VW Golf 2013: Skal bli en ekte sparebøsse
Nykommeren skal bruke 23 prosent mindre drivstoff – og bli mer luksuriøs.
Nå er det ikke mange dager til Volkswagen skal vise den for aller første gang: Syvende generasjon av for lengst legendariske Golf.
Forventningene er store. Og selv om dagens modell er Europas mest solgte bil, tar ikke VW lett på denne oppgaven. Tvert imot.
Der de siste to Golf-generasjonene har vært ganske forsiktige videreføringer av sine forgjengere, tar VW nå relativt radikale grep.
100 kilo lettere
Nå er de første offisielle faktaene om bilen ute – og interessen for nykommeren blir ikke mindre av dette.
VW lover nemlig at den nye Golfen skal bli 100 kilo lettere enn dagens modell – selv om den blir både større og får mer utstyr.
Dette i kombinasjon med ytterligere forbedrede motorer, skal gi reduksjon i drivstoff-forbruket på opptil 23 prosent. Co2-utslippet går også kraftig ned.
Alt dette er gunstige nyheter for prisene – og også det å eie en Golf i framtiden.
LES OGSÅ: Se hva de gjør for å lure fotografene
Mer plass
Den nye Golfen vokser 5,6 centimeter i lengden og måler nå 425,5 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Den blir også litt bredere enn dagens modell – og 2,8 centimeter lavere.
De nye målene skal gi bedre kollisjonsbeskyttelse for fører og passasjerer, men også mer innvendig plass. Kupeen vokser, samtidig som bagasjerommet øker med 30 liter, opp til 380 liter.
LES OGSÅ: Kjells Golf er ikke som alle andre
Ny plattform
For å få ned vekten har VW spart kilo overalt hvor det er mulig. De har også brukt sterkere stålkvalitet i karosseriplatene, noe som får ned vekten uten at det koster tilsvarende som å bruke aluminium.
Golf er bygget på VWs nye og banebrytende MQB-plattform. Denne skal danne utgangspunkt for mer enn 40 modeller fra konsernet i årene som kommer.
MQB er også starten på en ny og mer effektiv måte å produsere biler på.
Verdens største
Volkswagen forventer selv at dette skal kutte produksjonskostnadene med 20 prosent – og at selve produksjonstiden skal ned med 30 prosent. Når det så dreier seg om rundt 3,5 millioner biler produsert på denne plattformen, snakker vi enorme innsparinger.
VW har jobbet med dette lenge og ser på MQB som en avgjørende faktor i planen om å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Og for de øvrige bilprodusentene betyr dette naturligvis at konkurransen blir vesentlig tøffere.
LES OGSÅ: Nei – du skal ikke skue hunden på hårene ...
Til Norge
En ting er at VW sparer store summer som kan brukes til videre produktutvikling. Men de skal også benytte sjansen til å gi bilene mer eksklusive interiører og mer utstyr. For Golfs del blir det snakket om mer påkostede materialer og et interiør som skal bli klasseledende.
Den nye Golfen vises første gang i Berlin 4. september. Hit til Norge kommer den helt mot slutten av året.
LES OGSÅ: 34 år med moro – alt om Golf GTI