Tidsriktige Borbet felger setter prikken over i´en på Fredriks elegante og tidløse stor coupé fra Bayern. (Foto: Privat)
Tidsriktige Borbet felger setter prikken over i´en på Fredriks elegante og tidløse stor coupé fra Bayern. (Foto: Privat)

Bilen min BMW 628 CSi: Fredrik klinte til med en klassisk coupé som førstebil

Merket var opplagt – her er nemlig hele familien svorne BMW-entusiaster!

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Noen er mer målbevisste enn andre. Det gjelder ikke minst hvilket bilmerke man satser på som førstebil – og mange holder seg til det samme også i lang tid, og gjennom en lang rekke biler.

Les også: SR5 - dette er en "ukjent" Corolla!

Det kommer nok også karen vi her skal treffe til å gjøre, for her er det bare BMW som gjelder – med ett lite unntak akkurat nå. Men på mange måter skal det mye til for å overgå førstebilen, for Fredrik har nemlig startet med en skikkelig klassiker.

Lovprist design

BMWs første store coupé som fikk betegnelsen ”6-serien” kom på markedet som tidlige 1977-modeller, bygget med internkode E24. En av de mest spesielle tingene med bilen er i ettertid den nærmest unisone ros modellen fikk både fra presse og bilkjøpere – spesielt lot designet til å falle i smak hos stort sett alle, og få hadde noe å utsette på hvordan bilene føltes og hvordan de kjørte, også.

Det siste overrasket nok ikke BMW, som hadde lagt enorm prestisje i utviklingen av bilen, og brukt mye teknikk fra den da ganske nye 5-serien. Samtidig kom for øvrig også den nye stor-sedanen 7-serie, internkodet E23, som også var nært beslektet med coupeen både teknisk og designmessig.

BMWs opprinnelige 6-serie, E24-generasjonen, er en av svært få biler som er like pen bakfra som forfra. (Foto: Privat)
BMWs opprinnelige 6-serie, E24-generasjonen, er en av svært få biler som er like pen bakfra som forfra. (Foto: Privat)

Om man var trygg på teknikken, tipper vi spenningen var større for hvordan designet ville falle i smak, men ei heller der hadde man altså noe å frykte. Ikke dårlig, ettersom 6-seriedesignet skal ha vært et internt prosjekt på BMWs designavdeling, uten innblanding fra noen store ”kanoner”, og dertil ha foregått i et ganske kvasst tempo.

Tidlig klassiker-stempel

Bilene kom fra førsten av med både forgasser- og insprøytningsmotorer. Etter hvert som årene gikk tok injection over, og den nye innstegsmodellen 628 CSi fra 1979 viste at injection på alle måter var fremtiden: Til tross for nedgang i motorvolum fra tidligere 630 CS opprettholdt man kreftene samtidig som man forbedret drivstofføkonomien, og de som har sammenlignet hevder ofte at injection-bilen også har bedre respons.

Del med Facebook-vennene dine!

E24-coupeene var i ferd med å bli klassikere allerede da de gikk ut av produksjon etter nesten 14 år mot slutten av 1980-tallet, og det har ikke forandret seg. Rust spiste opp en stor del av de første, og siden det er kostbare biler å pusse opp er fine biler i dag i ferd med å bli dyre.

Litt glemt innstegsmodell

Mange har fokuset kun innstilt på toppversjonen 635 CSi og verstingen med M-prefiks, og motor fra superbilen M1. Men flere oppdager også at innstegsmodellen 628 CSi hadde mye for seg – men svært få er altså så målbevisste at de slår til med en slik bil helt fra start, slik som karen vi her hilser på:

Les også: Nå er også hovedkonkurrenten Mercedes SEC veteran

Eier: Fredrik Gundersen, (21)

Bosted: Akershus, Oppegård

Litt om meg selv: Født og oppvokst i Oslo. Utdannet telemontør, men begynner på ingeniørskolen nå til høsten. Interessen for motoriserte kjøretøy har alltid vært der, første bilen familien hadde var en gammel Chevrolet Malibu Classic, stor stasjonsvogn med en brummende V8er var skikkelig stas.

Kun BMW i slekta

Etter flere år i en Toyota Hiace og bilsyke på hver biltur, hadde vi mange fine år i en Opel Senator B, alltid hatt sansen for Opel sine flaggskip, min bestefar eide også Opel, en Senator A1 fra 1978.

BMW-interessen kom for alvor da jeg som liten var med en venn av far på BMW-treff. Bilen var en rød E30 M3, og vi var ute på Rudskogen hele dagen hvor vi kjørte på banen der. Etter den gangen var det ingen tvil om hva som var skikkelig bil.

Etterhvert kjøper mor seg BMW, far kjøper seg BMW, begge brødrene mine kjøper seg BMW, så da var det ikke noe spørsmål om hva jeg skulle ha. BMW sin gamle 6-serie hadde alltid vært den tøffeste, og når mitt eksemplar dukket opp på Finn.no ble det kjøp etter kort tid. Etterhvert dukket det også opp en BMW motorsykkel på gårdsplassen.

Les også: Gran Coupé - nå får du 6-serie coupé med fire dører

Bilen: BMW 628 CSi fra 1976

Hvor lenge har du eid den? Har eid bilen siden høsten 2008.

Får mye oppmerksomhet

Hva har du gjort med den? Satt på 16" Borbet A felger, da 14" originalfelger var noe mykt å kjøre på. Ellers normalt vedlikehold og reparasjoner som må taes etter 36 år på veien. For et litt personlig preg ble det lagt på gul Lamin-X lyktefilm på lykter.

Ikke mange kliner til med en så klassisk coupé som førstebil, som Fredrik har gjort. Hans BMW 628 CSi har til og med en ganske uvanlig farge, og blir lagt godt merke til. (Foto: Privat)
Ikke mange kliner til med en så klassisk coupé som førstebil, som Fredrik har gjort. Hans BMW 628 CSi har til og med en ganske uvanlig farge, og blir lagt godt merke til. (Foto: Privat)

Drømmen er et strøkent sett 16" BBS RS. Kantfelger er det som gjelder. Bilen har selvfølgelig ikke blitt vinterkjørt, og har aldri sett salt!

Liker best med bilen: Glad i fargen, sekserlyden og all den gode oppmerksomheten bilen får.

Liker minst med bilen: Interiøret er lysegrønt og relativt slitent, det å skaffe nytt skinninteriør til disse er ikke det enkleste.

Beste opplevelse med bilen: Alle turer i denne bilen er gode opplevelser, men må bli ferieturen jeg hadde med den sommeren 2010. Da ble det tilbakelagt mange mil i denne bilen. Totalt sett har det ikke vært noen kjedelige stunder i bilen.

Bruksbil fra ”den andre siden”

Framtidsplaner for bilen: På grunn av studier vurderes det et salg av den. I år har det blitt altfor lite bruk, da det har blitt kjøpt inn en mye billigere og drivstoffgjerrig bil (MB S124 E300 Diesel).

Drømmebil: Det er utrolig mange, men er svak for gamle coupeer og store sedaner med store motorer under panseret. BMW 7-Serien (E23 745iA for eksempel) Mercedes 560 SEC, BMW M635 CSi for å nevne noen.

Annet: Bilen har betydd mye, og jeg har brukt mye tid i løpet av årene på å vedlikeholde og forbedre den på alle måter. Dette var min aller første bil som ble kjøpt da jeg var 17 år. Dessverre ble bilen stjålet høsten 2010 og tømt for verdier, og meget sjeldne BMW-artikler jeg hadde i bilen, som jeg hadde samlet i mange år, gikk tapt.

Bilen bærer lite eller intet preg av dette i dag, blant annet annet ble det satt inn fabrikknytt låsesett. Bilen ble tatt inn fra Sverige i 2008, den er veteran, og er billig å eie.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: M635 CSi - selve alfa-hannen i 6-serien er oppnåelig!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Fredrik om? Bruk kommentarfeltet under!