BMWs coupé modeller har alltid hatt en hengiven publikumsskare. Det klassiske utseendet er ikke bare lekkert, men helt riktig utgangspunkt når man skal bygge sin egen M3. (Foto: Privat)
BMWs coupé modeller har alltid hatt en hengiven publikumsskare. Det klassiske utseendet er ikke bare lekkert, men helt riktig utgangspunkt når man skal bygge sin egen M3. (Foto: Privat)

Bilen min BMW 318 CI: Lekker bil – men dette er bare begynnelsen

Aleksander har spennende planer med sin BMW-coupé.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ekstreme biler koster gjerne ekstremt med penger. Og det er ikke alltid man kan bla opp for akkurat det man ønsker å eie sånn med én gang. Da kan løsningen bli å kjøpe ”noe man kan vokse i”, som det heter.

Les også: ATS - Cadillac utfordrer BMW på kompakt kjøreglede

Svært få ting er mer velegnet i så måte enn en BMW 3-serie. Kompaktbilen fra Bayern er en av de mer vellykkede konstruksjonene de senere tiårene når det gjelder kjøreegenskaper, og noe så abstrakt som ”kjøreglede”. Og med original-leverte versjoner med krefter og motor i massevis er det også mulig å få godkjent oppgraderinger i ettertid, i hvertfall så lenge man gjør sakene ordentlig og søker på riktig måte.

Ettertraktet og kjøreglad

En mann som tenker i de baner er Aleksander, som eier den flotte coupeen på bildene. Han har planene klare, men har også frem til han får realisert dem en både lekker og svært behagelig bil å kjøre med.

Karbonfilm på panseret er bare begynnelsen. Etter planen skal hele bilen folieres mattsort i forbindelse med ombyggingen til M3-spesifikasjoner. (Foto: Privat)
Karbonfilm på panseret er bare begynnelsen. Etter planen skal hele bilen folieres mattsort i forbindelse med ombyggingen til M3-spesifikasjoner. (Foto: Privat)

E46-generasjonen av BMWs kompakte 3-serie fikk svært positiv omtale da den var ny, og er også meget populær som bruktbil i dag. Ikke minst siden den er solgt og bruktimportert i så stort omfang at det er mulig å skaffe seg en slik bil uten å måtte pantsette hele slekta.

– Bytter aldri bilmerke

Det gjelder dog ikke coupé-versjonen, som var dyrere ny og dermed også er adskillig sjeldnere enn firedørsutgavene og stasjonsvognene. Men har man tanke på å bygge den opp som en M3-utgave på litt sikt, er det selvsagt en coupé eller cabriolet man må ta utgangspunkt i for at det skal bli ”riktig”.

Les også: M3 er morsom - men Mustang enda morsommere?

Eier: Aleksander Nordal, (20)

Bosted: Pendler Haugesund/Stavanger

Litt om meg selv: Er en 20 år gammel gutt som akkurat er ferdig som lærling i IKT-faget hos ConocoPhillips i Tananger. Veldig interessert i bil og liker å bruke tid på den. Kommer aldri til å bytte bilmerke.

E46-generasjonen av 3-serie fikk godt skussmål for tradisjonelle BMW-verdier som kjøreegenskaper og sportslighet da den var ny, og holder seg meget godt i popularitet også som bruktbil. (Foto: Privat)
E46-generasjonen av 3-serie fikk godt skussmål for tradisjonelle BMW-verdier som kjøreegenskaper og sportslighet da den var ny, og holder seg meget godt i popularitet også som bruktbil. (Foto: Privat)

Bilen: BMW E46 318CI

Hvor lenge har du eid den? I ett år.

Mattsort M3-klone

Hva har du gjort med den? Montert senkesett (coilovers), CCFL angel-eyes, foliert panser i karbonfilm, karbongrill, sotet vinduer fremme og bak, montert AC Schnitzer karbon CLS bagasjelukespoiler, AC Schnitzer bakrutesenker og LED skiltlys.

Liker best med bilen: Pen å se på og veldig gode kjøreegenskaper.

Liker minst med bilen: Liten motor og gamle felger.

En ganske solid hekkspoiler i karbon-finish forteller allerede nå at det er en entusiast med egne planer som er eier av denne bilen. (Foto: Privat)
En ganske solid hekkspoiler i karbon-finish forteller allerede nå at det er en entusiast med egne planer som er eier av denne bilen. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Dagen jeg prøvekjørte bilen for første gang.

Framtidsplaner for bilen: Felger, foliere resten av bilen i svart matt og ombygging til M3.

Drømmebil: E92 M3.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Joacim har bygget et skikkelig BMW-beist

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Aleksander om? Bruk kommentarfeltet under!