Toyota MR2: Se – den lever ennå

Japansk sportsbil på sitt beste – nå til småpenger.

Denne MR2en er ifølge selger sjeldent godt vedlikeholdt   og skal blant annet være fri for rust, og har fått 'ny' motor fra en Corolla GT. Med 130 hk er dette noe av det morsomte du kan kjøre!
Denne MR2en er ifølge selger sjeldent godt vedlikeholdt og skal blant annet være fri for rust, og har fått "ny" motor fra en Corolla GT. Med 130 hk er dette noe av det morsomte du kan kjøre!

Toyota MR2 kom midt på 80-tallet og tok verden med storm. Plutselig dukket det opp ut av ingenting, en råtøff mini-Ferrari – som ikke bare var grisemorsom å kjøre, men i tillegg kostet lite og var så driftssikker som sveitsiske urverk.

Men med tid og stunder har de blitt en sjelden blomst i bruktbilfloraen – i alle fall i den stand som det her er snakk om. Bilen til Andreas i Trondheim er nemlig en 1986-modell som er blitt fullstendig renovert.

Motoren stammer fra en Corolla GT, og yter friske 130 hk, mens hele bilen er demontert og all rust er blitt jaget på dør på en grundig måte før den har fått ny Candy Red-lakk.

Prisen? Jo, nå kan den bli din for knappe 50.000 kroner. Det høres ut som et røverkjøp!

LES OGSÅ: Toyota MR2: Odd liker utseendet, vil ha V6

Imponerte mor

Undertegnede må imidlertid haste med å tilstå at jeg har et spesielt forhold til nettopp MR2 Mk1. Det var nemlig den første bilen jeg kjøpte for egne penger – og aldri har vel noen bil blitt så dullet med som den!

Jeg elsket hver eneste centimeter av den bilen – vippelyktene, den todelte fargen (mørkgrønn metallakk øverst, gull under), Star Wars-interiøret, setene, vingen på bakluka – og kjøreegenskapene. Halleluja! Mer moro gikk det ikke an å ha det på fire hjul.

Vi snakker nemlig lav vekt, bakhjulstrekk og midtmontert, sprek motor. Rumpa subber mer eller mindre nedi asfalten – og bilen bare klorer seg fast i veien.

Det er nesten så jeg kan reise tilbake i tid bare ved å tenke på det. Det første min mor kommenterte da hun fikk prøve den var:

– Jøss, denne var lydig. Hun var kanskje ikke så godt vant heller da, ettersom familiebilen på det tidspunktet var en heller undermotorisert Volvo 740.

Med Toyota MR2 Mk I viste den japanske bilprodusenten at den kunne lage leketøy i tillegg til fornuftige biler. Fordelen med dette var at en fikk en bil som både var morsom å kjøre, kostet lite og i tillegg var driftssikker.
Med Toyota MR2 Mk I viste den japanske bilprodusenten at den kunne lage leketøy i tillegg til fornuftige biler. Fordelen med dette var at en fikk en bil som både var morsom å kjøre, kostet lite og i tillegg var driftssikker.

LES OGSÅ: Toyota MR2en var ikke så bra som han trodde

Ublidt møte med en "tanks"

Dessverre har jeg ikke bare hyggelige minner fra mitt forhold med MR2en.

En dag jeg kjørte hjem fra jobben hos lokalavisa Firda Tidend, gikk det nemlig galt. Rett foran Gloppen Hotell dundret jeg inn i hekken på en Volvo 240. Ikke veldig hyggelig for verken meg eller den eldre herremannen i Volvoen, og dessverre var skylden utvilsomt min. Pinlig!

Og mens "semitanksen" fra Sverige slapp unna med mindre riper og en knapt synlig bulk, var MR2en sterkt medtatt. Vippelyktene pekte rett oppover, og panseret så ikke bra ut i det hele tatt. Men den var fortsatt kjørbar!

Dermed ble den kjørt hjem til Sogndal, der den ble både rettet opp og lakkert. Og skal si gutta på det lokale Toyota-verkstedet på Kaupanger (Hei Toyota Sogn!) gjorde jobben grundig! Bilen fikk en ny vår.

LES OGSÅ: Toyota GT86: En ting imponerer enda mer enn motoren

Ingen vinterbil

Etter hvert kom for øvrig høsten – og like etterpå Vinteren, med stor V. Det var mye snø, slaps og is den vinteren – og da var det en utfordring å være MR2-eier. Jeg kan si mye godt om disse bilene, og gjør det så ofte jeg kan, men noen vinterbil er det virkelig ikke. Huttetu!

Og takket være midtmontert motor, ingen ESP, bakhjulstrekk og det faktum at bilen er så kort – skulle det ingenting til for at den snurret. Og når den først begynte med det, kunne du like gjerne legge bena på dashbordet, finne fram avisa og vente til den var ferdig – for du kunne ikke stoppe den likevel.

Utrolig nok kom vi oss gjennom den mørke årstiden også uten alvorlige uhell – noe som kan tilskrives en god porsjon flaks.

Undertegnedes MR2 Mk1 parkert utenfor huset. Målestokken for alle senere bilkjøp!
Undertegnedes MR2 Mk1 parkert utenfor huset. Målestokken for alle senere bilkjøp!

LES OGSÅ: Toyota Celica: Hvordan får jeg den til å bli et råskinn?

Aldri det samme

Men, som i så mange forhold skjer det ting underveis. Mine behov ble annerledes – og den lille sportsbilen ble etter hvert litt vel liten. En dag jeg bladde i Autobørsen, så jeg en Ford RS200. Og jeg var solgt!

Dermed ble godbilen solgt – og jeg ble Ford-eier. Et bytte som jeg egentlig var godt fornøyd med – men i ettertid har jeg aldri helt funnet igjen den magien som ble meg tildel av MR2en.

Det til tross for at jeg senere har kjøpt to varianter av den andre generasjonen av MR2 (MkII). Den første var noe helt spesielt.

LES OGSÅ: Noen finner drømmedama - andre finner drømmebilen

Løp og kjøp!

Vi snakker om det som etter min mening er Toyotas mest vellykkede sportsbil noensinne.

Og nå, takket være entusiasten i Trondheim, kan du få oppleve den også. Den annonserte bilen har fått oppgraderinger for 100.000 kroner de siste 4-5 årene heter det i annonsen. Se hele annonsen her

Det finnes ikke mange av dem – så mitt helt klare, og høyst subjektive råd er å knuse sparegrisen og ta turen til Trondheim for å sjekke at bilen faktisk er så bra som den høres ut. Er den det, er det bare å slenge pengene på bordet – dette er en klassiker!

LES OGSÅ: Toyota Supra: Lekker japansk sportsbilklassiker