MATGLEDE: Ernæringsfysiolog og tobarnsmor Camilla Andersen ønsker å inspirere foreldre til å  lage mat fra grunnen av.   Det tar ikke lengre tid enn å forberede ferdigmat, sier hun. (Foto: Kagge Forlag/Mette Randem)
MATGLEDE: Ernæringsfysiolog og tobarnsmor Camilla Andersen ønsker å inspirere foreldre til å lage mat fra grunnen av. Det tar ikke lengre tid enn å forberede ferdigmat, sier hun. (Foto: Kagge Forlag/Mette Randem)

Her er matpakken som gjør barna flinkere på skolen

Hva du putter i matboksen er avgjørende for barnas utvikling.

Første treningsapp på norsk ute nå

– Mat og måltider blir ofte et nødvendig onde som vi må få unna. Unger, familieliv, mat og måltider blir ofte sidesatt på grunn av den berømte tidsklemmen, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Hun er aktuell med boken «Mathjelpen for foreldre. Hjelp barna å spise sunt døgnet rundt» sammen med medforfatter Rune Blomhoff.

Les Camilla Andersens oppskrift på grove vafler lenger nede i artikkelen!

Orker mer med riktig mat
– Vi ønsker å inspirere og bevisstgjøre foreldre om hvorfor det er viktig at barn har godt kosthold i forhold til det å lære på skolen. Det er avgjørende hva barna har i matpakken og det er avgjørende hvilke vaner vi har, sier Andersen til TV 2 Sporty.

– Foreldrene er ansvarlig for hva barna spiser. Lager man gode vaner når barna er små, så tar de vanene med seg videre.

LES OGSÅ: Slik unngår du kjøleskapsfellen

Hun mener at mange foreldre vier altfor lite tid til mat og måltider.

– Å stå ved kjøkkenbenken og ta seg tid er en investering. Det er flott å kunne lage en matpakke som barnet vil fryde seg over å åpne, et måltid som er satt sammen slik at barnet får det kroppen trenger, sier Andersen som selv er tobarnsmor.

FORFATTERNE: Rune Blomhoff, professor i ernæringsvitenskap, og ernæringsfysiolog Camilla Andersen har skrevet boken som skal hjelpe småbarnsfamilier til et sunnere kosthold. (Foto: Kagge Forlag/)
FORFATTERNE: Rune Blomhoff, professor i ernæringsvitenskap, og ernæringsfysiolog Camilla Andersen har skrevet boken som skal hjelpe småbarnsfamilier til et sunnere kosthold. (Foto: Kagge Forlag/)

I boken oppgir hun en rekke fordeler ved å velge riktig mat til barna: de orker mer, lærer mer, hjernekapasiteten øker, de får bedre hukommelse, beholder konsentrasjonen gjennom dagen og blir smartere.

– Forskjellen på å spise havregrøt og søt frokostblanding til frokost er stor. Mens havregrøten gir sakte energi som varer lenge, gir søt frokostblanding et mer kortvarig energikick. Spiser man frokost før man skal på skolen, er det bedre å spise noe som gir en stabil energitilførsel frem til lunsj.

– Ta gjerne med noen friske bær. Du vil se at det gleder barnet at du har tatt med de ekstra små bærene på toppen av havregrøten. Vi spiser med øynene også.

LES OGSÅ: TV-reklame får barn til å spise mer junk

Roligere barn
– Vil foreldrene kunne merke en forskjell på barna sine ved å begynne å følge rådene i boken?

SUNNE BARN: - Det er foreldrene som legger grunnlaget for barnets matvaner, skriver ernæringsfysiolog Camilla Andersen. (Foto: Kagge forlag/)
SUNNE BARN: - Det er foreldrene som legger grunnlaget for barnets matvaner, skriver ernæringsfysiolog Camilla Andersen. (Foto: Kagge forlag/)

– Ja, jeg vil absolutt tro du kan merke forskjell. Man vil få roligere barn hvis barnet var vant til å få mye sukkerholdige måltider som kanskje ikke var så regelmessige. Med ordentlig mat får man barn som er roligere og har det bedre. Dette er sammensatt og det er også andre ting som spiller inn, for eksempel søvn.

– Kostholdet påvirker oss hver dag hele tiden. Vi spiser flere ganger i døgnet, og maten har noe å si for hvordan vi har det.

Hun mener at det i dagens samfunn ofte kan bli litt vel mye hverdagskos.

– Det kan være lett å sende med noen søte kjeks i en matpakke eller kjøpe søt drikke når ungene maser i butikken. Tilgjengeligheten er så enorm! Jeg tror mange foreldre er litt uvitende om hva det gjør for barna.

