Allard bygget biler som gjorde ganske godt fra seg på racerbanene fra krigen og til godt innpå 1950 tallet. Denne Type L´en var bygget for fire personer og landeveien, og antall bevarte skal være bare såvidt tosifret. (Foto: eBay)
Allard bygget biler som gjorde ganske godt fra seg på racerbanene fra krigen og til godt innpå 1950 tallet. Denne Type L´en var bygget for fire personer og landeveien, og antall bevarte skal være bare såvidt tosifret. (Foto: eBay)

1948 Allard Type L: Slik har den unike bilen stått i 30 år

Klar en for en skikkelig utfordring? Da er denne sjeldenheten kanskje noe for deg.

Kombinasjonen av stor, amerikansk motor og lite lettbygget karosseri har tiltalt mange bilbyggere. Både privatpersoner med pågangsmot og et passende utgangspunkt i garasjen, og industrifolk med serieproduksjon i tankene.

I sistnevnte kategori er det vanligst å tenke på biler som Facel Vega og De Tomaso, men enda noen år tilbake i tiden fantes det også en annen produsent litt lengre nord som tenkte i samme baner – og oppnådde en viss suksess med det. Hans navn var Sydney Allard, og fra sitt verksted utenfor London trillet han ut en serie biler som ikke minst gjorde seg bemerket på racerbanen.

Les også: Historisk, norsk hot rod fra 80-tallet er til salgs

Få biler har overlevd

I dag er det ikke alle som har hørt navnet, engang, og langt mindre sett en av bilene. Det kan ha sin forklaring i at ikke veldig mange har overlevd av de som ble kjørt hardt på bane av berømtheter som Zora Arkus Duntov og Carroll Shelby – og svært få ble bygget av de andre, mer nedtonede variantene.

Det meste skal være på plass, om enn ikke montert, hevder selgeren.
  En av de største utfordringene blir å gå løs på snekkerarbeidet med å
  få dashboardet presentabelt igjen. (Foto: eBay)
Det meste skal være på plass, om enn ikke montert, hevder selgeren. En av de største utfordringene blir å gå løs på snekkerarbeidet med å få dashboardet presentabelt igjen. (Foto: eBay)

Bilen på bildene er en slik. Type L hadde til forskjell fra de mest sportslige plass til fire personer, og var mer en ”tourer”. 191 biler skal ha blitt bygget av denne typen, og antallet som har overlevd ryktes å være bare så vidt tosifret.

Starter på 110.000 kroner

Det kan meget vel være før man rakk å regne med denne bilen, som skal ha dukket opp på et garasjesalg i knusktørre Arizona i USA for en tid siden. Nå er den lagt ut til salgs på eBay fra en selger i Tuxedo Park, New York.

Se eBay-auksjonen her:

De få Allardene vi har sett avbildet gjennom årene kjennetegnes
  av en grill som strekker seg helt bakover mot panserkanten - og også
  denne bilen har utsparing i frontplaten som kan tyde på at grillen har
  blitt forandret i løpet av årene. (Foto: eBay)
De få Allardene vi har sett avbildet gjennom årene kjennetegnes av en grill som strekker seg helt bakover mot panserkanten - og også denne bilen har utsparing i frontplaten som kan tyde på at grillen har blitt forandret i løpet av årene. (Foto: eBay)

Bilen ble ifølge selgeren påbegynt restaurert for rundt 30 år siden, men etter å ha blitt pusset ned til bart metall ble den stående. Motoren skal være startet så sent som for fem år siden, muligens for å holde den i trim i påvente av at prosessen skulle settes i gang igjen, men nå er det altså duket for nestemann til å ta over.

Del med Facebook-vennene dine!

Mekanikk fra Ford i USA

Skal man først sette fra seg en bil med bart metallkarosseri, er ikke Arizona det dummeste stedet å gjøre det på. Det har på de 30 årene utviklet seg overflaterust, men bunnen skal være hel og bilens struktur for øvrig i god stand.

V8-motor og drivverk fra Ford i USA gjør at det rent teknisk
  ikke er hverken veldig vanskelig eller veldig kostbart å få skikk på
  en slik bil. Utfordringene ligger andre steder. (Foto: eBay)
V8-motor og drivverk fra Ford i USA gjør at det rent teknisk ikke er hverken veldig vanskelig eller veldig kostbart å få skikk på en slik bil. Utfordringene ligger andre steder. (Foto: eBay)

Og skulle motoren eller det mekaniske kreve jobb, er det både enkelt og billig å skaffe deler til dette – her var det nemlig Ford V8 og tretrinns manuell girkasse av amerikansk opprinnelse som herr Allard brukte i sine Bugatti-inspirerte biler.

Se bildeserie: Legendariske Jaguar E-type fyller 50 år

Britiske spesifikasjoner

USA var et godt marked for Allard-bilene, og det er ikke overraskende at denne dukket opp til salgs på den siden av Atlanteren. Litt overraskende er det likevel at det er en britisk utgave med høyreratt og Ford-motor som har dukket opp i USA, ettersom bilene til USA vanligvis ble shippet uten motor og drivlinje, og fikk dette montert når de kom frem.

Stål-delene av karosseriet har blitt brunt på overflaten etter
  30 års ubeskyttet lagring, men klimaet i Arizona har likevel bevart bilen
  som et greit utgangspunkt for restaurering - en jobb som egentlig startet
  for 30 år siden. (Foto: eBay)
Stål-delene av karosseriet har blitt brunt på overflaten etter 30 års ubeskyttet lagring, men klimaet i Arizona har likevel bevart bilen som et greit utgangspunkt for restaurering - en jobb som egentlig startet for 30 år siden. (Foto: eBay)

Mens Allard hadde gode kontakter hos Ford og brukte deres motorer i sine biler beregnet på Europa, fikk også mange av de USA-solgte bilene GM-motor i stedet litt inn på 50-tallet – da gjerne Cadillacs moderne 331-motor, som også var populær blant frittstående amerikanske sportsbilprodusenter som Muntz og andre.

Del med Facebook-vennene dine!

Denne 1948-modellen har imidlertid altså etter alt å dømme britiske spesifikasjoner, og det meste av deler skal ifølge selger være på plass. Det mest utfordrende blir kanskje snekkerjobben som må til for å få dashboardet i tre tilbake til fordums glans - slik det nå ser ut kan det virke som at både råte og barkebiller har hatt gode vilkår i svært lang tid.

Les også: Lekker roadster? Sjekk BMW Z4 i Brooms bruktbilguide