Nissan Navara02 (Foto: Faksimile fra finn no)
Nissan Navara02 (Foto: Faksimile fra finn no)

Slik får du knalltøff familiebil – til en billig penge

Avgifts-smutthull gjør at du kan spare mye.

Det finnes mange tøffe biler med bare to seter og på grønne skilter.

Barske doninger som liksom er litt "far out" som familiebil, dels fordi prisen er altfor høy og selvfølgelig fordi bare to seter ikke akkurat er familievennlig.

Men tiden går og etter hvert blir disse bilene såpass gamle at det å sette inn bakseter plutselig ikke koster all verden – eller slett ikke noe i det hele tatt. Vips kan man plutselig ha en barsk og annerledes familiebil til en gunstig penge.

Hvis du ikke kjenner regelen er den slik: Ti år etter at varebilen første gang ble registrert i Norge, kan du sette inn seter uten å betale avgift. Da har du spart MYE penger kontra å kjøpe den ny som personbil.

GUIDE: Slik blir varebilen stasjonsvogn:

Etter et kjapt sveip innom finn.no fant vi følgende tøffe og kanskje litt glemte biler som nå kan bygges om avgiftsfritt:

2002 Chevrolet Tahoe. Kr. 95 000.

Chevrolet-Tahoe-2002 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Chevrolet-Tahoe-2002 (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

En skikkelig Chevy til under 100 000,-? Jada – det er mulig det. Her får du alt, hør bare: Kraftig 5,3-liters V8 på 275 hk, automatgir med rattsleiv, komfort i stjerneklassen, firehjulstrekk, skinn, masse plass og enda mer utstyr.

På minussiden kan vi notere et bensinforbruk som miljøpartiet De Grønne neppe jubler og applauderer for ...

Dette eksemplaret har riktignok gått et stykke, men bilene er både solide og lette å skru på for den litt nevenyttige. Dessuten finnes det mange til salgs også – om du vil legge en penge eller to til i potten og få et eksemplar med litt lavere km stand.

Dette er en seriøs, stor og fullverdig SUV, som nå endelig kan tjene til det den opprinnelig er bygget for – nemlig som en komfortabel, sterk og svært romslig familiebil med suveren framkommelighet.

På akkurat dette eksemplaret følger ikke baksetet med og det er litt synd. Men godsnakk litt med selgeren her – den selges jo av Bergheim Drammen som importerte disse bilene i sin tid - og jeg tipper de med litt velvilje kan fikse et baksete til deg.

Dette sier vår bruktbilguide om Tahoe:


2002 Mercedes Geländewagen. Kr. 360 000

MB-G-bil-innv. (Foto: Faksimile fra finn.no)
MB-G-bil-innv. (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

360.000,- for en Geländewagen – attpåtil uten bakseter – det var ikke snaut, tenker du kanskje.

Jeg er for så vidt enig i det. 360.000 kroner er mange penger, men på den annen side så bør du sjekke hva denne koster ny nå. Vi snakker fort 1.500.000 for et litt kult og velutstyrt eksemplar! Da blir plutselig 360 laken bare småpenger i forhold.

En annen ting, hvem ser egentlig forskjell på en ti år gammel og en helt nye G-bil? Ikke menigmann, i alle fall ...

Dette er nok for mange enten elsk eller hat, men det er ikke til å komme ifra at en fin Geländewagen med hvite skilter gir masse "kred" i en del miljøer.

4-liters diesel V8 på 250 hk, skikkelig firehjulstrekksystem, rikelig med skinn, knapper og treverk innvendig, doble eksosrør ut foran venstre bakhjul og et ubeskjedent "Lorinser-emblem" på reservehjulet og et klassisk design – så hvorfor ikke?

Baksetene følger med og bilen kan bygges om for en billig penge nå, eller helt gratis om kun kort tid!

Er dette verdens mest harry SUV?


2002 Nissan Navara Fjallasport. Kr. 126 000.

Nissan-Navra (Foto: Faksimile fra finn.no)
Nissan-Navra (Foto: Faksimile fra finn.no)

Klikk her for å se hele annonsen:

En pickup som familiebil? Hvorfor ikke! Denne er i tillegg skikkelig tøff med Fjallasport-ombygging og seriøst store hjul. 35`` på sommer og 33`` på vinter.

Dette er også en dobbeltkabiner med plass til bakseter (som følger med) og den kan gjøres om til gatas desidert tøffeste familiebil, avgiftsfritt i september!

Her får du vanlig baksetet. og et skikkelig lasteplan til bagasjen.

Motoren er på 2,5-liter og 133 hk og bilen har manuelt gir og fersk EU-godkjenning.

Det som bør sjekkes er om den har D22-motoren som det dessverre har hatt problemer med underdimensjonerte råder – og om dette eventuelt er utbedret. (gjelder 2002–2005 modeller)

Utover dette er Navara kjent som teknisk gode og driftssikre biler, og selv om den altså nærmer seg ti år, ser den fortsatt ganske fresh ut.

Dette eksemplaret er både velholdt og godt utstyrt også. Er dette denne rundens tøffeste bil?

Les også: Nissan Pathfinder – dette skal bli en sprek familiebil