1992 GMC Typhoon: Dette er faktisk en sportsbil

Selv om naboen neppe vil tro deg - før en prøvetur.

Lyst til å ha sportsbil, uten at noen vet at det faktisk er det du har? Da er en GMC Typhoon noe for deg. Faksimile: Finn.no
Lyst til å ha sportsbil, uten at noen vet at det faktisk er det du har? Da er en GMC Typhoon noe for deg. Faksimile: Finn.no

Har du dårlig vei til hytta, og travelt med å komme dit? Da kan dette være bilen du ser etter, selv om den ikke er fullt så høy under og har så rå firehjulstrekker-karakteristikk som sine fettere GMC Jimmy og Chevrolet Blazer S10.

For ser du bort fra at den er lavere og har fetere hjul, samt litt plastikkskjørter langs kantene, er det lite som antyder noe annet enn at dette er en gammel amerikansk ”junior-SUV”. Og det er mer enn halve moroa med bilen.

Les også: Macan - her er den nye kompakt-SUVen fra Porsche

Parkerte Ferrarier og Corvetter

GMC Typhoon er imidlertid satt opp med understell av en langt sportsligere karaktér enn bilene den er basert på, og med det som av mange karakteriseres som et lite mesterverk av en motor under panseret: V6-motoren på 4,3 liter får nemlig hjelp av en Garrett-turbo med intercooler til å produsere 280 hester og et moment på 480 newtonmeter.

Mye vil ha mer, heter det, og mange har tatt kål på motorene i Typhooner og Sycloner ved å forsøke å få enda mer fart på bilene i årenes løp. Denne bilen loves imidlertid å være utrimmet. (Foto: Finn.no)
Mye vil ha mer, heter det, og mange har tatt kål på motorene i Typhooner og Sycloner ved å forsøke å få enda mer fart på bilene i årenes løp. Denne bilen loves imidlertid å være utrimmet. (Foto: Finn.no)

Det høres kanskje ikke ekstremt ut, men det ga den lille ”boksen” ressurser til å gå fra 0 til 100 helt ned mot fem sekunder, raskt nok til å gjøre eiere av til dels svært eksotiske sportsbiler i mangemillioners-klassen skikkelig flaue da den kom i 1992, som oppfølger til den ganske identisk bygde pickupen GMC Syclone fra året før.

Samlerbil rett fra fabrikken

Og det morsomste er at de feteste sportsbilene fremdeles sliter med å tukte den, selv 20 år etter.

Som en følge av disse oppsiktsvekkende prestasjonene har den vært en samlerbil helt siden den rullet ut fra fabrikken. Ikke veldig mange rullet helt hit til Norge, men noen kom faktisk – først og fremst takket være det sære faktum at her var en fullblods sportsbil som det ikke bød på noen problemer å få registrert som den varebilen den (også) var.

Utvendig skiller ikke Typhoon seg veldig fra bilen den er basert på - kompakt-SUVen Chevrolet Blazer S10 og GMC Jimmy. Kjennerne avslører den på hjulene, høyden og plast-stylingen. (Foto: Finn.no)
Utvendig skiller ikke Typhoon seg veldig fra bilen den er basert på - kompakt-SUVen Chevrolet Blazer S10 og GMC Jimmy. Kjennerne avslører den på hjulene, høyden og plast-stylingen. (Foto: Finn.no)

I dag er nok de fleste omregistrert til personbiler og har fått på plass baksetene, og er i eie hos entusiaster. Man ser dem sjelden til salgs – men her er altså et unntak. For 150.000 kroner pluss omregistrering kan du bli ny eier av en 1992-modell med bare 136.000 kilometer på telleren, og som dessuten loves å være i god og utuklet stand.

Se annonsen her:

Originalitet er viktig

Hyggelig kilometer og original stand er gode ting å ta med seg når det gjelder Typhoon – og Syclone også, for den delen. Ikke alle forsto hvor sjeldne disse bilene var og ville bli da de kom, og mange forsøkte seg på å gjøre dem enda noen hakk råere.

Siden bilen var basert på en relativt billig hverdagsbil var det grenser for hvor eksklusiv man fikk sluttresultatet til å se ut. Både Syclone og Typhoon fikk fortjent kjeft for mye billigplast i interiøret, men Typhoon fikk i det minste skinninteriør som standard. (Foto: Finn.no)
Siden bilen var basert på en relativt billig hverdagsbil var det grenser for hvor eksklusiv man fikk sluttresultatet til å se ut. Både Syclone og Typhoon fikk fortjent kjeft for mye billigplast i interiøret, men Typhoon fikk i det minste skinninteriør som standard. (Foto: Finn.no)

De oppdaget nok ofte litt for sent at fabrikken allerede hadde gjort disse bilene så kjappe som det var mulig å gjøre dem før luftmotstanden begynte å sette grenser, og mange slike biler er påkostet enorme summer i oppgraderinger som egentlig ikke gjør dem særlig bedre – noen av dem har også knekt sammen i hendene på overambisiøse eiere.

Les også: GMC Syclone - en pick up blir ikke mye tøffere enn dette

Eventyret ble nemlig kortvarig. Den åpne pickupen Syclone fra 1991 ble bygget i knapt 3.000 eksemplarer, før den planlagte fortsettelsen av modellen i 1992 ble brått avlyst. I stedet fikk de som ville ha bagasjen sin under fast tak sjansen til å kjøpe 2.497 Typhoons i 1992 og 2.200 i 1993.

345 røde 1992-modeller

Mens Syclone-pickupen kun ble solgt i sort, slapp man fargene mer løs på Typhoon. Siden legenden allerede var etablert med sorte Syclones fortsatte nok de fleste å handle også Typhoon i den fargen, noe som gjør unntakene enda mer oppsiktsvekkende.

Bagasjeplassen er også upåklagelig - i hvertfall om man regner bilen som den sportsbilen den tildels er... (Foto: Finn.no)
Bagasjeplassen er også upåklagelig - i hvertfall om man regner bilen som den sportsbilen den tildels er... (Foto: Finn.no)

Produksjonstall for de forskjellige fargene finnes av alle steder på Wikipedia, og skal vi tro dem er den annonserte bilen i Apple red med grått skinninteriør en av 345 produserte 1992-modeller i den kombinasjonen.

Automaten svakeste ledd

Selgeren opplyser også at den originale automatkassen, som var kjent som det svakeste leddet på disse bilene, er overhalt og forsterket nylig, og at rusten er tatt – noe som åpenbart begrenset seg til bakluken, som trenger et nytt strøk rød lakk.

Baksetet i bilen er ikke enormt, men det er registrert for tre og benplassen er slett ikke verst. (Foto: Finn.no)
Baksetet i bilen er ikke enormt, men det er registrert for tre og benplassen er slett ikke verst. (Foto: Finn.no)

Hvem utgjør så kjøpergruppen til en slik bil?

Den kan være ganske splittet. I USA er bilene populære blant tradisjonelle sportsbil-eiere, som av og til synes det er moro å kjøre noe ”helt annet” som likevel holder følge med kameratene. Og for de som trenger god bagasje- og passasjerplass og gjerne vil overraske omgivelsene med brutale prestasjoner er bilen et førstevalg, selv om de for lengst er blitt pensjonert fra budbil- og firmabiltjeneste.

Å være generelt bilinteressert, og ha et ønske om å eie noe som ikke alle andre har maken til eller skjønner hva er for noe, er også et glimrende utgangspunkt for å bli Typhoon-eier. Spesielt hvis du bor i nærheten av et lyskryss med flere parallelle kjørefelt...

Les også: Jeep Grand Cherokee LX 5,9 - denne var raskest i 1998