Nei  å  demontere disse er ikke noen gode ide mener Brooms bilekspert. Illustrasjonsbilde.  (Foto: Benny Christensen)
Nei å demontere disse er ikke noen gode ide mener Brooms bilekspert. Illustrasjonsbilde. (Foto: Benny Christensen)

Virker dette tjuvtrikset?

Eller er det for godt til å være sant? Brooms bilekspert har svaret.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny! Jeg skulle så gjerne hatt litt mer krefter i Volvoen min, det er en eldre 940 som jeg har arvet fra farfar. Bilen er fin den men den går ikke særlig bra og jeg går på skole ennå og har ikke råd til å bruke mye penger på det. En kamerat av meg sier at jeg får minst 20 hestekrefter mer hvis jeg tar ut luftfilteret. Det høres fristende ut men er det noe som kan gå gærent hvis jeg gjør det? Stemmer det med hestekreftene tror du? Hilsen fra Volvoeier Stian.

Benny svarer:

Hallo Stian. For det første - gratulerer som Volvo-eier. Jeg synes absolutt at 940 er en kurant og fin ungdomsbil!

Når det er sagt, er dette absolutt ikke noen racerbil (jeg går ut i fra at du har en standardbil - uten turbo etc?)

De er ganske populære å trimme. Når det gjelder trimtipset fra kompisen, må jeg nesten trekke litt på smilebåndet. Her er vi skikkelig på grasrotvivå når det gjelder vebod- og enkel trimming.

Men for all del - jeg har vært der selv, jeg. Få har kjørt like mye moped og bil uten luftfilter i samme troen som kompisen din har, enn meg.

For meg så var prinsippet som følger: Luftfilteret "bremser" luftstrømmen gjennom forgasseren. Mer luft gjennom forgasseren = lik mer bensin. Mer bensin = høyere effekt!

Teorien er svært enkel og kan faktisk gi en ørliten effektøkning, men ikke i nærheten av hva kompisen din antyder. Vi snakker nok bare noen få - kanskje bare 2 - 3 hk ekstra. Men man får tøff innsugningslyd da!

Bildet over viser motorrommet i en trimmet Volvo Amazon som jeg hadde for noen år siden. Her hadde jeg blitt såpass voksen at luftfiltrene ble beholdt på!

Volvo 940. Illustrasjonsbilde.
Volvo 940. Illustrasjonsbilde.

På nyere biler uten forgassere (og det er jo de fleste, forgassere forsvant mer eller mindre for 20 år siden) , men med innsprøytninganlgg, så hjelper det faktisk ingen verdens ting. Her styres dysene elektronisk og gir samme bensinmengde uansett hvor mye luft du klarer å få "dyttet" inn. Dette gjelder også for din Volvo 940.

En negativ effekt er at sand, støv og forvirrede veps også følger med inn i motoren, hvilket ikke er spesielt bra.

Skulle gjerne gitt deg noen trim-tips, men må da vite hva slags motor du har i bilen din. 900-serien ble jo levert med et utall motorer fra B230F på 116 hk og oppover til B6304S1 med 204 hk originalt i 960. Toppmotoren i 940 var B230FT med 165 hk.

Så jeg får heller velge den - i manges øyne - minst spennende, men etter min mening vel så viktige oppfordringen og sørge for at originalmotoren er ship-shape. Med riktige ventilklaringer, gode pluggledninger, friske tennplugger og et skikkelig tenningsanlegg som sørger for en sterk og fin gnist på eksakt riktig tidspunkt.

Har du dette på stell - så vil det uansett gi mer effekt enn å ta av luftfilteret på en gammel, småsliten og ikke oppjustert motor.

Ønsker deg lykke til!

Dette må du vite om trimming av bil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er en glemt godbit i bruktmarkedet

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: