– Har mange bileiere virkelig tapt 10.000 kroner?

Myndighetene straffer dieselbilene – det provoserer kraftig.

Straffer det seg å ha kjøpt dieselbil? Brooms bilekspert mener det er vanskelig å være helt bombastisk i den saken.
Straffer det seg å ha kjøpt dieselbil? Brooms bilekspert mener det er vanskelig å være helt bombastisk i den saken.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Undertegnede er en av mange som har kjøpt ny dieselbil de siste årene og nå leser jeg at Bilbransjeforbundet mener at alle norske dieselbileiere har et ekstra verditap på minst 10.000 kroner på grunn av avgiftspolitikken til norske bilmyndigheter. Jeg hadde vel kjøpt dieselbil uansett tror jeg, men kjenner samtidig at jeg blir kraftig provosert over mangelen på politisk dømmekraft vi har opplevd her.

Da tenker jeg særlig på tankene rundt å forby dieselbiler enkelte dager på vinteren i storbyer. Tror dere i Broom det virkelig stemmer at vi dieselbileiere har fått redusert verdien på bilene våre med 10.000 kroner over natten på grunn av dette? Hilsen tross alt fornøyd dieseleier.

Benny svarer:

Hei du. Det er ikke vanskelig å skjønne at dette provoserer. Det ene øyeblikket er diesel det eneste riktige – det neste har det skylden for det meste av forurensningsproblemer.

Dette med et verditap på 10.000 kroner tror jeg likevel vi skal ta med en god klype salt. Det er mulig at det kan gjelde for biler i noen klasser, da tenker jeg særlig småbiler. Biler som Skoda Fabia, VW Polo og Toyota Yaris – der kan det nok være at diesel blir mindre attraktivt i årene som kommer.

Men dette henger også sammen med at bilprodusentene er i full gang med å rulle ut nye og moderne bensinmotorer som er vel så attraktive som diesel i denne klassen.

Biler som Toyota Avensis og Subaru Legacy har allerede en ganske høy andel bensinsalg, der tror jeg vi får en forsterket tendens – og at diesel blir mindre kurant på bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Dette er Norges mest populære bruktbil

Skyhøy andel

For det store flertallet av større biler er det imidlertid liten grunn til å forvente ekstra verditap på grunn av dieselmotor. Da tenker jeg på bestselgere som VW Passat, Volvo V70 og Ford Mondeo – for å nevne noen.

SUV-er selges nesten utelukket med dieselmotor, det tror jeg ikke vi får store endringer på de kommende årene. Det samme gjelder for flerbruksbiler som VW Sharan, Ford S-Max og Peugeot 5008. Her er det diesel som gjelder. Og å tro at disse bilene med dieselmotor vil få forsterket verditap nå, mener jeg i beste fall blir rene spekulasjoner.

Dieselandelen har vært skyhøy i Norge de siste årene. Derfor er det helt naturlig at vi etter hvert får en dreining mot mer bensinmotorer. Slik sett kan vi kanskje snu det litt og si at bensinmotor på bruktmarkedet i alle fall blir litt mer kurant enn det har vært i noen år nå.

Lykke til videre!

LES OGSÅ: Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: – Hva gjør du når du har fylt bensin på dieselbilen?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: