Etter alle solemerker å dømme ser det nå ut som om Porsche relanserer det som egentlig er en 47 år gammel nyhet, for dette er ingen cabriolet.  (Foto: Scoopy)
Etter alle solemerker å dømme ser det nå ut som om Porsche relanserer det som egentlig er en 47 år gammel nyhet, for dette er ingen cabriolet. (Foto: Scoopy)

Porsche 911 Targa: Ser du hva som er feil på dette bildet?

Dette er nemlig ikke hva det ser ut som.

Dette ser ved første øyekast ut som cabriolet-utgaven av det nyeste skuddet på Porsche 911-stammen, 991. Men det er det ikke.

Etter alle solemerker å dømme ser det nå ut som om Porsche relanserer det som egentlig er en 47 år gammel nyhet. Nemlig 911 Targa!

Og da en vaskekte targa og ikke "jukse-targa" som vi har sett de siste årene der bilene som har hatt betegnelsen Targa i prinsippet har hatt et glasstak.

Back to basic

Det har lenge vært spekulert i om de ville komme tilbake med den gamle, klassiske løsningen fra 1965 – den "ekte" – med en solid targabøyle der vi normalt finner B-stolpen og nå er den rett rundt hjørnet!

Porsche Cayenne: Nå har drømme-SUV-en blitt rimelig:

Selv om Porsche har lagt mye energi i og kamuflere bilene som cabrioleter så ser man tydelig targabøylen på bildene.  (Foto: Scoopy)
Selv om Porsche har lagt mye energi i og kamuflere bilene som cabrioleter så ser man tydelig targabøylen på bildene. (Foto: Scoopy)

Disse bildene er rykende ferske og er tatt på Nürburgring i Tyskland, og selv om Porsche har lagt mye energi i og kamuflere bilene som cabrioleter, ser vi tydelig targabøylen på bildene.

Det som kjennetegner en targa, er en løs takplate som kan fjernes på godværsdager og når man vil ha vind i håret og sol i ansiktet. Men den blir ikke like åpen som en cabriolet. Man har fortsatt bakruta på plass. For Porsches del gikk det også en solid targa-bøle tvers over taket bak sjåføren.

Les vår test av Porsche Panamera her:

Cabriolet-forbud

Targamodellene av 911 solgte ganske godt og særlig i USA, der myndighetene ville forby cabrioleter på grunn av skaderisikoen ved velt. Dette var trolig også en viktig grunn til at 911 ikke kom som cabriolet før i 1983.

1973, Porsche 911 Targa. Det var det nærmeste du kom cabriolet hvis du skulle ha 911 på 70-tallet.
1973, Porsche 911 Targa. Det var det nærmeste du kom cabriolet hvis du skulle ha 911 på 70-tallet.

Så mye 911 får du for 200 000,-:

På bruktmarkedet har ikke Targa-modellene til Porsche oppnådd samme pris / vært like lettsolgte som coupe- og cabriolet-modellene.

Dårlig rykte

Noe kan nok skyldes i – alle fall de delvis riktige – ryktene om vannlekkasjer og vindsus, mens en annen årsak er at mange mener targa-bilene ikke blir like linjelekre som ditto biler med coupekarosseri.

Nå ser imidlertid den trenden ut til å ha snudd. De klassiske targa-bilenes etterspørsel øker og prisene stiger. Dette har tydeligvis Porsche også fått med seg og vi tolker det dithen at nykommeren er et resultat av nettopp dette.

Den nye 911 Targa vil trolig være i salg fra tidlig i 2013 og det blir spennende å se hvordan markedet tar imot bilen denne gangen. Vi gleder oss i alle fall over den gamle nyheten!

Porsche Macan: Slik blir den nye Norges-Porschen: