Tesla S er en utradisjonell elbil   ikke bare går den som et børseskudd, men den har god plass i tillegg. I Norge kommer den dessuten svært gunstig ut takket være avgiftssystemet.
Tesla S er en utradisjonell elbil ikke bare går den som et børseskudd, men den har god plass i tillegg. I Norge kommer den dessuten svært gunstig ut takket være avgiftssystemet.

Tesla S: Endelig - nå er verdensnyheten testet

Og super-elbilen er allerede blitt en slager blant nordmenn.

Nordmenn er langt framme når det gjelder å tilpasse seg til miljøvennlige kjøretøy. De siste årene har salget av elbiler nærmest eksplodert.

Så langt har det vært amerikansk-produserte Tesla som har stått for morofaktoren når det gjelder slike biler. Roadsteren er en skikkelig godbit i så henseende – men praktisk og stor kan ingen beskylde den for å være.

Og nettopp det siste er det i det hele tatt få elbiler som er. Forklaringen er enkel: Det er lite gunstig for batteriforbruket å dra rundt på en stor og tung bil.

Men Tesla gjør det likevel i sin syv seter (!) Tesla S – som både er stor, rask og har et lekkert design. Nå har endelig en uavhengige motorpresse fått lov til å prøve den.

LES OGSÅ: Nå kommer Tesla-eventyret til Norge

Menger seg med tyskerne

Det er det amerikanske nettstedet Motor Trend som får æren av å være først ute med å teste nyheten. De fikk sågar tak i den råeste versjonen, SP, med 422 hk. Den vanlige Tesla S har 326 hk.

Noe av det første de gjorde var å gi flat pedal. Her ble det testet 0–60 mph og kvartmila – for å se hvilke tall den kunne varte opp med. Og snakk om å imponere!

Med høyere vekt takket være litiumbatteriene og vesentlig lavere effekt (416 hk) klarte den å nå 60 mph like raskt som Mercedes-Benz CLS 63AMG (550 hk/3,9 sek) – og kom bare så vidt bak BMW M5 (560/3,7 sek) og Porsche Panamera (550 hk/3,5 sek). Det gikk faktisk rakere enn det selv Tesla har hevdet!

LES OGSÅ: Test BMW M5: Møtet med en helt – som nesten går helt galt

Tesla S: Vi har kjørt den - men vi får ikke fortelle om det ennå.
Tesla S: Vi har kjørt den - men vi får ikke fortelle om det ennå.

Stopper fort

Tesla S får ekstra pluss i boka fordi den trolig er den aller kvikkeste når det kommer til å reagere ute i trafikken – med elmotoren er det ingen forsinkelse på momentet. Det er der på et øyeblikk.

Dessuten stopper Teslaen raskere enn to av de tre tyskerne, kun Panamera klarer gjenskape bremselengden på 105 fot fra 60 mph.

Med de tunge batteriene plassert i gulvet, er et lavt tyngdepunkt sikret når svingene skal forseres. Resultatet er ifølge Motor Trend imponerende gripeevne. Kun når den presses helt til det ytterste gjennom 8-talls svinger blir den litt vanskeligere å kontrollere.

Ingenting å si på ytelsene, der altså.

LES OGSÅ: Tesla vant miljøkampen

Langt, men ikke langt nok

Spørsmålet mange stiller seg er naturligvis hvordan rekkevidden er. Tesla har gått offensivt ut og proklamert at den skal være god for 485 km på det lengste.

Men alle som har kjørt elbil, og det har undertegnede med blandet hell, vet at denne typen rekkevidder er svært så teoretiske. Det er nemlig nesten uendelig mange ting som spiller inn på forbruket av strøm – fra vind, kjøremønster, temperatur, trafikk og nedbør.

Motor Trend kjørte en ren, forsiktig og "gjerrig" langkjøringstest langs kysten i California for å sjekke rekkevidden.

Det forsøket endte på 376 km – som jo må sies å være veldig langt for en elbil. Men likevel betydelig kortere enn oppgitt fra fabrikken.

LES OGSÅ: Denne elbilen er historisk

Diger skjerm

Tesla er den eneste bilprodusenten som utelukkende lager elbiler. Da er det kanskje ikke så rart at det er nettopp de som tar det største spranget når det kommer til utvikling.

Det er nemlig ingen andre elbiler som er i nærheten av denne typen rekkevidde – og slett ikke ytelsene.

Dessuten byr de på Apple-aktig interiør – med bilverdens kuleste multimedieskjerm. Med sine 17" er den uten sammenligning størst i klassen – og leveres som standard!

Den enorme 17
Den enorme 17

Under 500.000 kroner

At Tesla S er nyskapende er det ingen tvil om – og i Norge vil den komme særlig gunstig ut når det gjelder pris, takket være avgiftsreglene.

Ifølge annonsene til Carpoint Norge skal startprisen være fra kun 479.000 kroner, mens de venter bilen klar til levering første kvartal neste år.

Ferdinand Motor annonserer også Tesla S, til omtrent samme pris, men forventer at bilen skal være klar alt i høst.

Det er imildertid Tesla Norge som er offisiell importør - og disse har foreløpig ikke annonsert noen biler på finn.no.

Over 400 nordmenn har allerede bestilt den nye elbil-raketten.

Se video av visningen av Tesla S i Oslo under:

https://www.youtube.com/watch?v=14nvgpvuj8g

LES OGSÅ: Test Nissan Leaf: Hjem fra jobben med hjertet i halsen