Nick Symmonds (Foto: Don Ryan, © DR PK**NY**)
Nick Symmonds (Foto: Don Ryan, © DR PK**NY**)

OL-utøver la ut armen sin for salg

Nick Symmonds fikk 65.000 kroner for å tatovere venstrearmen.

Den internasjonale olympiske komité (IOC) har et strengt regelverk som begrenser adgangen for OL-utøverne til å reklamere for personlige sponsorer.

I protest mot IOCs regler har den amerikanske 800-meterløperen Nick Symmonds valgt å tatovere den ene overarmen med Twitter-adressen til reklamebyrået Hanson Dodge Creative, skriver New York Times.

Ifølge Symmonds er tatoveringen ment å markere hans misnøye med OL-reglementet.

Får ikke reklamere
I regelverket heter det at ingen utøvere får vise frem logoer, merker eller andre former for reklame under lekene.

Det fikk Symmonds til å legge venstrearmen sin ut før salg i januar. Til slutt stoppet budene på 11.000 dollar – over 65.000 kroner.

– Mitt hovedmål, foruten å vinne en medalje, er å fokusere på hvor mange hardtarbeidende utøvere som finnes der ute, sier Symmonds.

– Det største problemet er at organisasjoner vil kontrollere områder som jeg selv føler at jeg burde kontrollere, legger en rebelsk Symmonds til.

Les også: Slik ser OL-stuperne egentlig ut i svevet

Vil ta bort tatoveringen etter OL
Han tar likevel ikke sjansen på å blottlegge tatoveringen i konkurranse under OL. I stedet vil han løpe med en bandasje rundt overarmen. Resten av tiden kommer han imidlertid til å vise frem reklamen.

Etter OL er planen å fjerne tatoveringen igjen.

Nick Symmonds2 (Foto: Chris Pietsch, © CP DB**NY**)
Nick Symmonds2 (Foto: Chris Pietsch, © CP DB**NY**)