ULOVLIG I BIRKEN: Det var en slik elsykkel av typen NEO EMotion Xtreme som ble brukt under årets Birkebeinerritt, og som førte til at eieren ble disket. Motoren er integrert i rammen og gjør at du dobler eller tredobler tråkket i bakkene. (Foto: Greenspeed)
ULOVLIG I BIRKEN: Det var en slik elsykkel av typen NEO EMotion Xtreme som ble brukt under årets Birkebeinerritt, og som førte til at eieren ble disket. Motoren er integrert i rammen og gjør at du dobler eller tredobler tråkket i bakkene. (Foto: Greenspeed)

Birken-jukset: Vil ha egen elsykkel-klasse

Men Birken-arrangørene er lunkne og vil diske alle som jukser.

Første treningsapp på norsk ute nå

I går kunne TV 2 Sporty fortelle om Terje Lutdal (40) som ble disket etter å ha fullført Birkebeinerrittet på elektrisk sykkel.

Nå foreslår entusiaster at man åpner for egen elsykkelklasse i terrengsykkelrittet.

– Dette vil åpne muligheten for dem som i dag ikke har fysisk form til å gjennomføre sykkelrittet. Dermed blir Birken oppnåelig for flere, sier André Sæther, som selger elsykler gjennom firmaet Greenspeed i Drammen.

Så mye krefter sparer du ved å sykle elsykkel – les videre i saken!

RITTLEDER: Sølvi Amundsen Aas. (Foto: Birkebeinerrittet AS/)
RITTLEDER: Sølvi Amundsen Aas. (Foto: Birkebeinerrittet AS/)

LES OGSÅ: Birken: Nesten 6000 skremt fra å stille til start

Men arrangørene av Norges største terrengsykkelritt er lunkne til forslaget.

– Vi åpner ikke for deltakelse med elsykler. Vi følger NCF sine regler og der står det klart at sykler skal være drevet av menneskelig kraft, sier rittleder Sølvi J. Amundsen Aas til TV 2 Sporty.

20.000 syklister gjennomførte sist helg det 94 km lange rittet mellom Rena og Lillehammer.

LES OGSÅ: Syklist filmer bilbøller med hjelmkamera

Amundsen Aas har vært rittleder i Birken siden 2010 og kjenner ikke til at noen tidligere har benyttet elsykkel i konkurransen.

Men hun innrømmer at juks forekommer, noe som blir slått hardt ned på.

ELSYKKEL: Denne Elycan-modellen fra KTM har batteripakken montert på rammen. (Foto: Greenspeed/)
ELSYKKEL: Denne Elycan-modellen fra KTM har batteripakken montert på rammen. (Foto: Greenspeed/)

– Det er alltid noen som prøver seg på juks, for eksempel på vekt eller innhold i sekken. Hvis noen starter på en annens navn så blir vedkommende diskvalifisert.

Man får heller legge seg i trening og delta med vanlig sykkel

– Ulike typer juks vil nok dessverre forekomme uten at dette er noe vi flagger høyt. Vi slår imidlertid ned på det vi ser eller får vite om. Det er viktig at det konkurreres under mest mulig like forhold og at det ikke er noen tvil om at reglene gjelder for alle, sier Birken-rittlederen.

HJELPEMOTOR: Elsykkelen som Lutdal brukte i Birken ser tilsynelatende normal ut, men veier litt mer enn en vanlig offroadsykkel. (Foto: Privat/)
HJELPEMOTOR: Elsykkelen som Lutdal brukte i Birken ser tilsynelatende normal ut, men veier litt mer enn en vanlig offroadsykkel. (Foto: Privat/)

Tone Lien, daglig leder i Birkebeinerrittet AS, mener elsyklistene må finne seg andre arenaer.

– De får heller arrangere en egen elsykkeldag. Hos oss blir det farlig om elsykler skulle delta, da de holder en helt annen hastighet og ødelegger flyten i rittet. Man får heller legge seg i trening og delta med vanlig sykkel!

LES OGSÅ: Nå eksploderer salget av elsykler

Så mye lettere sykler du
Elsykkelekspert Andre Sæther i Drammen mener det er fullt mulig å arrangere en egen elsykkelklasse dersom man fjerner hastighetsbegrensningen, og i stedet innfører vektbegrensning.

– Er en elsykkel lett å oppdage hvis du tar den med i et vanlig ritt?

– De fleste elsykler har en synlig batteripakke, men i noen modeller er batteriet helt integrert i rammen og motoren ligger i navet bak. Innebygde motorer finnes, og det har eksempelvis vært spekulert i om proffsyklist Fabian Cancellara brukte motor i sin sykkel under temporitt.

– Hvor mye krefter sparer man ved å bruke elsykkel i Birken?

– Du får to-tre ganger så mye momentet i tråkket. En gjennomsnittlig elmotor yter 250 watt, altså en betydelig hjelp. Legger du på 150 watt med egen pedalkraft er du på Tour de France-nivå, forklarer Sæther til TV 2 Sporty.

ELSYKKEL: Espresso 10 fra Merida ligner tilsynelatende på en vanlig tråsykkel, men har altså hjelpemotor. (Foto: Greenspeed/)
ELSYKKEL: Espresso 10 fra Merida ligner tilsynelatende på en vanlig tråsykkel, men har altså hjelpemotor. (Foto: Greenspeed/)

LES OGSÅ: Knuste sykkelen i veisprekk, krever at Vegvesenet betaler

– Har du nytte av elmotoren også på flatene?

– Ifølge den internasjonale standarden kutter elmotoren når du overstiger 25 km/t. På grunn av den ekstra vekten i sykkelen har den størst fordel i bakker og lavere hastigheter. Bosch-motoren til Merida yter 40 newtonmeter på kranken, som er ganske voldsomt og gjør det lett å komme seg opp bakker.

– Hvor mye tyngre er elsykler enn vanlige sykler?

– Du får elsykler fra 10 kilo, men de fleste veier mellom 17 og 25 kilo, sier André Sæther.

– Hvordan kunne en elsykkelklasse i Birken blitt gjennomført?

– Ved et elsykkelløp ville det beste kompromisset mellom motoreffekt, dreiemoment, batterikapasitet og vekt sammen med rytterens kapasitet vært avgjørende. Dilemmaet i konkurranse vil alltid være at noen vil jukse og oppheve hastighetsbegrensningen og dermed likevel ha en fordel med en ekstra stor og tung batteripakke. Hvis man fjerner hastighetsbegrensningen i en «Formel 1-klasse», men innfører en vektbegrensning, ville man oppnådd det samme som i motorsport hvor man må finne det beste kompromisset og holdbarheten samt den beste føreren for å vinne, sier André Sæther til TV 2 Sporty.

Bør man tillate elsykler i Birken? Si din mening i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!