REKER: Det spises reker ombord på flåten. (Foto: Anne Rodahl )
REKER: Det spises reker ombord på flåten. (Foto: Anne Rodahl )

«Kon-Tiki» kom velberget gjennom ekstremværet

Den 5. august la en helt ekte balsaflåte ut fra Risør for å seile mot Oslo. Hver dag fram til 22. august gir mannskapet deg værrapport og badetemperatur.

Turen til Kragerø i regnværet mandag ble en våt opplevelse balsaflåten «Kon-Tiki».

– Søkkvått, forteller Torgeir Higraff. Flåten er bygget i en del av Peru der det nesten aldri regner, og vannet rant inn over alt.

Vinden var svakere enn flåtemannskapet fryktet, og selve seilasen gikk fint.

– Vi logget tre knop i snitt, og det er helt perfekt, sier Higraff.

Det mest dramatiske vi opplevde var at luftmadrassen til kaptein Leuten punkterte, så han har sovet lite i natt.

Les: Regn og flom – men ikke ekstremvær likevel

Solen skinner igjen

Dagens etappe går fra Kragerø til Jomfruland, med ti stykker om bord.

Da vi snakket med Higraff klokken 14 var det like før fortøyningene kastes.

– Solen skinner igjen, og det er bare noen lette skyer på himmelen, forteller han.

I vannet er det 19 grader, men så langt er det ingen som har våget seg uti.

– I regnværet i går var det to som hoppet uti, sier Higraff, i dag har alle holdt seg på land.

Les: Nå kommer sommeren!

Historien bak seilasen med «Kon-Tiki»

Den 5. august la en helt ekte balsaflåte ut fra Risør på vei mot Oslo.

– Vi har deltatt på Trebåtfestivalen, forteller Torgeir Higraff, som skal være om bord på det meste av turen mot Oslo.

Se TV 2 Nyhetenes innslag om trebåtfestivalen her, artikkelen forsetter nedenfor.

632861

Higraff har seilt mye lenger med flåten enn de 99 nautiske milene det er til Oslo.

I 2006 bygget han balsaflåten i Callao, havnebyen til Lima i Peru.

Hensikten var å bruke all erfaringen Thor Heyerdahl fikk da han bygget og seilte «Kon-Tiki» fra Lima over Stillehavet til Polynesia i 1947.

Flåten Higraff bygget var større enn «Kon-Tiki», og ble styrt med senkekjøler i stedet for den lange styreåren Heyerdahl brukte.

Flåten fikk navnet «Tangaroa».

Turen til Higraff, Heyerdahls barnebarn Olav, og resten av mannskapet på seks tok knappe fire måneder, en måned kortere tid enn Thor Heyerdahl brukte.

Det er laget en dokumentarfilm etter ekspedisjonen, og Higraff skrev bok om eventyret.

Her kan du lese Torgeir Higraffs blogg fra byggingen og seilasen

Etter ekspedisjonen ble flåten fraktet til Larvik.

«Kon-Tiki»

Da spillefilmen om «Kon-Tiki» skulle lages var filmteamet heldige.

Ikke bare lå det en fiks ferdig balsaflåte i Norge, de kunne også få hjelp av erfarne flåteseilere.

«Tangaroa» ble bygget om til en tro kopi av «Kon-Tiki», og fraktet i småbiter til Malta der filmen ble spilt inn.

I juli var flåten tilbake i Norge, og ble satt sammen igjen på dugnad.

Det er «Kon-Tiki»-kopien som nå seiles mot Oslo.

Les: «Kon-Tiki» seiler ut i ekstremværet

Badevarmt?

På de 18 etappene mot Oslo skal rundt 200 personer dele på å seile flåten. Øyvin Lauten var styrmann over Stillehavet, denne gangen er det han som er kaptein.

Torgeir Higraff skal være med på det meste av ferden. Under trebåtfestivalen var det vått, og ikke akkurat badevarmt. Været snur fort om sommeren, og badeværet kommer ganske sikkert tilbake.

I august gir vi folk som bor eller ferierer på Sørlandet og langs Oslofjorden ekstraservice: Higraff har lovet oss badetemperatur og værrapporter hele veien mot Oslo.

Sjøtemperaturen landet rundt og på badeplassene nær deg finner du på storm.no