Denne bilen ser rå ut på utsiden   men under panseret venter en snill og nøysom dieselmotor på oppdrag. Det beste fra to verdener. (Foto: Privat)
Denne bilen ser rå ut på utsiden men under panseret venter en snill og nøysom dieselmotor på oppdrag. Det beste fra to verdener. (Foto: Privat)

Bilen min VW Golf TDI: Her er ikke alt som det ser ut til

Jon Christians Golf er beskjeden i matfatet – men bare der...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få biler er blitt så populære på så kort tid etter lanseringen som VW Golf ble da den kom på markedet i Norge midt på 70-tallet.

En virkelig ”folkevogn”

Sikkert blant annet på grunn av at den gamle ”Bobla” hadde en solid standing hos en befolkning som ennå ikke var blitt altfor bortskjemt med oljepenger, og som virkelig ønsket seg noe mer moderne.

Les også: Skoda Fabia - over 200 mil på en tank diesel!

Ikke mye er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder utseendet på Jon Christians Golf - en bil han kjøpte ny hos forhandleren. (Foto: Privat)
Ikke mye er overlatt til tilfeldighetene når det gjelder utseendet på Jon Christians Golf - en bil han kjøpte ny hos forhandleren. (Foto: Privat)

Selv om den nye bilen måtte bli en del dyrere enn den antikvariske bilen den erstattet, klarte man å holde igjen nok til at også Golfen fra første stund ble en skikkelig ”folkevogn”.

Bredt modellutvalg

Et meget bredt modellutvalg med svært beskjedne motoralternativer i nedre enden av skalaen bidro til det – og når det etter noen år dukket opp skikkelig rå versjoner av samme bil i motsatt ende av skalaen, ga det en viss statusheving til hele modellrekka.

Golf får ofte kjeft for kjedelige interiør, ikke minst av Brooms lesere. Her er det i hvertfall tatt noen fargerike grep for å få bilen til å skille seg  fra mengden. (Foto: Privat)
Golf får ofte kjeft for kjedelige interiør, ikke minst av Brooms lesere. Her er det i hvertfall tatt noen fargerike grep for å få bilen til å skille seg fra mengden. (Foto: Privat)

En glimrende markedsstrategi, som har fulgt Golf gjennom mange generasjoner siden.

Dermed er Golfen i dag både en bil for de store massene, og en yndet bil for de som vil pusse og gnikke – og kanskje også lage sine helt personlige løsninger. For her er det nok av prestisje å hente fra de feteste versjonene.

Snill inni – tøff utenpå

Her skal vi se et eksempel på en bil som er behandlet på denne måten. For i utgangspunktet er ikke denne bilen fullt så morsk og ”farlig” som man kan tro:

Det er ikke godt å si om det er luftfjæringen eller den matte folieringen som er det mest iøyenfallende ved denne bilen. (Foto: Privat)
Det er ikke godt å si om det er luftfjæringen eller den matte folieringen som er det mest iøyenfallende ved denne bilen. (Foto: Privat)

Den startet livet som en ikke spesielt billig, men likevel svært populær ”Golf for massene” med superfornuftig dieselmotor. Og så har den etter hvert fått et utseende som både imponerer de som er opptatt av lekre detaljer, og som kan skremme den som måtte ønske å utfordre eieren ved lyskryss.

Del med Facebook-vennene dine!

Det beste fra to verdener, som det heter. Det er først når man kommer så nær innpå at man hører dieselmotor-lyden at man forstår at alt kanskje ikke er helt som det ser ut som i denne bilen...

Les også: Volkswagen tapte GTI-krigen - i retten...

Ingen detaljer på denne bilen er tilfeldige, og finishen er på topp. (Foto: Privat)
Ingen detaljer på denne bilen er tilfeldige, og finishen er på topp. (Foto: Privat)

Eier: Jon Christian Aardal, (23)

Bosted: Bærums Verk

Kjøpte den ny

Litt om meg selv: VW-entusiast og Møller-mekaniker som elsker biler.

Bilen: Volkswagen Golf 2.0TDI R-line

Hvor lenge har du eid den? I ett år.

Luftfjæringen gjør ikke bare at bilen blir svært tøff når den er parkert, men den er også meget praktisk, slår eieren fast. (Foto: Privat)
Luftfjæringen gjør ikke bare at bilen blir svært tøff når den er parkert, men den er også meget praktisk, slår eieren fast. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Kjøpte bilen helt ny fra Møller, og etter det har den blitt påkostet store summer. Kan blant annet nevne GTI Edition 35 frontfanger, Milltek eksos, Accuaire-level luftfjæring, ekte BBS LM 8,5x18et30 og 9,5x18et32, foliert matt perleblå pluss mye, mye mer.

Liker best med bilen: Folien, luftfjæringen og det at bilen er så praktisk med tanke på luften. Kjørt over 25.000 km det første året, så bilen blir brukt.

Savner bensin-lyden

Liker minst med bilen: Diesel-klakkingen. Bilen går veldig bra og lavt forbruk, men savner motorlyden fra en bensin.

Moderne lysutstyr gjør at bilen er fin å se på også i mørket, når ikke de øvrige modifiseringene synes så godt. (Foto: Privat)
Moderne lysutstyr gjør at bilen er fin å se på også i mørket, når ikke de øvrige modifiseringene synes så godt. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Da jeg og mange venner kjørte ned til Wörthersee-treffet i Østerrike. Perfekt tur.

Drømmebil: Aston Martin DBS.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: TDI - disse bokstavene søker mange bilkjøpere etter

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jon Christian om? Bruk kommentarfeltet under!