Det ble nok ikke solgt mange nye Camaroer i Norge i 1974. Og at én fremdeles finnes i såvidt urørt tilstand bør vekke interesse hos både tradisjonelle amcar fans og de med sans for norsksolgte biler med ryddig historikk. Faksimile: Finn.no
Det ble nok ikke solgt mange nye Camaroer i Norge i 1974. Og at én fremdeles finnes i såvidt urørt tilstand bør vekke interesse hos både tradisjonelle amcar fans og de med sans for norsksolgte biler med ryddig historikk. Faksimile: Finn.no

Chevrolet Camaro: Uvanlig nybil i 1974 – råsjelden veteranbil i dag

Eneiers-bilen har ennå ikke gått 50.000 kilometer!

Amerikanske biler i Norge har gjerne kommet inn som bruktimporterte veteraner eller som nesten nye flyttegodsbiler – frem til for få år siden kunne man nemlig få med seg bilen sin på flyttelasset uten altfor høye avgifter.

Noen har også blitt solgt nye gjennom årene, men da har det gjerne dreiet seg om forholdsvis bruks-innrettede biler uten den helt store hjertebank-faktoren. Med noen unntak.

Sjelden nybil i Norge

Her er et slikt: I januar 1974 ble nemlig denne bilen solgt ny i Drammen, til en nordmann som altså ville ha noe så uvanlig og ”ufornuftig” som en sportscoupé med lite bagasjerom, trangt baksete og langt større og tørstere motor enn de fleste norske nybiler.

Den første eieren av denne bilen tok seg åpenbart ikke råd til mange options - vi kan faktisk ikke finne en eneste én bortsett fra radioen. Med årene har den også fått ettermontert kassettspiller i tillegg. (Foto: Finn.no)
Den første eieren av denne bilen tok seg åpenbart ikke råd til mange options - vi kan faktisk ikke finne en eneste én bortsett fra radioen. Med årene har den også fått ettermontert kassettspiller i tillegg. (Foto: Finn.no)

Et sært valg, men tydeligvis et vellykket sådant.

Les også: Er Rogers svenske luksusglis landets flotteste?

For den første eieren beholdt bilen gjennom tykt og tynt helt frem til i fjor – og behandlet den meget pent gjennom alle de 37 årene. Faktisk har den ikke gått mer enn 48.000 kilometer den dag i dag, så godt som samtlige logget av den opprinnelige eieren!

Bør ha bred appell

Nå har bilen dukket opp til salgs, og for 66.000 kroner kan du sikre deg en bil som burde tiltale både generelle amcar-entusiaster og de som har sans for opprinnelig norsksolgte biler med ”pen” kilometerstand og ryddig historikk.

Se annonsen her:

KNA-merke i grillen og orignale hjulkapsler ser helt korrekt ut for en gammel og nærmest urørt 70-tallsbil. Får man byttet ut de moderne skiltene med tidsriktige i matt aluminium blir alt helt riktig. (Foto: Finn.no)
KNA-merke i grillen og orignale hjulkapsler ser helt korrekt ut for en gammel og nærmest urørt 70-tallsbil. Får man byttet ut de moderne skiltene med tidsriktige i matt aluminium blir alt helt riktig. (Foto: Finn.no)

Det sistnevnte burde veie opp for at bilen mangler en del utstyr og spenst som Camaro-entusiastene nok gjerne skulle hatt.

For ikke helt overraskende var det ikke den aller verste utgaven som ble valgt av en norsk nybilkjøper den gangen, rett etter oljekrisen og med bensinrasjonering og bilfrie søndager i friskt minne.

Basisversjon med sekser og manuell

Bilen er en standard Sport Coupé-utgave med basismotoren, en 4,1 liters eller 250 kubikktommers rekkesekser som man kun fikk i basismodellen.

Sekser på 100 hester høres ikke ut som noe fyrverkeri. Det var den ikke heller, men med 4,1 liters volum ble det nok moment til at den litt gammeldagse manuelle kassen med tre trinn fungerte ganske greit. (Foto: Finn.no)
Sekser på 100 hester høres ikke ut som noe fyrverkeri. Det var den ikke heller, men med 4,1 liters volum ble det nok moment til at den litt gammeldagse manuelle kassen med tre trinn fungerte ganske greit. (Foto: Finn.no)

Så fort man beveget seg opp til utstyrsversjonen LT ble det standard med en av flere versjoner av 5,7 liters V8en, og bestilte man sportspakken Z28 som tillegg på enten SC eller LT fikk man automatisk den ”verste” V8en, som dog ikke var oppgitt til mer enn 245 SAE-hester, den heller.

Les også: Disse bilene vil vi se i ny retro-utgave!

Altså var den aller grommeste muskel-epoken over, men sannheten er at den lette Camaroen faktisk fungerte ganske greit også med standard-sekseren på bare 100 hester – i hvertfall når den ble bestilt med manuell kasse, slik som denne bilen ble.

Del med Facebook-vennene dine!

Stort volum ga bra moment, og dermed var tretrinns-kassen fullt ut tilstrekkelig.

Må ha vakt oppsikt

Innstegsmodellene med sekser ble nok i stor grad solgt til forsiktige bilister med moderat tempo, og vi tipper dermed at de fleste – i hvertfall hjemme i USA – valgte automat. Dermed blir tretrinnskassen forholdsvis uvanlig i en slik bil.

Skulle man ha moderne firetrinns manuell måtte man nemlig over på en av V8-motorene.

Med Drammen-tilknytning helt tilbake til den dagen da den var ny er denne Camaroen like
Med Drammen-tilknytning helt tilbake til den dagen da den var ny er denne Camaroen like

Bilen må ha vakt oppsikt i trafikkbildet på 70-tallet. I dag vil den også bli lagt merke til, selv om det med årene har kommet mange andre Camaroer som kanskje får blodet til å bruse mer i årene.

Men det er bare frem til man oppdager tilstanden og kilometerstanden på bilen:

Omlakkert i 2005

Ifølge selgeren fikk den en omlakkering i originalfargen da den ble tatt ut etter lang tid på ”lager” for noen år siden. Interiøret i standard, sort vinyl ser omtrent ikke slitt ut i det hele tatt, og også motorrommet ser friskt og korrekt ut for en bil som har ruslet 48.000 ikke plagsomt heftige kilometere.

I dette baksetet er det lite som tyder på at det har vært spesielt folksomt gjennom årene. Og i dette tilfellet er det nok ikke bare på grunn av at det er rimelig kummerlige forhold baki der... (Foto: Finn.no)
I dette baksetet er det lite som tyder på at det har vært spesielt folksomt gjennom årene. Og i dette tilfellet er det nok ikke bare på grunn av at det er rimelig kummerlige forhold baki der... (Foto: Finn.no)

Det eneste overgrepet bilen bærer preg av, er skruehullene i støtfangerne etter de orange, norske blinklysene som den sikkert fikk påmontert som ny. Senere er disse blitt erstattet av orange pærer i innsatsene for ryggelys og parklys foran.

Del med Facebook-vennene dine!

Og så får vi bare håpe neste eier fortsetter å behandle den pent. Etter bare 125 mil per år i snitt, fortjener den spesielle bilen å få eldes med samme verdighet, og å ivaretas av like forsiktige hender.

Les også: For gammel? Nå er også tredje generasjon blitt veteran