Hvis du kjøper en Mercedes Benz E63 AMG med AMG Performance Pack   får du blant annet et ratt med semsket skinn på kantene   og 550 hk under panseret!
Hvis du kjøper en Mercedes Benz E63 AMG med AMG Performance Pack får du blant annet et ratt med semsket skinn på kantene og 550 hk under panseret!

Mercedes-Benz E63 AMG: Av og til er ett tiendel nok

Her overlates INGENTING til tilfeldighetene.

Når de tre tyske prestisjemerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz går i klinsj er alt lov – og alle midler blir brukt. Det handler om å være sterkest, tøffest – og ikke minst raskest.

Og om kort tid kommer en ny modell fra Mercedes til forhandlerne – som er strået hvassere enn de nåværende modellene til de to andre på den viktige øvelsen 0–100 km/t: E63 AMG.

Den kommer i to versjoner – og den som sikrer deg flest seiere i lyskryssduellene heter E63 AMG Performance Pack. Men du skal følge godt med for å vite hvilken av de to som står ved siden av deg på startstreken.

LES OGSÅ: Slik var det å kjøre verstingen SLS AMG

To versjoner

Den knallharde konkurransen om å lage de råeste bilene er godt nytt for forbrukerne – fordi den holder produsentene på tå hev til enhver tid. Et lite hviletak – og du kan banne på at de andre er på pletten og rykker fra.

Det er ikke lenge siden BMW slapp sin nyeste firedørsversting – nemlig M5. Med V8, twin turbo og 560 hk hamler den opp med det meste.

Men både Audi og Mercedes-Benz er på hugget. Og først ut med en formidabel konkurrent er altså sistnevnte.

E63 AMG fås altså i to versjoner: Enten 518 hk eller spesialversjonen som yter 550 hk.

Sistnevnte har riktignok 10 hk mindre enn M5 – men den klarer likevel 0–100 km/t 0,1 sekunder raskere. 4,3 sekunder tar den øvelsen i Merca. Tilfeldig? Yeah right!

LES OGSÅ: Da vi testet drømmebilene til Mercedes ble vi stoppet i kontroll!

Må kunne svinger

Undertegnende har vært så heldig å teste firedørscoupeen CLS 63 AMG med 525 hk. Den gjør 0–100 km/t på 4,4 sekunder – og vi tviler på at forskjellen er himmelstor når det kommer til E63 AMG.

Men alle som liker disse bilene vet at gleden handler om mye mer enn å kunne akselerere. De skal kunne danse gjennom svingene, strekke ut på motorveien og kjøre komfortabelt på langtur og i bygatene. Multitasking heter det på fint.

For bare noen år siden var de fleste enige om at Mercedes var litt dårligere til å varte opp med like god balanse og samme kjøreglede i svingene som BMW. Men de nye AMG-bilene vi har kjørt takler helt fint sammenligningen med M5en.

De nye supersedanene er ikke lenger bare lyskrysskonger med god plass – nå er alt fra styre- og gassrespons, understell og gir justerbart. Det finnes et vell av knapper og brytere som gjør at bilene skifter lune raskere enn Supermann skifter klærne i en telefonkiosk.

LES OGSÅ: AMG: Disse bokstavene står for mye moro!

Under literen – så vidt

Egentlig er siste tilskudd til AMG-familien en ganske spesiell begivenhet. Det er nemlig andre AMG-versjon på samme karosseri. Den forrige kom så sent som i 2010 – og hadde 525 hk – som ga 0–100 km/t på 4,5 sekunder.

Akkurat her er altså marginene små – men fra å være ørlite for treg, er den nå akkurat rask nok til å slå de to konkurrentene fra stillestående til 100 km/t.

Med på kjøpet får en dessuten hele 22 prosent lavere forbruk, takket være den nye 5,5-liters biturbo-motoren, som tar over for den utgående 6,3-literen uten ekstra pustehjelp.

Det betyr at du kan putre rundt med et snittforbruk på 0,98 l/mil med sedanen, mens stasjonsvogna må ha akkurat literen. Dette er for øvrig mer eller mindre nøyaktig de samme tallene som BMW viser til på M5.

LES OGSÅ: Audi RS6: Slik blir den nye superstasjonsvogna

Audi i skyggene

Velger du AMG Performance Pack får du et par små detaljer som avslører at du har tatt den helt ut: Røde bremsekaliper, en karbonspoiler på koffertlokket og litt semsket skinn på rattet er blant detaljene som skiller den fra en "vanlig" E63 AMG.

Planen er at salget skal starte i september – så hvis du ikke har begynt å spare enda, så har du dårlig tid.

Prisen vil nok legge seg i overkant av 2 millioner her hjemme. Med de boligprisene som er i dag, er det jo bare å selge huset, så har du nok til både bilen og en fin campingvogn å bo i.

PS: Vi tar med at Audi fremdeles ikke har sluppet sin versting i denne klassen. De er tar vanligvis mest i når det kommer til krefter – og utgående RS6 har 580 hk! 0–100 km/t i den familieraketten er gjort på 4,5 sekunder.

Kanskje bikker den nye RSen 600 hk! Hva tror du? Bruk kommentarfeltet under:

Nei, dette er såvisst ikke en
Nei, dette er såvisst ikke en

LES OGSÅ: Test: Audi S6: Kultivert råskap