De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt. (Foto: Birkebeinerrittet AS)
De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt. (Foto: Birkebeinerrittet AS)

Ti tips for å unngå Birken-trøbbel

– Mange mekaniske uhell kunne vært unngått dersom enkelte deltakere tok litt bedre vare på utstyret sitt!

Første treningsapp på norsk ute nå

Utsagnet kommer fra Tor-Ståle Hansen, service- og mekanikersjef for Birkebeinerrittene. Løpsdagene er han og et dusin mekanikere ute i løypa, men de har ikke mulighet til å hjelpe alle.

Ifølge værmeldingen kan Birken nok en gang bli en våt og gjørmete opplevelse.

Neden i saken får du ekspertens ti beste servicetips!

Ut på dagen kan traseen bli
  et gjørmebad! (Foto: Creative Commons)
Ut på dagen kan traseen bli et gjørmebad! (Foto: Creative Commons)

Lørdag 25. august går startskuddet for Sykkel-Birken, der 18.000 syklister skal bekjempe sti og gjørme. Birken består også av Fredagsbirken (7000 påmeldte) og Ultrabirken som går fredag 24. august. Det gjør helgen til en skikkelig sykkelfest på Rena og Lillehammer.

En ren sykkel er en god sykkel

Dersom flertallet av deltakerne skulle trengt assistanse ville det blitt kaos.

Derfor er oppfordringen: – Ta vare på sykkelen din, og lær deg å utføre elementær service!

LES OGSÅ: Atles beste tips til vedlikehold av sykkelen

Det blir nok like
  sølete i år som i fjor da dette bildet ble tatt, men styrtregnet kommer
  ikke før om ettermiddagen lørdag. (Foto: Berit Roald / Scanpix)
Det blir nok like sølete i år som i fjor da dette bildet ble tatt, men styrtregnet kommer ikke før om ettermiddagen lørdag. (Foto: Berit Roald / Scanpix)

LES OGSÅ: Prikk inn Birken-toppformen på bare to uker

Kjører i skytteltrafikk
Ti mekanikere jobber med å gi full service og sjekk på Rena fra torsdag til lørdag. Her får du all den hjelpen et vanlig sykkelverksted kan gi: Rette hjul, bytte krank, krankhjul, kjede, kassetter, gir, wire, bremser, lufte bremser. Du må betale for delene som må byttes.

– Ute i løypa har vi seks servicestasjoner med minimum to mekanikere på hvert sted, og minimum 12 mekanikere langs løypa på fjellet. I tillegg er det ubemannede stasjoner under Ultrabirken og en stasjon på ungdomsbirken, forteller Tor-Ståle Hansen til TV 2 Sporty.

Mekanikersjefen kjører selv servicebil mellom Rena og Lillehammer, og sykler frem og tilbake i deler av løypa mellom servicestasjonene for å bistå deltakere og servicefolk.

På Sjusjøen, under siste etappe ned mot Lillehammer i 2010.
  (Foto: Berit Roald / Scanpix)
På Sjusjøen, under siste etappe ned mot Lillehammer i 2010. (Foto: Berit Roald / Scanpix)

Fjøl ble setepinne
I løypa er servicen i hovedsak begrenset til bytte av slitedeler som kjede, bremseklosser, wire, slanger, pedaler og sete.

Men mekanikere kan også improvisere. Da den 49-årige deltakeren Rune Jensen knakk setepinnen på Bringebusæter i fjor løp Tor-Ståle Hansen til skogs og fant en solid eikegren som de spikket til som best de kunne. Jensen fullførte de siste 67 kilometerne og tok sitt 14. merke på tiden 3.30!

Se bildet av den utrolige sykkelreparasjonen på birkebeiner.no

Derfor bør du vaske tohjulingen
Noe så enkelt som å holde sykkelen sin ren kan forebygge trøbbel.

– En sykkelmekanikers motto er; «En ren sykkel er en god sykkel», sier Hansen til TV 2 Sporty.

Vedlikehold
  av sykkel, Atle Kvålsvoll gir tips. (Foto: Eivind A. Pettersen/)
Vedlikehold av sykkel, Atle Kvålsvoll gir tips. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Slik unngår du trøbbel i Birken:
* Still på startstrek med nyvasket sykkel. For mye olje og fett virker som fluepapir på sand og gjørme.

* Du skal ha så rent kjede før start at du ikke blir møkkete på fingrene når du tar på det.

* Ikke bruk høytrykksspyler, da forsvinner alt fettet i krank og nav.

* Ujusterte gir betyr trøbbel. Sjekk giret i god tid før start. Har du nylig byttet girwire så ta deg en treningstur og gir mye. Wiren og wirestrømpen vil strekke og stramme seg, og giret må justeres på nytt.

* Har du felgbrems, sjekk om klossene har nok gummi og er justert riktig. Slitte klosser må skiftes.

* Har du skivebremser og er usikker på om de er slitt, stikk innom fagmann for sjekk og justering.

* Ikke still til start med for hardpumpede dekk. Lufttrykket bør heller ikke være for lavt, da kan stein og gjenstander bli slått inn i dekket og punktere slangen mot felgen. Anbefalt trykk er 35–40 psi.

* Vær forberedt på punktering: Ta med slange og to dekkspaker, ikke glem pumpe.

* Bruker du CO2-patron, vær sikker på at du kan bruke den slik at du ikke blåster ut all luften utenfor dekket.

* Få justert setet, setehøyde og styret slik at sykkelen passer deg skikkelig. Sitter du feil kan det ødelegge turen over fjellet. I tillegg blir man fortere sliten og risikerer slitasje og seinskader.

Det 94,6 kilometer lange terrengrittet arrangeres for 20. gang. Da påmeldingen åpnet 9. november 2011 ble rittet fulltegnet på 80 sekunder.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!