Kvalitetsundersøkelse: Dette er de verste bilene i hver klasse

Stor undersøkelse – ett merke kommer svært dårlig ut.

Dette er noen av bruktbilene som med stor sannsynelighet vil gi deg både trøbbel og store utgifter
Dette er noen av bruktbilene som med stor sannsynelighet vil gi deg både trøbbel og store utgifter

For de aller fleste er det å kjøpe bil – ny eller brukt – en betydelig investering. Det gjelder derfor å treffe riktig slik at man får en bil som oppfyller kravene til et økonomisk, forutsigbart og hyggelig bilhold.

Ikke noe er så frustrerende som gjentatte irriterende små (og store) feil og gjentatte verksted besøk med "drømmebilen".

Vanligvis lager vi topplister med de beste bilene, men nå tenkte vi å snu litt på flisa og gi deg "verstinglisten".

Det vil si de aller dårligste bilene i hele ni forskjellige kategorier. De bilene du sannsynligvis bør styre unna på bruktmarkedet om du ikke ønsker å bli både søvnløs og pengelens.

Undersøkelsen er utarbeidet av det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct, i samarbeid med magasinet What Car? Warranty Direct har siden 1997 tilbudt tilleggsforsikringer av typen "ekstra garanti" som forbrukerne kan kjøpe. De har et omfattende statistikkgrunnlag som de så bruker til å hvilke biler som har mest feil -og hva slags feil det dreier seg om.


LES OGSÅ: BMW til topps i kvalitetsundersøkelse

Bybiler: Daewoo Kalos (02-05)

Daewoo-Kalos, 2004. Illustrasjonsbilde.
Daewoo-Kalos, 2004. Illustrasjonsbilde.

Biler fra Asia pleier å være både driftssikre og gode rent teknisk, dette er da også den eneste bilen derfra som har havnet på denne listen og bekrefter dermed at unntak finnes.

Her hjemme er Kalos ganske uvanlig. Om du finner en, så har den som regel Chevrolet-merke i grillen.

GM gikk nemlig inn og reddet stumpene da koreanske Daewoo var på konkursenes rand.

Om du mot alle odds skulle få lyst til å utfordre skjebnen med å kjøpe en, så ligger det i skrivende stund tre stykker på finn.no. To Chevrolet og en Daewoo.

Feil med hjulvinkler, og underdimensjonert clutch (slites fort ...) samt generelt dårlig motorstyring som gjør at motoren virker “lat” eller fusker og bruker mye drivstoff er ting du bør sjekke nøye før du kjøper deg en.


Småbiler: Mini Cooper (01-09)

Mini Cooper, 2002. Illustrasjonsbilde.
Mini Cooper, 2002. Illustrasjonsbilde.

Det å være liten, søt og morsom er garantert en god kombinasjon i mange sammenhenger, men akkurat her hjalp det ikke det grann. Tallenes tale er like klare som den knusende dommen.

De vanligste Mini-feilene er girkassehavari og defekt servopumpe, men også en del irriterende elektriske feil forekommer. Ofte da i form av defekte rutehevere og vindusviskere. Sistnevnte merker du neppe når sola skinner, for å si det slik ...

På den hyggelige siden kan vi notere at bilene har begynt å bli billige og utvalget av eksemplarer til godt under 100.000 kroner er rikholdig. Og kjøreglede er det massevis av her!

Les mer: Dette må du se opp for på en brukt Mini Cooper:

Små familiebiler: Mercedes A-klasse (98-05)

Mercedes-Benz A-klasse, 1998. Illustrasjonsbilde.
Mercedes-Benz A-klasse, 1998. Illustrasjonsbilde.

Det var stor ståhei da Mercedes lanserte sin "lille" 190 E i 1982, men bilen ble raskt en stor suksess. Da klarer vi nok å lage en enda mindre bil også, tenkte nok Mercedes.

Det gjorde de ikke. Få – om noen – biler har hatt en tøffere start på livet enn A-klassen, etter at svenske journalister veltet med den i "elgtesten". Løpet var på mange måter kjørt før det i det hele tatt hadde begynt.

Drivverk et er det en del feil på, mens både hjuloppheng og det elektriske anlegget er veldig dårlig, ifølge Warranty Directs tallmateriale. På biler med klimaanlegg er dette heller ikke problemfritt.

Ikke nok med at feilene er mange, men bilen er knotete å skru på. I tillegg vet Mercedes å ta seg godt betalt, både for deler og timepriser på verkstedet.

Les mer om baby-Merca i vår bruktbilguide her:


Familiebiler: Skoda Superb (02-08)

Skoda Superb, 2003. Illustrasjonsbilde
Skoda Superb, 2003. Illustrasjonsbilde

Har du fortsatt noen av de gamle, loslitte Skoda-vitsene på lager av typen: Hvorfor kjøpe Skoda når man kan gå, da? Ja, da kan du plukke dem fram igjen nå.

I kategorien familiebil, finner vi nemlig baksetespesialisten Skoda Superb på jumboplass.

Lekkasje fra vannpumpe og feil med kjølesystem generelt, mye feil med kuler og ledd i hjuloppheng og en del elektronikkfeil er hovedårsakene.

