Lei å kjøre i hjulsporene etter alle som velger like biler? Annonsemarkedet inneholder også alternativer innen de fleste kategorier som du kan være temmelig alene om   bare du leter... (Foto: Finn.no / Montasje)
Lei å kjøre i hjulsporene etter alle som velger like biler? Annonsemarkedet inneholder også alternativer innen de fleste kategorier som du kan være temmelig alene om bare du leter... (Foto: Finn.no / Montasje)

Her er bilene for deg som virkelig vil skille deg ut

Du møter neppe maken på norske veier.

Bilkjøpere løper gjerne i flokk. Statistikken viser at det kanskje er enda mer sant i Norge enn i mange andre land i verden.

Dermed skal det litt mer til for å våge å skille seg ut – og siden bruktverdien gjerne blir litt så som så på de sære merkene, skal man også være rimelig bestemt for å ta sjansen. Er man i bruktmarkedet er det imidlertid litt mindre ”farlig” å være sær – sjeldenhetene har gjerne hatt en brattere verdifall-kurve helt fra første dag.

Hva skal du så velge hvis du vil ha noe som ingen andre har? Vi har kikket på de merkene det finnes færrest av på Finn.no – og her er det mye spennende.

Her er noen av våre favoritter – si hva du synes om dem i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

2003 Infiniti FX35, kr. 418.424,-

Populær og vanlig andre steder i verden, men her hjemme er det få som har sett en Infiniti FX på nært hold. Og mange vil nok tro du kjører en litt opphovnet Audi. Faksimile: Finn.no
Populær og vanlig andre steder i verden, men her hjemme er det få som har sett en Infiniti FX på nært hold. Og mange vil nok tro du kjører en litt opphovnet Audi. Faksimile: Finn.no

Infiniti er som kjent Nissans luksusmerke, som en parallell til Toyotas Lexus. Dette er biler nordmenn stort sett bare har hørt om eller sett på ferietur i USA, som er bilenes hovedmarked. Og designet levner ingen tvil om at en FX35 er en eksklusiv bil, med dynamisk design og en front som kan minne litt om Audi.

Se annonsen her:

Forholdsvis kompakt med mål godt under fem meter lengde, men fremdeles en stor SUV med eksklusive linjer har Infiniti solgt bra av FX-modellen i USA. (Foto: Finn.no)
Forholdsvis kompakt med mål godt under fem meter lengde, men fremdeles en stor SUV med eksklusive linjer har Infiniti solgt bra av FX-modellen i USA. (Foto: Finn.no)

FX35 er innstegsmodellen i FX-serien, som ble lansert på begynnelsen av 2000-tallet som en kompakt SUV med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Denne drar på alle fire, og har den ”lille” V6-motoren under panseret – og tydeligvis et enormt ettermontert stereoanlegg fra Alpine, som bør bidra til en hyggelig tur.

Dette er bilen for deg som synes en Audi Q7 ser for tung og dorsk ut, og synes det er for mange Q5 på veiene.

Les også: Nå kommer Infiniti til Europa - og kanskje Norge, også

1981 Phillips Berlina, kr. 351.575,-

At det finnes en Phillips Berlina i Norge er spesielt - og at den tydeligvis har vært her siden første halvdel av 1980-tallet er enda mer oppsiktsvekkende. Nå kan bilen bli din. Faksimile: Finn.no
At det finnes en Phillips Berlina i Norge er spesielt - og at den tydeligvis har vært her siden første halvdel av 1980-tallet er enda mer oppsiktsvekkende. Nå kan bilen bli din. Faksimile: Finn.no

Såkalte neo-klassikere var topp mote blant de aller rikeste i USA på 80-tallet, og dette er en av de mindre kjente. Her er du i hvertfall garantert å skille deg ut, nesten uansett hvor høyt produksjonsvolumet hadde vært.

Se annonsen her:

Nå blir det uansett ikke noe problem – ifølge selgeren er bilen kun bygget i 87 eksemplarer, og dette er en ”Coupé SE” med komplett tak- og vindusseksjon fra Corvette som bør gjøre at bilen både er tett og behagelig som en moderne bil å kjøre.

Mercedes-inspirasjonen er tydelig i fronten, og de myke formene på Corvette-coupeen blander seg bedre inn i helheten enn de større bilene som ble brukt som utgangspunkt for noen av de andre neo-klassikerne. (Foto: Finn.no)
Mercedes-inspirasjonen er tydelig i fronten, og de myke formene på Corvette-coupeen blander seg bedre inn i helheten enn de større bilene som ble brukt som utgangspunkt for noen av de andre neo-klassikerne. (Foto: Finn.no)

Som for flere av de andre neoklassikerne var det gammel og edel Mercedes som utgjorde inspirasjonen, i dette tilfellet 540K fra slutten av 30-tallet. Bilene ble bygget på Corvette-chassis, og med 60.000 kilometer på klokka bør bilen føles ganske ny – om enn 30 år gammel. Gøy er det også at bilen ut fra DD-skiltene å dømme har vært her i landet siden den var ganske ny.

Les også: Excalibur - selve standarden blant neoklassikerne

1998 Tommy Kaira ZZ, kr. 319.000,-

Med 720 kilo fordelt på 180 hester blir denne bilen ganske frisk - faktisk var den helt i toppen når det gjaldt akkurat dette forholdet da den var ny. Faksimile: Finn.no
Med 720 kilo fordelt på 180 hester blir denne bilen ganske frisk - faktisk var den helt i toppen når det gjaldt akkurat dette forholdet da den var ny. Faksimile: Finn.no

Det skjer mye på bilfronten i øst som vi aldri får se. Og denne hadde vi nok heller ikke fått se, om det ikke hadde vært for entusiaster som hadde importert to av dem. Men flere enn denne og ”tvillingen” tviler vi på at kommer på norske veier på en stund.

Se annonsen her:

Aldri sett en slik før? Du er i godt selskap. Men de tekniske dataene tyder på at dette kan være veldig morsomt - og med bare 2 av totalt 200 produserte på norsk jord blir du ikke forvekslet med noen annen. (Foto: Finn.no)
Aldri sett en slik før? Du er i godt selskap. Men de tekniske dataene tyder på at dette kan være veldig morsomt - og med bare 2 av totalt 200 produserte på norsk jord blir du ikke forvekslet med noen annen. (Foto: Finn.no)

Bilen markedsføres som en japansk utfordrer til biler som Caterham Super 7 og Renault Spider, og 720 kilos vekt og 180 hester høres unektelig morsomt ut. Selger opplyser at produksjonen, som foregikk mellom 1995 og 1999, kun resulterte i 200 numrerte eksemplarer.

Teknisk er det mye Nissan under skallet her, og skallet er i seg selv ganske lekkert.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Så tøff blir Prius når Tommy Kaira slipper til på den