Vindstille, og bading i stedet for seiling. (Foto: Torgeir Higraff)
Vindstille, og bading i stedet for seiling. (Foto: Torgeir Higraff)

Badet i stedet for å seile «Kon-Tiki»

Balsaflåten måtte slepes hele veien mellom Sandefjord og Tjøme, og seilerne kunne slippe skjøter og fall, og hoppe i vannet.

Den 5. august la «Kon-Tiki» ut fra Risør for å seile mot Oslo, der balsaflåten klapper til kai 22. august. Underveis gir de oss værrapport og badetemperatur.

Blikk stille

Mandag var planen å seile fra Sandefjord til Krukehavn på Tjøme. Men så forsvant vinden.

– Det var blikk stille, sier Torgeir Higraff. Jeg kan ikke huske å ha opplevd maken.

«Kon-Tiki» må holde tidsplanen, så løsningen ble å bruke Redningsselskapet som slepebåt.

Ikke en sky på himmelen, og 21 grader i vannet. (Foto: Torgeir Higraff)
Ikke en sky på himmelen, og 21 grader i vannet. (Foto: Torgeir Higraff)
– Været var fantastisk, 22 grader i luften og 21 i sjøen, så vi brukte tiden på å bade siden vi ikke behøvde å tenke på seilingen, forteller Higraff.

«Kon-Tiki» har med en lettbåt, og det ble så mye farting rundt flåten for å ta bilder at den til slutt gikk tom for bensin.

Mer vind tirsdag

Tirsdag morgen er det fortsatt strålende vær.

– Men en liten bris, forteller Higraff, så vi håper vi kan seile inn til Tønsberg.

Jan Høeg på 89 var eldstemann om bord mandag. (Foto: Torgeir Higraff)
Jan Høeg på 89 var eldstemann om bord mandag. (Foto: Torgeir Higraff)
Higraff målte 20 grader i vannet, men det er bare termometeret som har vært uti så langt.

– Det ble nok ikke noe morgenbad i dag nei, smiler han.

Osebergskipet

I Tønsberg er planen at «Kon-Tiki» møtes av «Osebergskipet». Originalen ble bygget i 820, og funnet nesten fullstendig bevart i en gravhaug ved Tønsberg i 1903.

Skipet som møter balsaflåten er en kopi, sjøsatt i juni i år.

– Det blir spesielt å se dem ro oss i møte, sier Higraff. Farkostene er fra samme tid, men to ulike verdenshjørner.

Fortsatt flott vær

Værvarselet forteller tre sekundmeters vind fra øst, så det kan bli behov for slepehjelp tirsdag også.

Ellers er det lite å utsette på været; rundt 20 grader, strålende sol og bare noen få skydotter på himmelen.

Les: Sommer i hele landet

Sjøtemperaturen landet rundt og på badeplassene nær deg finner du på storm.no

Historien bak seilasen med «Kon-Tiki»

Den 5. august la en helt ekte balsaflåte ut fra Risør på vei mot Oslo.

– Vi har deltatt på Trebåtfestivalen, forteller Torgeir Higraff, som skal være om bord på det meste av turen mot Oslo.

Se TV 2 Nyhetenes innslag om trebåtfestivalen her, artikkelen forsetter nedenfor.

632861

Du kan følge seilasen på Facebook

Tangaroa

Torgeir Higraff på vei over Stillehavet med Tangaroa. (Foto: Tangaroa)
Torgeir Higraff på vei over Stillehavet med Tangaroa. (Foto: Tangaroa)
Higraff har seilt mye lenger med flåten enn de 99 nautiske milene det er til Oslo.

I 2006 bygget han balsaflåten i Callao, havnebyen til Lima i Peru.

Hensikten var å bruke all erfaringen Thor Heyerdahl fikk da han bygget og seilte «Kon-Tiki» fra Lima over Stillehavet til Polynesia i 1947.

Den originale Kon-Tiki nærmer seg land i 1947. (Foto: Wikipedia Commons)
Den originale Kon-Tiki nærmer seg land i 1947. (Foto: Wikipedia Commons)
Flåten Higraff bygget var større enn «Kon-Tiki», og ble styrt med senkekjøler i stedet for den lange styreåren Heyerdahl brukte.

Flåten fikk navnet «Tangaroa».

Turen til Higraff, Heyerdahls barnebarn Olav, og resten av mannskapet på seks tok knappe fire måneder, en måned kortere tid enn Thor Heyerdahl brukte.

Det er laget en dokumentarfilm etter ekspedisjonen, og Higraff skrev bok om eventyret.

Tangaroa er litt større enn Kon-Tiki, mangler den lange styreåren, og har satellittantenne på akterdekket. (Foto: Tangaroa)
Tangaroa er litt større enn Kon-Tiki, mangler den lange styreåren, og har satellittantenne på akterdekket. (Foto: Tangaroa)
Her kan du lese Torgeir Higraffs blogg fra byggingen og seilasen

Etter ekspedisjonen ble flåten fraktet til Larvik.

«Kon-Tiki»

Da spillefilmen om «Kon-Tiki» skulle lages var filmteamet heldige.

Ikke bare lå det en fiks ferdig balsaflåte i Norge, de kunne også få hjelp av erfarne flåteseilere.

Thor Heyerdahls barnebarn Olav var med som dykker da Tangaroa krysset Stillehavet. (Foto: Tangaroa)
Thor Heyerdahls barnebarn Olav var med som dykker da Tangaroa krysset Stillehavet. (Foto: Tangaroa)
«Tangaroa» ble bygget om til en tro kopi av «Kon-Tiki», og fraktet i småbiter til Malta der filmen ble spilt inn.

I juli var flåten tilbake i Norge, og ble satt sammen igjen på dugnad.

Det er «Kon-Tiki»-kopien som nå seiles mot Oslo.

Badevarmt?

På de 18 etappene mot Oslo skal rundt 200 personer dele på å seile flåten. Øyvin Lauten var styrmann over Stillehavet, denne gangen er det han som er kaptein.

Guro Bjelland og Cecilie Ellefsen koser seg med reker på vei mot Nevlunghavn. (Foto: Elisabeth Heidenstrøm)
Guro Bjelland og Cecilie Ellefsen koser seg med reker på vei mot Nevlunghavn. (Foto: Elisabeth Heidenstrøm)
Torgeir Higraff skal være med på det meste av ferden. Under trebåtfestivalen var det vått, og ikke akkurat badevarmt. Været snur fort om sommeren, og badeværet kommer ganske sikkert tilbake.

I august gir vi folk som bor eller ferierer på Sørlandet og langs Oslofjorden ekstraservice: Higraff har lovet oss badetemperatur og værrapporter hele veien mot Oslo.

Sjøtemperaturen landet rundt og på badeplassene nær deg finner du på storm.no