Bilen min Chevrolet Monte Carlo SS Aerocoupé: Bygget for både fart og spenning

Daniel har sjelden amcar med racing-aner.

En Chevrolet Monte Carlo er allerede i utgangspunktet en stilren og litt sportslig coupé. SS versjon gjør den enda tøffere   og Aerocoupé utgaven har særpreg hentet rett fra NASCAR racerne. (Foto: Privat)
En Chevrolet Monte Carlo er allerede i utgangspunktet en stilren og litt sportslig coupé. SS versjon gjør den enda tøffere og Aerocoupé utgaven har særpreg hentet rett fra NASCAR racerne. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det finnes mange spesielle amcars i Norge. Langt flere enn man kan tro ved første øyekast – og bilen i denne reportasjen er akkurat en slik.

Det er nemlig bare på to av bildene du kan se hva som gjør den så spesiell – og de som ikke har hørt om en Aerocoupé før, legger kanskje ikke merke til forskjellene der heller.

Halv-jålete for hvermannsen

Chevrolet Monte Carlo er derimot en kjent bil for de fleste. Modellen var, sammen med noe mer eksklusive Pontiac Grand Prix, resultat av GMs forsøk på å lage en litt halv-eksklusiv coupé-modell også av de billige merkene, som en slags junior-versjon av de eksklusive ”personal luxury”-coupeene Cadillac Eldorado, Buick Riviera og Oldsmobile Toronado.

Les også: Rune kjøpte ny bil til 4,3 millioner - usett!

Bilene hadde mye til felles med de mellomstore ”normal-bilene” som Chevrolet Malibu, men sammenlignet med todørsversjonen av disse hadde disse litt mer særpreget design, høyere utstyrsnivå – og selvsagt en høyere pris.

Og her var det kun coupeen man kunne kjøpe – eksklusiviteten ble ikke forstyrret av en hel masse firedørssedaner og stasjonsvogner med samme navn og spesifikasjoner i trafikken.

Siste bakhjulsdrevne

Bilen du her ser tilhører den siste generasjonen av den ”opprinnelige”, bakhjulsdrevne Monte Carloen. Den kom i 1981 og var rimelig utdatert da den gikk ut i 1988, men til tross for at nesten alle GMs øvrige biler i mellomtiden var blitt langt mindre og glattere solgte denne bra til siste slutt.

Monte Carlo ble ikke solgt i stort antall i Norge, men mange har
Monte Carlo ble ikke solgt i stort antall i Norge, men mange har

Ikke minst SuperSport-versjonen, som kom på markedet med egen aerodynamisk snute, hekkspoiler og litt glattere preg enn standardmodellen allerede i 1983. SS ble også levert med V8-motor hele veien, noe som etter hvert ble mer og mer sjeldent på basisvariantene.

Men den aerodynamiske snuten på SS-versjonen er ikke det som kjennetegner en Aerocoupé. Det var i stedet en spesialversjon med kortere bagasjelokk og en langt flatere bakrute som bygget en god del bakover, for å redusere turbulensen bak den ellers ganske bratte bakruten på bilen.

Sjelden spesialmodell

Aerocoupé kunne bestilles ekstra hvis du først hadde spesifisert en SS – modellen ble først bygget i ekstremt lite antall i 1986 for å homologisere bilen for NASCAR-racing, og deretter i rundt 6.000 eksemplarer i 1987, som ble det siste året.

Sjeldent nok til å bli en modell få er klar over at finnes – men desto morsommere for de som er heldige nok til å eie en, slik som Daniel fra Hakadal.

Les også: Kjartans Monte Carlo SS er av den mer vanlige typen

Eier: Daniel Moberg, (19)

Bosted: Hakadal

Litt om meg selv: Er en gutt fra Hakadal, bor også på Jessheim. Er for øyeblikket singel, og ingen husdyr - men er meget interessert i å anskaffe hund. Har 3 biler, en Mercedes 190, Oldsmobile Cutlass Cruiser (samt en delebil til denne også), og Chevrolet Monte Carlo. Bilinteressert? Ja!

Som far, så sønn...

Det har jeg nok fra pappa, han har hatt bilinteresse hele livet, og helst amcars. Det har smittet over, for å si det sånn! Vi har vært på utallige treff sammen, og endelig nå i det siste har vi fått oppfylt drømmen å ha hver vår amcar.

Nå har vi til og med samme type bil (Chevrolet Monte Carlo). Det er jo veldig artig, også gjør vi noe mer utav det ved å kalle bilene "Blackie & Whitie" og folk begynner å kjenne igjen bilene - dét er moro! Vi drar på alle treff vi har mulighet til. Mye moro for far og sønn dette her, ja!

Den vanligvis så bratte bakruten på Monte Carlo-karosseriet ga løft bak i høye hastigheter, og Aerocoupé-modifikasjonen med en flatere bakrute som bygget mer bakover ble gjort for å gjøre bilen til en vinner i NASCAR-racing. (Foto: Privat)
Den vanligvis så bratte bakruten på Monte Carlo-karosseriet ga løft bak i høye hastigheter, og Aerocoupé-modifikasjonen med en flatere bakrute som bygget mer bakover ble gjort for å gjøre bilen til en vinner i NASCAR-racing. (Foto: Privat)

Bilen: Chevrolet, Monte Carlo Aerocoupé

Hvor lenge har du eid den? Jeg har nå eid den i litt over 2 måneder.

Hva har du gjort med den? Ikke så mye, byttet CD-spilleren bare.

Headers og eksosanlegg

Liker best med bilen: Utseendet, V8er´n, og følelsen jeg får når jeg kjører den! Det er visst også en av kun to Aerocoupéer i hele Norge, om ikke den eneste.

Liker minst med bilen: Jeg syntes det er litt lav lyd fra 8'ern.. Men det får man fikset etter hvert!

Beste opplevelse med bilen: 4. juli.

Framtidsplaner for bilen: Bytte innsug, forgasser, luftfilter, sette i headers og bytte eksosanlegget - og litt småfiks.

Drømmebil: Drømmebilen har alltid vært enten Mustang, eller Shelby GT500.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Petters Pontiac Grand Prix er 40, men ikke ferdig

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Daniel om? Bruk kommentarfeltet under!