Både Osebergskipet og Kon Tiki er farkoster fra 800 tallet, men fra hver sin verdensdel. (Foto: Torgeir Higraff)
Både Osebergskipet og Kon Tiki er farkoster fra 800 tallet, men fra hver sin verdensdel. (Foto: Torgeir Higraff)

Osebergskipet sleper «Kon-Tiki» til kai

Onsdag har du en unik mulighet dersom du er i nærheten av Tønsberg.

Den 5. august la Kon-Tiki ut fra Risør for å seile mot Oslo, der balsaflåten klapper til kai 22. august. Underveis gir de oss værrapport og badetemperatur.

Måtte slepes

Tirsdag seilte balsaflåten inn til Tønsberg.

Redningsselskapet måte slepe, og bruene opp for å få Kon-Tiki inn til Tønsberg.  (Foto: Torgeir Higraff)
Redningsselskapet måte slepe, og bruene opp for å få Kon-Tiki inn til Tønsberg. (Foto: Torgeir Higraff)
– Seilte og seilte, smiler Torgeir Higraff. Det var helt vindstille, akkurat som på mandag, så Redningsselskapet ble redningen tirsdag også.

Som mandag kunne mannskapet nøye seg med å nyte solen, og bruke Kon-Tiki som badeplattform.

– Det ble til og med dykket fra flåten, forteller Higraff.

Onsdag er det fortsatt nydelig sommervær. Varselet lover et par og tjue grader, blå himmel, og nesten ikke vind.

Torgeir Higraff fulgte slepet med lettbåten. (Foto: Torgeir Higraff)
Torgeir Higraff fulgte slepet med lettbåten. (Foto: Torgeir Higraff)
– Vi målte 21 grader i vannet klokken sju i morges, sier Higraff. Men det har ikke vært tid til morgenbad,

Samme tid, to verdensdeler

Tirsdag var planen at Kon-Tiki skulle møtes av den nybygde kopien av Osebergskipet på vei inn mot Tønsberg.

Nå har du en unik mulighet! (Foto: Torgeir Higraff)
Nå har du en unik mulighet! (Foto: Torgeir Higraff)
Originalen ble bygget i 820, og funnet nesten fullstendig bevart i en gravhaug ved Tønsberg i 1903. De to farkostene er fra samme tid, men to ulike verdenshjørner.

– Vi fikk det ikke til går, men nå i morges kom Osebergskipet roende mot oss, forteller Higraff.

Higraff satt i lettbåten da Osebergskipet med 20 mann ved årene slepte Kon-Tiki inn til kulturhuset der vikingskipet har havnen sin.

– Det var spesielt, spørs om vi får sett dette igjen noen gang, sier han.

Farkostene blir liggende på hver sin side av kaien frem til klokken 14 onsdag, så nå har du en unik mulighet til å få sett de to sammen.

Les: Sommer i hele landet

Sjøtemperaturen landet rundt og på badeplassene nær deg finner du på storm.no

Historien bak seilasen med «Kon-Tiki»

Den 5. august la en helt ekte balsaflåte ut fra Risør på vei mot Oslo.

– Vi har deltatt på Trebåtfestivalen, forteller Torgeir Higraff, som skal være om bord på det meste av turen mot Oslo.

Se TV 2 Nyhetenes innslag om trebåtfestivalen her, artikkelen forsetter nedenfor.

632861

Du kan følge seilasen på Facebook

Tangaroa

Torgeir Higraff på vei over Stillehavet med Tangaroa. (Foto: Tangaroa)
Torgeir Higraff på vei over Stillehavet med Tangaroa. (Foto: Tangaroa)
Higraff har seilt mye lenger med flåten enn de 99 nautiske milene det er til Oslo.

I 2006 bygget han balsaflåten i Callao, havnebyen til Lima i Peru.

Hensikten var å bruke all erfaringen Thor Heyerdahl fikk da han bygget og seilte Kon-Tiki fra Lima over Stillehavet til Polynesia i 1947.

Den originale Kon-Tiki nærmer seg land i 1947. (Foto: Wikipedia Commons)
Den originale Kon-Tiki nærmer seg land i 1947. (Foto: Wikipedia Commons)
Flåten Higraff bygget var større enn Kon-Tiki, og ble styrt med senkekjøler i stedet for den lange styreåren Heyerdahl brukte.

Flåten fikk navnet «Tangaroa».

Turen til Higraff, Heyerdahls barnebarn Olav, og resten av mannskapet på seks tok knappe fire måneder, en måned kortere tid enn Thor Heyerdahl brukte.

Det er laget en dokumentarfilm etter ekspedisjonen, og Higraff skrev bok om eventyret.

Tangaroa er litt større enn Kon-Tiki, mangler den lange styreåren, og har satellittantenne på akterdekket. (Foto: Tangaroa)
Tangaroa er litt større enn Kon-Tiki, mangler den lange styreåren, og har satellittantenne på akterdekket. (Foto: Tangaroa)
Her kan du lese Torgeir Higraffs blogg fra byggingen og seilasen

Etter ekspedisjonen ble flåten fraktet til Larvik.

«Kon-Tiki»

Da spillefilmen om Kon-Tiki skulle lages var filmteamet heldige.

Ikke bare lå det en fiks ferdig balsaflåte i Norge, de kunne også få hjelp av erfarne flåteseilere.

Thor Heyerdahls barnebarn Olav var med som dykker da Tangaroa krysset Stillehavet. (Foto: Tangaroa)
Thor Heyerdahls barnebarn Olav var med som dykker da Tangaroa krysset Stillehavet. (Foto: Tangaroa)
Tangaroa ble bygget om til en tro kopi av Kon-Tiki, og fraktet i småbiter til Malta der filmen ble spilt inn.

I juli var flåten tilbake i Norge, og ble satt sammen igjen på dugnad.

Det er Kon-Tiki-kopien som nå seiles mot Oslo.

Badevarmt?

På de 18 etappene mot Oslo skal rundt 200 personer dele på å seile flåten. Øyvin Lauten var styrmann over Stillehavet, denne gangen er det han som er kaptein.

Guro Bjelland og Cecilie Ellefsen koser seg med reker på vei mot Nevlunghavn. (Foto: Elisabeth Heidenstrøm)
Guro Bjelland og Cecilie Ellefsen koser seg med reker på vei mot Nevlunghavn. (Foto: Elisabeth Heidenstrøm)
Torgeir Higraff skal være med på det meste av ferden. Under trebåtfestivalen var det vått, og ikke akkurat badevarmt. Været snur fort om sommeren, og badeværet kommer ganske sikkert tilbake.

I august gir vi folk som bor eller ferierer på Sørlandet og langs Oslofjorden ekstraservice: Higraff har lovet oss badetemperatur og værrapporter hele veien mot Oslo.

Sjøtemperaturen landet rundt og på badeplassene nær deg finner du på storm.no