Nåværende eier har hatt denne bilen i åtte år, og lagt ned over 3000 arbeidstimer og 300.000 kroner i prosjektet sitt. Nå skal han selge den.
Nåværende eier har hatt denne bilen i åtte år, og lagt ned over 3000 arbeidstimer og 300.000 kroner i prosjektet sitt. Nå skal han selge den.

Daniel har brukt 3000 timer og en liten formue på sin Calibra

Så har det også blitt en helt unik Opel

Ting som har med bil å gjøre er ikke alltid like lett å finne logiske forklaringer på. Ta denne bilen for eksempel: En 1990-modell Opel Calibra, med 2-liters motor på 150 hk. Dette er en skikkelig godbit av en ungdomsbil – og var i sin tid svært populær.

Men å investere store summer i å gjøre den helt spesiell vil aldri være god butikk – noe det tøffe prosjektet til Daniel illustrerer.

Tross i påkostninger for over 300.000 kroner og over 3000 arbeidstimer på de åtte årene den har vært i hans eie (se komplett liste over det som er gjort lenger ned i saken!), selges den for bare 38.469 kroner pluss omregistrering!

Ekte lidenskap

Med på kjøpet får du en durabelig bunke med kvitteringer.

– Det er ikke småtteri du har gjort. Er du mekaniker eller er bilen en hobby?

– Interessen for biler har vært der siden jeg var to år gammel. Jeg jobber som IT-konsulent, men vil nok kalle bilinteressen for en lidenskap snarere enn en hobby, sier Tommy.

LES OGSÅ: Calibra eller Golf VR6? Hvilken er best?

00_Opel Calibra bakfra
00_Opel Calibra bakfra

Mye modifikasjoner

Det finnes det ikke mange eksemplarer igjen av Calibra – bare syv ligger til salgs på finn.no. Den mest spesielle er utvilsomt bilen vi omtaler i denne saken. Den er også godt kjent i Calibra-miljøet i Norge – og på calibra.no er den flere ganger omtalt som Norges flotteste.

At den skiller jeg såpass ut fra mengden skulle da også bare mangle – når det er gjort så mye med den!

Det første du merker deg er nok den nye lakken – en helt spesiell blåfarge, som går over i sølv metallic helt nederst. Dessverre er det litt rust et par steder – derav den lave prisen. Rust er for øvrig et punkt som bør sjekkes nøye ved kjøp av Calibra.

Utseendet er ellers kraftig modifisert med styling rund baut – også innvendig. Her er det blant annet hvite instrumentskiver, nytt ratt, ny girkula, komplett skinninteriør og ny belysning i instrumentene.

LES OGSÅ: Topp 10: De råeste fra Opel

Tidløst design

Den er gått beskjedne 176.000 kilometer – det er lite for en 1990-modell. Noe av årsaken til dette er at Daniel bare har brukt bilen på godværsdager de siste årene.

Dermed kan du heller ikke forvente deg å få vinterdekk med på kjøpet. Men stilige sommerfelger er det i alle fall.

Calibra har for øvrig en design som har tålt tidens tann meget godt. De lekre coupelinjene er like tidsriktig i dag som for 20 år siden.

– Hvordan blir det å selge denne bilen da, Daniel?

– Det blir som å miste et familiemedlem! Jeg har jobbet utrolig mye med Blue Devil gjennom årene. Men nå står en 1994 Calibra Turbo med 4x4 på gårdsplassen og venter på å få oppmerksomhet, så da må jeg bare gjør det. Men jeg håper ny eier vil ta godt vare på "ungen min" – slik at den ikke forfaller.

Når Daniel skal selge bilprosjektet sitt er det med tungt hjertet. Det er tross alt en bil han har lagt ned over 3000 arbeidstimer i - og har påkostet mer enn 300.000 kroner. Da blir det en god bunke kvitteringer med på kjøpet for den som legger 40.000 kroner på bordet.
Når Daniel skal selge bilprosjektet sitt er det med tungt hjertet. Det er tross alt en bil han har lagt ned over 3000 arbeidstimer i - og har påkostet mer enn 300.000 kroner. Da blir det en god bunke kvitteringer med på kjøpet for den som legger 40.000 kroner på bordet.

Her kan du lese Brooms kjøpeguide på Opel Calibra

Dette har Daniel gjort med bilen sin:

Dette har Daniel gjort med bilen sin:

Motor: * 6 lags stålpakning fra Z20LET motoren * ARP rådebolter * ARP Toppbolter * Modifisert toppdeksel for bedre utlufting av veivhus * Kraftigere oljepumpe * 2x10" Derhale Tornado radiatorvifter (slik de bruker i dragracing) Understell: * Gule justerbare Koni dempere * Senket 40mm med K&W (Godkjent i vognkort) * MOMO Quasar 2 med 215/30/18 * Byttet til kraftigere PU-foringer * Justerbart camberkit bak Interiør: * Montert blå og røde laserdioder i instrumentbelyninga * Plasma instrumentskiver omringet av chromringer for en nye look * Chrome girkule * Sportslige pedaler * 320mm Raid HP ratt (godkjent i vognkort) * Komplett sort skinninteriør Eksteriør: * Egenkomponert farge, Blå metallic med lilla perlemor fadet over til sølv nederst (har fargekoden liggende) * Sjelden RB Tuning frontfanger * Shiva automotive bakfanger (noe modifisert) * ST takvinge (ombygd for å ligge lengre ned på bakruta) * 3-delt DTM Vinge * Ombygde originallykter med angeleyes, lyser helt rått! * ViperCustoms baklykter (Originalt sotede lykter som er suuuupersjeldene!!) * DRL lys montert i fangeren * Polert rustfritt FK-Automote effektanlegg (fin klang i eksosen)

* 6 lags stålpakning fra Z20LET motoren

* ARP rådebolter

* ARP Toppbolter

* Modifisert toppdeksel for bedre utlufting av veivhus

* Kraftigere oljepumpe

* 2x10" Derhale Tornado radiatorvifter (slik de bruker i dragracing)

Understell:

* Gule justerbare Koni dempere

* Senket 40mm med K&W (Godkjent i vognkort)

* MOMO Quasar 2 med 215/30/18

* Byttet til kraftigere PU-foringer

* Justerbart camberkit bak

Interiør:

* Montert blå og røde laserdioder i instrumentbelyninga

* Plasma instrumentskiver omringet av chromringer for en nye look

* Chrome girkule

* Sportslige pedaler

* 320mm Raid HP ratt (godkjent i vognkort)

* Komplett sort skinninteriør

Eksteriør:

* Egenkomponert farge, Blå metallic med lilla perlemor fadet over til sølv nederst (har fargekoden liggende)

* Sjelden RB Tuning frontfanger

* Shiva automotive bakfanger (noe modifisert)

* ST takvinge (ombygd for å ligge lengre ned på bakruta)

* 3-delt DTM Vinge

* Ombygde originallykter med angeleyes, lyser helt rått!

* ViperCustoms baklykter (Originalt sotede lykter som er suuuupersjeldene!!)

* DRL lys montert i fangeren

* Polert rustfritt FK-Automote effektanlegg (fin klang i eksosen)

LES OGSÅ: Opel Monza 3,0 E: Denne er råere enn den ser ut