Denne SUVen kan du snart få vesentlig prisavslag på   spørsmålet er om du fremdeles er interessert i den når du ikke får firehjulstrekk.
Denne SUVen kan du snart få vesentlig prisavslag på spørsmålet er om du fremdeles er interessert i den når du ikke får firehjulstrekk.

BMW X3: Nå blir denne SUV-favoritten billigere

To grunner til et betydelig prisavslag.

BMW X3 begynte som "lillebror" til X5 – men har i andre generasjon vokst seg både større og mer eksklusiv, mens kompakt-SUVen X1 er blitt minstemann i X-familien.

Men utviklingen av X3 har også gjort noe med prisen – startprisen akkurat nå er ifølge BMWs hjemmesider 549.000 kroner. Det er jo en relativt høy pris – men da får du en stor premium-SUV med 163 hk, xDrive og god plass.

Utover høsten blir imidlertid terskelen for å bli eier av X3 betydelig lavere. Årsaken er at den nå for første gang tilbys kun med bakhjulstrekk, eller sDrive som BMW kaller det. I tillegg blir effekten lavere, slik at innstegsmodellen nå blir på 143 hk – og får betegnelsen X3 sDrive 18d.

LES OGSÅ: Test: BMW X3: Denne er best – men kjøp en annen

Lavt forbruk

Konsekvensen av dette er blant annet at CO2-utslippet går ned til 135 g/km, mens dreiemomentet fremdeles er hyggelige 360 nm. Denne modellen leveres i utgangspunktet med manuell gir – men kan også bestilles med automat.

Utover den reduserte effekten er det start/stoppp-system, Eco Pro-innstilling, gir-indikator og bremsekraft-regenerering for å ytterligere kutte forbruket.

Resultatet er et snittforbruk på lave 0,51 l/mil hvis du girer selv – og 0,54 om du velger automatgir. Da øker også CO2-utslippet til 142 g/km.

Mer interessert i første generasjons X3? Les vår bruktbilguide her

– Smalt marked

Selv med redusert motoreffekt er den ingen sinke i SUV-verden. 0–100 km/t tar 9,9 sekunder med manuell gir – eller 10,3 sekunder om du velger automat. Med 163 hk er øvelsen gjort på 9,2 sekunder – både med manuell og automat. Mens snittforbruket på denne er 0,56 l/mil.

Nøyaktig hvor mye X3en med en mer miljøvennlige motoren vil koste, er ikke fastslått – men Brooms bilekspert Benny Christensen har en viss formening om hva prisen vil bli.

– Det er nok et noe smalt marked for stor SUV med bakhjulstrekk og liten motor i et land som Norge, med skikkelig vinter halve året. Firehjulstrekk blir bare mer og mer populært. Men om de klarer å presse prisen under 500.000 kroner, så kan de kanskje få solgt endel biler likevel, sier bileksperten.

Da vil den havne i konkurranse med andre premium-SUVer uten firehjulstrekk – som Audi Q5 og Mercedes GLK.

LES OGSÅ: BMW X3 eller Audi Allroad: Hvilken er det beste kjøpet?