
Daniel har brukt 3000 timer og en liten formue på sin Calibra
Så har det også blitt en helt unik Opel
Ting som har med bil å gjøre er ikke alltid like lett å finne logiske forklaringer på. Ta denne bilen for eksempel: En 1990-modell Opel Calibra, med 2-liters motor på 150 hk. Dette er en skikkelig godbit av en ungdomsbil – og var i sin tid svært populær.
Men å investere store summer i å gjøre den helt spesiell vil aldri være god butikk – noe det tøffe prosjektet til Daniel illustrerer.
Tross i påkostninger for over 300.000 kroner og over 3000 arbeidstimer på de åtte årene den har vært i hans eie (se komplett liste over det som er gjort lenger ned i saken!), selges den for bare 38.469 kroner pluss omregistrering!
Ekte lidenskap
Med på kjøpet får du en durabelig bunke med kvitteringer.
– Det er ikke småtteri du har gjort. Er du mekaniker eller er bilen en hobby?
– Interessen for biler har vært der siden jeg var to år gammel. Jeg jobber som IT-konsulent, men vil nok kalle bilinteressen for en lidenskap snarere enn en hobby, sier Tommy.
LES OGSÅ: Calibra eller Golf VR6? Hvilken er best?

Mye modifikasjoner
Det finnes det ikke mange eksemplarer igjen av Calibra – bare syv ligger til salgs på finn.no. Den mest spesielle er utvilsomt bilen vi omtaler i denne saken. Den er også godt kjent i Calibra-miljøet i Norge – og på calibra.no er den flere ganger omtalt som Norges flotteste.
At den skiller jeg såpass ut fra mengden skulle da også bare mangle – når det er gjort så mye med den!
Det første du merker deg er nok den nye lakken – en helt spesiell blåfarge, som går over i sølv metallic helt nederst. Dessverre er det litt rust et par steder – derav den lave prisen. Rust er for øvrig et punkt som bør sjekkes nøye ved kjøp av Calibra.
Utseendet er ellers kraftig modifisert med styling rund baut – også innvendig. Her er det blant annet hvite instrumentskiver, nytt ratt, ny girkula, komplett skinninteriør og ny belysning i instrumentene.
LES OGSÅ: Topp 10: De råeste fra Opel
Tidløst design
Den er gått beskjedne 176.000 kilometer – det er lite for en 1990-modell. Noe av årsaken til dette er at Daniel bare har brukt bilen på godværsdager de siste årene.
Dermed kan du heller ikke forvente deg å få vinterdekk med på kjøpet. Men stilige sommerfelger er det i alle fall.
Calibra har for øvrig en design som har tålt tidens tann meget godt. De lekre coupelinjene er like tidsriktig i dag som for 20 år siden.
– Hvordan blir det å selge denne bilen da, Daniel?
– Det blir som å miste et familiemedlem! Jeg har jobbet utrolig mye med Blue Devil gjennom årene. Men nå står en 1994 Calibra Turbo med 4x4 på gårdsplassen og venter på å få oppmerksomhet, så da må jeg bare gjør det. Men jeg håper ny eier vil ta godt vare på "ungen min" – slik at den ikke forfaller.

Her kan du lese Brooms kjøpeguide på Opel Calibra
Dette har Daniel gjort med bilen sin:Dette har Daniel gjort med bilen sin:Motor: * 6 lags stålpakning fra Z20LET motoren * ARP rådebolter * ARP Toppbolter * Modifisert toppdeksel for bedre utlufting av veivhus * Kraftigere oljepumpe * 2x10" Derhale Tornado radiatorvifter (slik de bruker i dragracing) Understell: * Gule justerbare Koni dempere * Senket 40mm med K&W (Godkjent i vognkort) * MOMO Quasar 2 med 215/30/18 * Byttet til kraftigere PU-foringer * Justerbart camberkit bak Interiør: * Montert blå og røde laserdioder i instrumentbelyninga * Plasma instrumentskiver omringet av chromringer for en nye look * Chrome girkule * Sportslige pedaler * 320mm Raid HP ratt (godkjent i vognkort) * Komplett sort skinninteriør Eksteriør: * Egenkomponert farge, Blå metallic med lilla perlemor fadet over til sølv nederst (har fargekoden liggende) * Sjelden RB Tuning frontfanger * Shiva automotive bakfanger (noe modifisert) * ST takvinge (ombygd for å ligge lengre ned på bakruta) * 3-delt DTM Vinge * Ombygde originallykter med angeleyes, lyser helt rått! * ViperCustoms baklykter (Originalt sotede lykter som er suuuupersjeldene!!) * DRL lys montert i fangeren * Polert rustfritt FK-Automote effektanlegg (fin klang i eksosen)* 6 lags stålpakning fra Z20LET motoren * ARP rådebolter * ARP Toppbolter * Modifisert toppdeksel for bedre utlufting av veivhus * Kraftigere oljepumpe * 2x10" Derhale Tornado radiatorvifter (slik de bruker i dragracing) Understell: * Gule justerbare Koni dempere * Senket 40mm med K&W (Godkjent i vognkort) * MOMO Quasar 2 med 215/30/18 * Byttet til kraftigere PU-foringer * Justerbart camberkit bak Interiør: * Montert blå og røde laserdioder i instrumentbelyninga * Plasma instrumentskiver omringet av chromringer for en nye look * Chrome girkule * Sportslige pedaler * 320mm Raid HP ratt (godkjent i vognkort) * Komplett sort skinninteriør Eksteriør: * Egenkomponert farge, Blå metallic med lilla perlemor fadet over til sølv nederst (har fargekoden liggende) * Sjelden RB Tuning frontfanger * Shiva automotive bakfanger (noe modifisert) * ST takvinge (ombygd for å ligge lengre ned på bakruta) * 3-delt DTM Vinge * Ombygde originallykter med angeleyes, lyser helt rått! * ViperCustoms baklykter (Originalt sotede lykter som er suuuupersjeldene!!) * DRL lys montert i fangeren * Polert rustfritt FK-Automote effektanlegg (fin klang i eksosen) |