For 25 år siden, hadde dette neppe overrasket noen, men nå derimot vil vi tro det er flere enn oss som lar seg overraske over at en Skoda gjør det såpass dårlig.

Luksusbil: Opel Signum (03-08)

Opel Signum, 2003. Illustrasjonsbilde
Opel Signum, 2003. Illustrasjonsbilde

Også her finner vi en baksetespesialist. Opel Signum er en bil full av misforståelser og er egentlig en Opel Vectra med gedigent baksete. Hva skal man egentlig med det? Jo, det var det nok også mange potensielle kunder som lurte på, for dette ble aldri noen salgssuksess.

Hvem kjøper vel en Opel for å sitte i baksetet? Kjøper ikke slike folk Rolls-Royce eller noe annet litt mer spennende enn en Opel med 1,8-liter? ...

Ifølge statistikken er bremsene i orden og gode på Signum, men resten er heller tvilsomt. Feil på forstilling og hjuloppheng er veldig vanlig, i tillegg ligger den høyt over snittet når det gjelder mekaniske feil i motoren.

En annen misforståelse må jo være at Signum i det hele tatt havnet i luksusklassen sammen med Mercedes, Jaguar og BMW, kanskje ikke så rart at det ble jumboplass – tross alt.

Opel Signum: Kan en glemt bruktbil være et smart kjøp?



Flerbruksbil: Mercedes R-klasse (06-)

Mercedes-Benz R500, 2006. Illustrasjonsbilde.
Mercedes-Benz R500, 2006. Illustrasjonsbilde.

I denne klassen bør det ikke ha manglet på gode kandidater til sisteplassen. Vi vet knapt om noen kategori hvor det finnes flere møkkabiler.

Tenk bare på Chrysler Voyager, og trekløveret VW Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra, samt Peugeot 807.

Folk som har bruk for disse bilene har som regel fullt opp med å betale for både bleiepakker, barnehageplasser og SFO om de ikke i tillegg blir sittende med skyhøye verkstedregninger.

R-klassen er kanskje ikke den mest praktiske her, tross alt, men den har en del andre gode kvaliteter. Den ser for det første ikke ut som en matboks, den er svært velutstyrt og komfortabel og du kan få den med kraftige motorer.

Men feilfri er den altså – på langt nær. Problemer med drivverk, hjuloppheng og elektriske feil er gjengangere her. Og dette blir fort dyrt.

Dette mente vi etter å ha kjørt nye R-klasse en uke:

Cabriolet: Mercedes SL (02-)

Mercedes-Benz SL500, 2003. Illustrasjonsbilde.
Mercedes-Benz SL500, 2003. Illustrasjonsbilde.

Mercedes SL er en legende og tradisjonsbærer for Mercedes, med røtter helt tilbake til 50-tallet. En slags spydspiss for å bevare imaget om en stolt motorsporthistorie.

Mange lekre biler har opp igjennom årene med stolthet båret SL-emblemet på bagasjelokket. Pagoden og Dallas-Merca W107 er gode eksempler på biler fra den gamle, gode tiden – da Mercedes virkelig funklet!

Men så ble det andre tider. Det er særlig forstillingen som er en svakhet på disse, sammen med elektriske problemer og trøbbel med bensinsystemet som nok er hovedgrunnen til den ikke altfor glamorøse plasseringen.

Resultatet til tross, så ser paret i bilen både fornøyde og lykkelige ut. Kanskje de ikke har fått den første verkstedregningen ennå?

Vi har testet den aller nyeste utgaven, les mer her:


Coupe: Mercedes CL (00-07)

Mercedes-Benz CL55 AMG F1 Limited Edition. Illustrasjonsbilde.
Mercedes-Benz CL55 AMG F1 Limited Edition. Illustrasjonsbilde.

Også i coupe-segmentet blir det klar jumboplass til Mercedes, så ett eller annet sted undervis har det gått galt for den tyske statusbil-produsenten., Fryktelig galt.

CL er fullpakket med kostbar elektronikk og det er en av bilens akilleshæler. I tillegg er den tung, noe som igjen går ut over forstilling og bremser. Rust er heller ikke uvanlig på eldre biler.

Dette er ikke mindre enn den fjerde bilen med stjerne på panseret i denne oversikten, med i alt ni kategorier.

SUV: Range Rover (02-)

Range Rover, 2003. Illustrasjonsbilde.
Range Rover, 2003. Illustrasjonsbilde.

Engelsk bilindustri har alltid vært noe for seg selv. Ofte har arbeiderne vært mer opptatt av å drikke te og å streike – enn å bygge biler.

Dette har selvfølgelig tidvis gått ut over kvaliteten. Range Rover (som nå er indisk) har de laget siden 1970, altså i 42 år. Man skulle jo tro at det "satt" snart da?

Men den gang ei. Her er det mye feil over hele fjøla. Hjuloppheng, elektronikk, kjølesystem, drivstoffsystem og drivverk er det det er aller mest tull med.

Ikke bare er dette den dårligste SUV-en i denne undersøkelsen, men det er faktisk også den aller dårligste bilen "all over", uansett kategori. Da hjelper det liksom ikke med et aldri så tøft image og sjarm i bøtter og spann ... Vi kondolerer!

Les mer om nederlaget her: Slaktes i ny kvalitetsundersøkelse