Nye Toyota Auris kommer til å bli en av Norges mest solgte biler. Endelig kommer den som stasjonsvogn også.
Nye Toyota Auris kommer til å bli en av Norges mest solgte biler. Endelig kommer den som stasjonsvogn også.

Toyota Auris: Denne skal yppe seg mot bestselgeren

Dette er bilen som får konkurrentene til å ligge våkne om natten.

Nå tar den sats og stuper rett inn i et knalltøft segment blant norske favoritter som for eksempel Ford Focus, Hyundai i30, Kia Cee'd, Mercedes A-klasse, BMW 1-serie, den nye Volvo V40 og ikke minst – selve Kongen på haugen her hjemme – nemlig VW Golf, Norges mest solgte bil.

Vi snakker om den helt nye Toyota Auris som blir en svært viktig bil for Toyota i Norge.

Bare 5 år

Forrige generasjon Auris, arvtakeren etter Corolla, er bare fem år gammel, men allikevel velger Toyota å erstatte den allerede. Sikkert smart med tanke på de sterke konkurrentene.

Bilen har vokst noe og byr på bedre plass enn forgjengeren
Bilen har vokst noe og byr på bedre plass enn forgjengeren

Lexus light

Det er ikke bare linjene som er nye og skarpere på den nye modellen. Den har nesten blitt litt Lexus CT 200 light – og er langt penere enn dagens modell. Vi kjenner også igjen designelementer fra både Avensis og den nye Yaris.

Utgående modell har på sin side ikke akkurat har fått noen priser for skjønnhet, men hentet desto mer heder og ære i form av god driftssikkerhet og fornøyde eiere.

Lexus knuser alle konkurrentene:

Også kjøreegenskapene skal ha blitt skarpere. Toyota her lovet både mer direkte styring og fastere og mer sporty hjuloppheng slik at bilen i tillegg til å være legendarisk driftssikker skal den også bli morsommere å kjøre. Målet er det den dermed i større grad vil appellere til yngre kjøpere.

Les vår test av den sporty Toyota GT86 her:

Nærmere BMW og Audi

Dessuten skal gapet opp til premiumkonkurrentene som Audi A3 og BMW 1-serie bli betydelig mindre.

Innvendig har den også blitt betydelig freshere med en et mer førerorientert dashbord og midtkonsoll samtidig som materialkvaliteten heves et hakk eller to. Bruken av plast reduseres, mens bruken av skinn økes.

Nye Auris byr på et mer førerorientert interiør, mer sporty kjøreegenskaper og bedre opplevd kvalitet.
Nye Auris byr på et mer førerorientert interiør, mer sporty kjøreegenskaper og bedre opplevd kvalitet.

Toyota Prius: Denne campingbilen har du ikke sett maken til:

Den innvendige plassen har vokst. Blant annet er det noe bedre beinplass i baksetet og bagasjerommet har vokst til 360 liter og er hele 9 centimeter lengre.

Mye hybrid

Toyota forventer globalt en miks på rundt en tredjedel av nye Auris som hybrid, diesel og vanlig bensin. Her hjemme tror Toyota Norge at hybridandelen blir enda høyere enn den nevnte tredjedelen.

Auris hybrid har den samme drivlinjen som vi kjenner fra dagen Auris.

Som diesel kommer to motorer, en tolitersversjon og en 1,4-liter. Sistnevnte vil trolig bli den mest solgte av de to.

Bensinmotorene er de kjente, på 1,33 og 1,6 liter.

Endelig stasjonsvogn!

En annen og viktig nyhet som den norske importøren garantert applauderer er at Auris – endelig – kommer som stasjonsvogn – også som hybrid – og det er helt nytt.

Stasjonsvognen kommer ikke før til sommeren, mens kombi-coupeen kommer ved årsskiftet.

Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med: