moods til nett
moods til nett

Moods-gutta om kritikken fra modellmamma Eivor Øvrebø: – Dette får stå for hennes egen regning

«Moods of Norway» anklaget for å ikke betale modellene sine.

Oslo Fashion Week går mot slutten for denne gang, og tradisjon tro er det «Moods of Norway» som runder av visningene og disker opp med storstilt kjendisfest.

Denne gangen går det hele av stabelen på konserthuset i Oslo sentrum, og klesfirmaet har invitert 1400 gjester til å overvære fremvisningen av deres nyeste kolleksjon.

Kritikk

Men til tross for massiv oppmerksomhet og salgstall som gjør at gründerne Simen Staalnacke og Peder Børresen kan smile hele veien til banken, gikk modellmamma i Team Eivor Øvrebø ut og ga firmaet kritikk for å ikke betale modellene sine skikkelig.

– De tar millioner i utbytte, men vil ikke betale for modellene. Moods-koreografen kom hvert år og ba om «så mange modeller som mulig bare de går gratis». Moods-eierne tar millioner i utbytte, men vil helst ikke betale for modellene. Det synes jeg er smakløst, sa Øvrebø til Dagbladet.

Svarer på kritikken

Nå svarer gutta selv for første gang på kritikken.

– Det får Eivor få lov til å si hva hun vil om. Vi har holdt på med dette i 9 år og det virker som dette går bra. Vi får av andre mye support og støtte og folk liker det vi gjør. Jo mer som skjer i norsk mote, jo bedre er det, sier gutta til God Kveld Norge.

Fest og moro

Moods of Norway-gründerne er kjent for sine fester og i år som i fjor prøver de å toppe alt annet som de tidligere har gjort.

– Vi prøver og toppe hver gang, og det å ha showet på Oslo Konserthus gjør det hele veldig spennende. Vi prøver og fornye oss, og har filmet mye i Stryn, så her er det mange «magic movie moments». Og vi har bygget om Oslo Konserthus til en kino hvor vi serverer rosa popcorn, flirer de to Moods-gutta.

Pengemaskin

Klesmerket Moods of Norway har allerede skrevet seg inn i norsk motehistorie. Gründerne Peder Børresen (34) og Simen Stålnacke (36) solgte klær for 291 millioner kroner i 2011. I løpet av de syv årene som har gått siden eierne skjøt inn 100.000 kroner i egenkapital i 2005, har de tatt ut 75 millioner kroner i utbytte. Gutta bak suksessmerket har blant annet investert i eiendom.

– Vi har aldri tenkt på penger, og det har heller aldri vært noe mål. Men vi ser at det hjelper å bygge organisasjonen videre, og det er ikke gratis å starte butikk i New York. Hele organisasjonen er 180 ansatte og vi har vokst oss store. Det er morsomt å bygge noe rundt det norske historien, som vi kan ta ut i verden og som folk liker, avslutter gutta til God Kveld Norge.