Det ble ikke solgt mange slike biler nye i Norge. Men etter at gatebil kulturen har gjort sitt inntog, er entusiastmiljøet rundt japanske coupeer blitt meget stort. Og en 200 SX er en høyt ansett hobbybil. (Foto: Privat)
Det ble ikke solgt mange slike biler nye i Norge. Men etter at gatebil kulturen har gjort sitt inntog, er entusiastmiljøet rundt japanske coupeer blitt meget stort. Og en 200 SX er en høyt ansett hobbybil. (Foto: Privat)

Bilen min Nissan 200 SX: Bileventyret startet virkelig dårlig

Men deretter har det gått den rette veien for Stian.

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Japansk bil var lenge forbundet med mye fornuft og svært lite følelser i Norge. Med unntak av en og annen Toyota Celica, og tilbake på 70-tallet en og annen litt sportslig coupé-variant med hardtopkarosseri av de mest vanlige folkebilene, var det stort sett bare nettopp folkebiler som ble solgt.

Noe skjedde med ”Fast and furious”

De siste årene har det imidlertid skjedd mye, og i dag har vi brennende entusiaster som sverger til japansk – og bare dét – i garasjen. Ikke minst var det ”Fast and furious”-filmene som vekket opp noe – og som kanskje også viste en del av oss hva som faktisk finnes av biler med høyere appell til følelser enn fornuft også fra Japan.

Les også: Honda CR-Z Hybrid - japansk coupé med grønn profil

For selv om de sto på modellprogrammet, så ble svært få av dem solgt i Norge da de var nye. De ble gjerne så dyre at folk flest valgte noe annet i stedet – noe med opphav som tradisjonelt sett hadde høyere status og bedre annenhåndsverdi.

Populær bruktimport

Nissans sportscoupeer er et typisk eksempel. De så vi ikke mange av før de nevnte filmene hadde gått sin seiersgang over kino-Norge, men i ettertid er de blitt meget populære å bruktimportere.

Instrumenter i A-stolpen er et populært customtriks, og ikke så helt ueffent heller, når man blir vant med det. (Foto: Privat)
Instrumenter i A-stolpen er et populært customtriks, og ikke så helt ueffent heller, når man blir vant med det. (Foto: Privat)

Hjemme i Japan har bilene dog vært populære helt siden modellens forgjenger ble utviklet allerede på 1970-tallet, og videreutviklet på typisk nøyaktig, japansk manér er det ikke til å undres over at både kjøreegenskaper og konstruksjon er blitt svært bra med årene.

Del med Facebook-vennene dine!

Planene klare for oppdateringer

Her skal vi kikke nærmere på en Nissan 200 SX av den såkalte S13-generasjonen, som gikk frem til 1994. En bil som japanske ingeniører klarte å designe på en ganske tidløs måte, og som dermed virker frisk og noenlunde moderne selv i dag.

Og de detaljene som har gått litt ut på dato har eieren planene klare for å fikse på.

Les også: Peugeots TT-rival kan bli et coupé-kupp

Eier: Stian Leonhard Hansmark, (18)

Bosted: Follese, Askøy

Måtte bytte motoren

Litt om meg selv: Det er alltid vanskelig, men får begynne ett sted: Jeg skal gå bilmekanisk til høsten, har to jobber utenom skole, prøver så godt jeg kan å presse inn tid til venner og ELSKER biler med litt motor i!

Bilen: Nissan 200 SX s13, 1993-modell

Hvor lenge har du eid den? Siden april i år.

Hva har du gjort med den? Jeg har byttet motor ettersom jeg var uheldig og kjøpte en bil med rådebank.

S13-generasjonen av 200 SX hadde typiske fastback-linjer, og det var vel ikke helt uten grunn at den ble kalt en
S13-generasjonen av 200 SX hadde typiske fastback-linjer, og det var vel ikke helt uten grunn at den ble kalt en

Liker best med bilen: Brommelyden.

Liker minst med bilen: Kvaliteten på motorene til s13. Dessuten er den stygg noen steder i lakken, og har noen andre kosmetiske feil.

Drømmer om M3

Beste opplevelse med bilen: Andre tur med ny motor når turboen kicket.

Framtidsplaner for bilen: Har en del planer: Senking, felger, foliere matt svart, sleepy eyes og så videre.

Drømmebil: BMW M3 e46 med turbo.

Annet: Tja, hva kan man si? Sveiset diff og en del hestekrefter er gøy, det.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Mazda 929 Hardtop - sjelden, "ufornuftig" japaner

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Stian om? Bruk kommentarfeltet under!