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

«Kake» etter skolen
Boken inneholder også en rekke tips om hva barna kan spise i «plyndringstimen», tiden mellom barnet kommet hjem fra skole eller SFO og til foreldrene kommer hjem fra jobb.

– Da blir det ofte snoking i skuffer og skap. Jeg håper ingen barn skal lese dette, men da jeg var liten gikk vi ofte hjem og blandet smør, sukker og kakaopulver. Det ble som begynnelsen av røren til en kake, og vi synes det var veldig godt.

LES OGSÅ: Spis så mye du vil av dette

Et klassisk eksempel i dag er at barna finner en ferdig muffinsblanding i skuffene og lager seg muffins som de spiser før foreldrene kommer hjem.

– Da er det bedre å ha noe ferdig og tilgjengelig, som oppkuttet frukt og grønnsaker. I tillegg kan det være greit å ikke ha for eksempel kjekspakker tilgjengelig hele uken.

Involvere de små
At det er tidkrevende å lage mat fra grunnen, avviser ernæringsfysiologen.

– Nei, det tar ikke så lang tid, og det er det som er så overraskende. Det tar tid å lage ferdigmat også, hvor noe gjerne må tines eller tas i ovnen. Hvis man prøver kan man se hvor lett det kan være å lage maten selv. Det er også mye gøyere å lage sin egen mat.

Hun råder foreldre til å ta barna med på matlagingen.

LES OGSÅ: Nordmenn har rekordlavt sukkerinntak

– Mange barn kviser seg for å prøve nye ting, og det er effektivt å involvere dem i matlagingen. Hjemme hos oss gir jeg gjerne barna et rivjern og setter dem til å rive gulrøtter til middag. Da ser jeg at de gjerne har spist to gulrøtter før middagen, men da har de i alle fall fått i seg det, tenker jeg.

Andersen påpeker også at barna får eierskap til middagen dersom de er med og lager den selv.

– Da kan de samtidig lære noe. Det er gøy å vise dem nye råvarer og lære dem å smake. Det er lov å ikke like, men vi kan smake. Ofte må man smake på noe 10–15 ganger før man lærer seg å like det litt.

LES OGSÅ: Lek med barna ga kanonforbrenning

Unngå kjefting
Hun mener foreldre ofte gir opp for lett ved å si at barna deres ikke liker bestemte typer matvarer.

– Prøv igjen! Men ved å presse og mase blir det noe negativt, og det vil vi unngå rundt matbordet. Ikke ta bort matgleden ved å mase, klage og kjefte. Nyt maten selv og vær et godt forbilde. Da kommer barna etter.

Hun råder foreldre til å sette rå grønnsaker i forskjellige skåler og glass, så kan barna plukke og smake selv.

Grove vafler
En av Camilla Andersens favorittoppskrifter er grove vafler.

– Disse er kjempegode og sunnere enn mange grove brød. Vaflene kan du med god samvittighet ta med i matpakken. Barna blir jublende glad for dette, sier Andersen.

Vaflene inneholder egg og melk, noe som gir ekstra næringsstoffer. De inneholder også kun grovt mel og ingen sukker.

Ingredienser:
1 1/2 dl fullkornshvetemel

1 1/2 dl fin sammalt hvete

1 dl havregryn

1/2 ts bakepulver

2 egg

4 dl lettmelk

2 ss margarin

GROVE VAFLER: Disse passer godt både som kveldsmat eller i matpakken. - Disse vaflene er sunnere enn mange grove brød, sier Camilla Andersen. (Foto: Kagge Forlag/)
GROVE VAFLER: Disse passer godt både som kveldsmat eller i matpakken. - Disse vaflene er sunnere enn mange grove brød, sier Camilla Andersen. (Foto: Kagge Forlag/)

Slik gjør du:
Ha alt det tørre i en bakebolle. Smelt margarin eller bruk flytende margarin. Tilsett melk, egg og margarin i bakebollen og rør sammen til en glatt røre.

La røren svelle i 20 minutter før vaflene stekes.

LES OGSÅ: Små tips som kan få barna dine til å spise litt sunnere

Nyte maten, men ikke i blinde
I boken er det også tatt med oppskrift på fruktdesserter som kan spises hver dag.

Når det kommer til sjokolade og godterier er det fortsatt lørdagsgodtet som gjelder, mener Camilla Andersen.

– Mitt motto er at det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Vi skal kose oss med det vi er glad i, men hvis jeg vet at en muffins i butikken inneholder 450 kalorier, en fjerdedel av mitt dagsbehov, da vet jeg at jeg ikke kan spise det hver dag.

– Vi skal nyte maten, men ikke spise i blinde.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!