Brukt taxi kan være kjempesmart bilkjøp

Det gjelder bare å vite hva du skal se etter.

Kan en brukt taxi være et smart bruktbilkjøp? Illustrasjonsbilde.  (Foto: Scanpix)
Kan en brukt taxi være et smart bruktbilkjøp? Illustrasjonsbilde. (Foto: Scanpix)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo har et spørsmål om kjøp av brukt taxi som privatbil. Har sett noen av disse til salgs og det frister naturligvis med ofte veldig godt utstyrt bil til veldig hyggelig pris.

Det skumle er kilometerstanden som ofte er veldig høy på disse. Det jeg lurer på er om det er noen spesielle merker som tåler mye kilometer bedre enn andre og hvilke taximodeller du i så fall vil anbefale mest å kjøpe. Har også hørt at Oslo-kjørte taxier ofte kan bli veldig «slappe» i understellet på grunn av mye kjøring på brustein og over trikkeskinner, da er det kanskje lurt å ikke kjøpe en bil som har gått der?

Benny svarer:

Hei på deg! Det er på mange måter fristende å svare ja på dette spørsmålet, for brukt taxi kan være gode bruktbilkjøp. Jeg har kjøpt to slike biler selv og har vært godt fornøyd begge gangene.

Jeg fikk MYE bil for lite penger og de oppførte seg pent uten mye påkost begge to. Den ene var en 7–8 år gammel Subaru, den hadde gått 615.000 km da jeg kjøpe den, den andre var en Hyundai Sonata som hadde gått 150.000 km på bare to år – altså en ganske ny bil, men med kilometerstand som en ti år gammel bruktbil.

Har du bruk for en romslig bil og ikke kommer til å kjøre på den titusenvis av kilometer i året, kan dette absolutt være noe å tenke på.

Som vanlig er service og vedlikehold viktig og de fleste drosjeeiere er flinke til å følge dette opp i alle fall de første årene. De aller fleste drosjer har automatgir og det er absolutt verdt å "grave" litt i historikken her, da denne før eller siden med stor sannsynlighet kommer til å havarere, men ofte er den også skiftet allerede på biler som har gått noen hundre tusen. Sjekk nøye.

Sjekk også bilen for tidligere skader. Det er ikke uvanlig at disse er borti noe i løpet av livsløpet. Småskader er som regel ikke mye å bry seg om, men større skader bør sjekkes litt nøye.

En del drosjesjåfører kan være litt kjipe på dette med skadereparasjoner og har ofte en "kompis" eller "fetter" som fikser dette litt billig – for å slippe å bruke steindyr forsikring. Ofte er disse utbedringene ikke helt i toppklasse når det gjelder finish og utførelse.

Illustrasjonsbilde: Alireza Shakernia
Illustrasjonsbilde: Alireza Shakernia

Les også: Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis!

Det kan være lurt å velge merke med omhu også. Japanske biler er ofte veldig driftssikre, men min erfaring er at de blir generelt fortere "slaskete" (gjelder alt fra seteunderstell til dørhengsler og karosseri) enn for eksempel Mercedes og Volvo etter noen hundre tusen kilometer, selv om sistnevnte biler også har sine utfordringer.

Får du tak i en fin taxi som har gått på bygda, med bare en sjåfør – som regel eieren selv, så er denne ofte et bedre kjøp enn en bykjørt taxi som har gått 24 timer i døgnet med en drøss av sjåfører.

Om jeg skal forsøke å trekke noen konklusjon ut av dette, så blir det at pris absolutt må stå i forhold til kilometerstand og teknisk stand. Sjekk litt nye i historikken og ta eventuelt kontakt med verkstedet som har servet bilen. En skikkelig gjennomgang / sjekk enten hos NAF eller en forhandler er heller ikke dumt.

Du må også være klar over at du gambler litt her og at ting kan gå galt og bli dyrt, men med en litt skikkelig sjekk i forkant mener jeg altså at dette kan være et smart bilkjøp!

Lykke til!


Stort arkiv

Les også: Dette kaller vi heftig taxi

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ:–Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?