STYRKETRENING: Menn som trener styrke jevnlig kan redusere sjansen for å få type 2 diabetes, ifølge ny studie. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
STYRKETRENING: Menn som trener styrke jevnlig kan redusere sjansen for å få type 2 diabetes, ifølge ny studie. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Styrketrening reduserer risikoen for diabetes

Så lite trening skal til for å få helsegevinst.

Første treningsapp på norsk ute nå

Hele 135 000 personer bruker legemidler mot diabetes i Norge. Arv, overvekt og mangel på fysisk aktivitet er viktige årsaker til sykdommen, ifølge Folkehelseinstituttet.

En ny studie viser at menn som trener styrke jevnlig, 30 minutter fem dager ukentlig, kan redusere sjansen for å få type 2-diabetes med 34 prosent.

Halvert risiko
Forskere ved Harvard School of Public Health (HSPH) og Syddansk Universitet som står bak den nye studien.

Resultatene viser at dersom styrketreningen kombineres med kondisjonstrening som løping eller rask gange, kan man redusere sjansen med opp til 59 prosent.

LES OGSÅ: Nordmenn har rekordlavt sukkerinntak

Åtte av ti tilfeller gjelder diabetes type 2, som er mer utbredt enn mange tror, og som er vanskelig å tallfeste.

– Tidligere studier har vist at aerob trening hovedsakelig er av stor betydning for å forebygge diabetes type 2. Men mange har vanskeligheter med å holde fast ved eller engasjere seg i denne typen trening. De nye resultatene viser at styrketrening i stor grad kan være et alternativ til aerob trening for å forebygge diabetes type 2, sier Anders Grøntved til sciencedaily.com.

Grøntved er gjesteforsker ved Institutt for ernæring ved HSPH og doktorgradsstudent i epidemiologi ved Syddansk Universitet.

LES OGSÅ: Kroppsform avgjør din levealder

Litt bedre enn ingenting
Forskerne kategoriserte deltakerne i studien ut fra hvor mye de trente hver uke:

* Mellom 1 og 59 minutter.
* Mellom 60 og 149 minutter
* Mer enn 150 minutter.

Resultatene viser at deltakerne reduserte risikoen for å utvikle sykdommen med henholdsvis 12 prosent, 25 prosent og 24 prosent sammenlignet med dem som ikke trener styrke.

Kondisjonstrening er også kjent for å gi betydelige helsefordeler i forhold risikoen for å utvikle diabetes 2.

Innenfor kategoriene overfor reduseres sjansene med 7 prosent, 31 prosent og 52 prosent.

EFFEKTIVT: Å løpe intervaller er god trening som ikke tar lang tid å gjennomføre. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Image Source)
EFFEKTIVT: Å løpe intervaller er god trening som ikke tar lang tid å gjennomføre. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Image Source)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!