Alt annet enn cabriolet vær   men M6 cabriolet ser bra ut i dette været også!
Alt annet enn cabriolet vær men M6 cabriolet ser bra ut i dette været også!

BMW M6: Slik er det å teste super-cabriolet sommeren 2012

Men Brooms biltester lot seg ikke stoppe av at himmelen åpnet seg.

Cabriolet: Ordet smaker sol, et behagelig vindus, lukten av nyslått gress, smil og glede, den herlige følelsen av å kjøre med taket nede og nyte både bilen og omgivelsene.

Hva så hvis du skal kjøre en cabriolet du har gledet deg lenge til å teste, og værgudene slår til med noen av de verste (og her har det vært god konkurranse) "sommerdagene" i hele 2012?

Taket nede

Det vet Brooms Vegard Johnsen et par ting om. Han kjører nemlig akkurat nå nye BMW M6 cabriolet. Og det har nok ikke vært heeelt som planlagt. Vi ringer for å høre hvordan det går:

Ring, ring

– Ja, hei Knut. Det har ikke akkurat vært cabrioletvær, nei ... Men akkurat nå kjører jeg faktisk med taket nede og hvis jeg legger godviljen til kan jeg faktisk si at det er et visst solgløtt her. Det regner i alle fall ikke!

LES OGSÅ: Han tester cabriolet – i fullt oljehyre

Superbil

– Du verden! Det må da være godt?

– Ja, i alle fall i forhold til hvordan de to første dagene var. Jeg bor i Åmot i Buskerud, og vi var vel det området i Norge som var hardest rammet av ekstremværet denne uka. Det høljet ned og veiene forsvant nærmest mellom hjulene våre. Jeg måtte jo ut og kjøre, men da var taket på!

– Men du, fortell litt om bilen!

– Jo, dette er en BMW M6 cabriolet, altså M-versjonen av 6-serie cabriolet. Det betyr at dette i praksis er å regne som en superbil. Prislappen er litt i underkant av 2,4 millioner kroner. Den har V8 på 560 hestekrefter og gjør 0–100 km/t på 4,3 sekunder. Det er faktisk ett tiendedel kjappere enn BMW M5 som jeg testet tidligere i år.

LES TESTEN: Møtet med en helt – som nesten går galt

Vanvittig bil

– Regner med at du merket den tiendedelen godt?

– He, he, klart jeg gjorde! Nei, må vel innrømme at det er å ta i litt, men de ligner veldig kjøremessig. Dette er også en stor og tung bil – med stor og kraftig motor. Og den går bare noe så hinsides bra. Jeg må nesten få hente fram klisjeen "ingeniørkunst".

– Her legger BMW all sin kunnskap og prestisje i å lage en helt vanvittig bil. Som sjåfør får du litt ærefrykt Alt stemmer, alt er gjennomført, det er nesten så det kan bli litt for perfekt, hvis det går an å si noe sånt da.

Mange snur seg

– Når jeg endelig fikk av taket, kunne jeg for alvor også nyte motorlyden. Den er bare fantastisk! Dessuten blir jo bilen også mye penere med taket av, da kommer linjene virkelig til sin rett.

– Dette er en bil som vekker oppsikt, og kanskje særlig blant kjennerne. Det er mange BMW-eiere som snur seg. 6-serien er jo fra før ekstremt kraftfull, lav og bred. Og med det lille ekstra M-utgaven har fått, blir det virkelig et blikkfang.

LES OGSÅ: Dette har BMW aldri gjort før

Kappe av seg hodet

– Men du, bare for å spørre om noe helt fornuftig: Hvordan er plassen?

– Foran er den naturligvis helt strålende. Så lenge taket er av, går det også fint å sitte baki, selv for meg som er 1,90 meter. Beinplassen er overraskende god. Men skal taket på, må jeg nesten kappe av meg hodet, da har jeg ikke sjans til å sitte der.

Laaangt unna fornuftsbil

– Men jeg skjønner jo hvorfor. Hadde taket vært 15 centimeter høyere, hadde bilen aldri i verden vært så lekker. Så det synes jeg man heller får leve med. Dette er heldigvis et laangt stykke unna fornuftsbil. Det er jo også det som gjør den så herlig.

– Men du, nå må jeg nesten få bruke oppholdsværet og konsentrere meg om kjøringen her. Vi sees på kontoret – om en stund ...

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på BMW M6 når Vegard får kjørt seg ferdig.

LES OGSÅ: Her er tre du må styre unna i regnet

Regnværet har gitt seg. Broom-Vegard smiler - og det har han sannelig grunn til også!
Regnværet har gitt seg. Broom-Vegard smiler - og det har han sannelig grunn til også!

LES OGSÅ: Christian har verken tak eller cabriolet over hodet