselig by på store utgifter når noe ryker. Her fra en spesialutgave av Audi Q5.
Moderne lykter kan plutselig by på store utgifter når noe ryker. Her fra en spesialutgave av Audi Q5.

Går lyset? Det kan bli kjempedyrt

Før skiftet vi pære til 60 kroner. Nå kan det bli mange tusenlapper.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg har nettopp vært på verkstedet og fått "anbefalt" en regning på 18.000 kroner for å bytte to lykter på bilen min. Det skjer fordi det har vært en sprekk på det ene lykteglasset, noe jeg ikke oppdaget før pæra gikk. Nå sier verkstedet at lykten er skadet innvendig og bør skiftes og de mener også at jeg bør skifte den andre samtidig, altså to helt nye lykter. Har xenonlys på bilen og forstår at det er en av grunnene til at det blir så dyrt. Har du et råd til meg?

Benny svarer:

Hei sann.

Husker da jeg begynte som bilmekaniker, da kostet ny lyspære til hovedlykt 60 kroner, Ja, vi hadde til og med en billigutgave til 35 kroner, for dem som syntes det var altfor dyrt. Så skiftet vi pære mens kunden ventet og tok ikke noe for jobben heller.

Det er noen år siden den gang, og jeg skal love deg at det ikke alltid er like enkelt og rimelig lenger. Jeg hører oftere og oftere om skrekkhistorier fra bileiere som har fått fullstendig hakeslepp på grunn av prisene på dette.

Det gjelder ikke minst hvor dyrt det har blitt – men også at en del biler er konstruert på en måte som gjør det utrolig tungvint, og tidkrevende – å skifte pærer. Klar feilkonstruksjon, spør du meg, for dette er jo noe som skal kunne byttes av bilføreren selv på en bensinstasjon selv om det regner (det er jo nettopp da men trenger godt lys...)

LES OGSÅ: Timeprisene er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Ujevn lysvirkning

På mange biler er stadig mer integrert i selve hovedlykten som for eksemple selve tenneren til xenon-pæra, motoren til høydejustering etc. Dermed er det flere ting som kan gå i stykker – og i mange tilfeller må man da bytte hele lykten. Og her er det mange bilprodusenter som vet å ta seg godt betalt. Særlig premiummerkene kan være helt ublu her, det er ikke uvanlig at en ny lykt koster både 10.000 og 12.000 kroner – noen ganger enda mer.

På xenonlys vet jeg at det ofte blir anbefalt å bytte begge hvis en pære ryker, dette for å unngå ujevn lysvirkning. Jeg har ikke lest noen vitenskapelig forklaring på hvorfor det er så viktig, men lys og lysutstyr er nå en gang noe man ikke bør ta for lett på. Det handler om sikkerhet og det bør man ikke gå på akkord med. Det er jo heller ikke noe kult å kjøre med "blått" lys på den ene siden og "gult" på den andre siden av bilen.

I ditt tilfelle ville jeg i alle fall sjekket litt rundt og bedt om priser fra flere steder, ikke bare takke ja til det første tilbudet. Finnes den som uoriginal del, eller kanskje den er billigere i Sverige?

Det kan være penger å spare – selv om jeg er redd prisen du skisserer godt kan være helt reell.

Ønsker deg lykke til!

LES OGSÅ: Hvordan får jeg ekstralysene til å sitte fast?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: – Hvorfor tar samme verksted forskjellig pris?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: