Den ser kanskje ikke ut som en veldig underholdende bil å kjøre, men denne Volvoen er en undervurdert friskus. Og enda morsommere blir den med sjeldent manuelt gir, forteller eieren. (Foto: Privat)
Den ser kanskje ikke ut som en veldig underholdende bil å kjøre, men denne Volvoen er en undervurdert friskus. Og enda morsommere blir den med sjeldent manuelt gir, forteller eieren. (Foto: Privat)

Bilen min Volvo S80 T5: Ulv i Volvo-klær

Jans bil er mye heftigere enn den ser ut som.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Volvo har fra gammelt av hatt rykte på seg for å bygge solide saker, og å tenke mer på sikkerhet enn mange andre.

Les også: Nå er Volvo 240 Turbo også blitt veteranbil

En sikkerhets-tenkning som blant annet gis ”skylden” for at det tok veldig lang tid før de kom på markedet med en cabriolet-modell. Men lenge før det lot de seg likevel rive med og begynte å utvikle modeller med langt mer krefter under panseret enn det man strengt tatt trenger til daglig.

Sikker – men likevel morsom

Både PV og Amazon i sportsversjon var heftige saker i sin tid, men folk sperret ikke opp øynene for alvor før 240 Turbo kom helt først på 1980-tallet. For her hadde man virkelig fremhevet alle de rampete karaktértrekkene.

Om S80 fikk kjeft for å være litt anonym i designet, hadde den i hvertfall den typiske Volvo-svingen over linjene der bak. På samme måte som med Chris Bangles famøse BMW 7-seriedesign ble også dette omdiskutert, men ga i hvertfall identitet. (Foto: Privat)
Om S80 fikk kjeft for å være litt anonym i designet, hadde den i hvertfall den typiske Volvo-svingen over linjene der bak. På samme måte som med Chris Bangles famøse BMW 7-seriedesign ble også dette omdiskutert, men ga i hvertfall identitet. (Foto: Privat)

Og mer skulle det bli.

Turbo ble etter hvert mer dagligdags også på normal-utgavene av både 7-serien, 9- serien og 8-serien, og Volvo klemte til med noen modeller som virkelig yppet til kappkjøring allerede når de sto rolig på parkeringsplassen.

Anonym friskus

Disse er i dag velkjent og høyt aktet både blant entusiaster med tung gassfot og etter hvert også blant samlere. Men det finnes morsomme alternativer også for den som vil ha en rå Volvo som kanskje ikke oppfattes som så fresk som den faktisk er.

Bilen på disse bildene er et godt eksempel på det.

Del med Facebook-vennene dine!

S80-modellen har kommet i skyggen av litt mindre V70 og S60, og fikk allerede som ny kjeft for et litt tafatt design – mens bilen hadde tydelig Volvo-preg i front og akter, ble midtseksjonen sammenlignet med diverse ganske lettglemte bildesign.

Volvo er bra på førermiljø, og Jan trives godt bak rattet i denne bilen. Den er dessuten en av få med manuell kasse, forteller han. (Foto: Privat)
Volvo er bra på førermiljø, og Jan trives godt bak rattet i denne bilen. Den er dessuten en av få med manuell kasse, forteller han. (Foto: Privat)

Dermed er den på mange måter en liten hemmelighet på bruktmarkedet – og eieren vi her skal hilse på er blant de som synes det er gøy å ha oppdaget noe som mange går glipp av.

Les også: Dropp stasjonsvogn, og spar mye penger på bruktbil

Eier: Jan Upsahl, (49)

Bosted: Mosby (10 km nord for Kristiansand).

Litt om meg selv: Jobber på Snøgg AS og har en sønn på 16 år som er veldig bilgal :)

Vurderer å chippe den

Bilen: Volvo S80 T5

Hvor lenge har du eid den? Siden mai 2007.

Hva har du gjort med den? Har egentlig ikke gjort noenting med den,men har tenkt litt på å chippe den,og kanskje et K&N-filter.

Liker best med bilen: Komforten, den herlige lyden av T5-motoren når vi drar på, det fantastiske orginale musikkanlegget med Dolby Surround Pro Logic og 9 høytalere, og skinnsetene!

Jans drømmebil er en Trabant, og den har han allerede skaffet seg. Du har tidligere kunnet lese om også den i denne spalten her på Broom.no. (Foto: Privat)
Jans drømmebil er en Trabant, og den har han allerede skaffet seg. Du har tidligere kunnet lese om også den i denne spalten her på Broom.no. (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: At den er ganske tørst, og at den er dyr i drift med tanke på verksted..

God for 245 km/t!

Beste opplevelse med bilen: Når vi kjørte i 220 km/t med den på Autobahn i Tyskland for noen år siden! Utrolig gøy! Den er god for 245 km/t, men pga tett trafikk kunne vi ikke kjøre fortere.

Framtidsplaner for bilen: Kanskje chippe den.

Drømmebil: Trabant 601 S Deluxe.

Annet: Kan ta med litt info om S80en: Motor: 2.0 T5 (226 hk), manuell kasse (noe som visstnok er utrolig sjeldent i T5-utgaven), Volvo HU-801 musikkanlegg, original telefon, treverk, beige skinninteriør, lys under de utvendige speilene og automatisk klima, og mye mer. 0-100 km/t: 7.5 sek.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: XC90 - selv svigermor ser at denne drar på årene

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan om? Bruk kommentarfeltet under!