Toyota GT86: 100 hestekrefter ekstra? Ikke noe problem!

Dette er en bil med mange muligheter - også for de som har det travelt...

Toyota GT 86 er en bil som tunerne kommer til å kaste seg over de neste årene ... (Foto: Gazoo Racing)
Toyota GT 86 er en bil som tunerne kommer til å kaste seg over de neste årene ... (Foto: Gazoo Racing)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei på deg Benny. Jeg har fått øynene opp for Toyota GT 86. Den er bare lekker og om et par år så skal jeg bare ha en slik. Garantert!!! Det er bare et problem. Jeg skulle ønske at den var sprekere!

Hva gjør jeg da? Kommer den med turbo, kan den chippes – eller hvilke andre muligheter har jeg.

Mvh. Nissan 200 SX eier ;-)

LES OGSÅ: Dette må du vite om trimming av bil

Benny svarer:

Hei på deg også!

Jeg er helt enig med deg, Toyota GT86 er en skikkelig fin bil. Motoren i denne er en 2-liter uten turbo og er levert av Subaru, men med Toyotas D-4S-innsprøytning leverer den 200 hk / 205 Nm. Nok til å sende bilen fra 0–100 km/t på 7,6 sekunder mens toppfarten er 235 km/t.

Det er med andre ord absolutt ingen sinke i trafikken vi snakker om her. Dette er tall som holder i massevis for de aller fleste.

Dette skrev vi i vår test av bilen: "Om vi sammenligner GT86 med Subaru Impreza, ser man at motorplasseringen er ganske ekstrem på GT86-en. 10 centimeter lavere og hele 20 centimeter nærmere kupeen. Det gir en bortimot optimal vektfordeling og ikke minst et tyngdepunkt som er bare 46 centimeter over bakken – et tall som matcher de fleste supersportsbiler.

Toyota-GT86
Toyota-GT86
Toyota-GT86-bakfra
Toyota-GT86-bakfra

Styringen imponerer – svært skarp, men uten å være nervøs, i de sportssetene sitter man som støpt og med perfekt ratt- og pedalposisjon. Det er ikke rart at smilet lokkes fram på spanske fjellveier – mens nåla på turtelleren nærmer seg rødmerkinga og boxer´n under panseret knurrer hissig, men fornøyd!

Vingårder og skjeve murhus passeres i ekspressfart.

Allikevel – bilens utrolig gode balanse imponerer enda mer enn selve motoren – selv om den også absolutt leverer varene".

Les hele testen av Toyota GT 86 her:

Kompressor er saken

På lanseringen av bilen benektet Toyota at den kommer til å komme med turbo. Det skulle være bare én motor og én karosseritype (om du skulle gå å vente på en cabriolet-utgave).

Om dette stemmer, gjenstår å se. Bilens chassis og kjøreegenskaper tåler mer enn de 200 originale hestekreftene. Mye mer. Det skulle undre meg mye om den ikke kommer i en sterkere T-Sport, GTS eller GT-F, eller hva de nå skulle finne på å kalle en litt sterkere versjon etter hvert.

Planen er nok at modellen skal henge med i 5 – 7 år, og noe må de finne på undervis – tror jeg.

Når det gjelder chip, har jeg ikke klart å finne det til denne bilen enda, men det vil nok komme etter hvert det også. Bakdelen her er at bilen ikke har turbo og at man tross alt vil få en noe begrenset effektøkning, selv om man chiptuner. Noe særlig over 15 – 20 hk ekstra er ikke realistisk.

Eksempel på kompressormontering i Toyota GT86 (Foto: HKS Racing)
Eksempel på kompressormontering i Toyota GT86 (Foto: HKS Racing)

Men det som allerede finnes – for de av dere som ønsker mer futt i en allerede sprek GT86 - er kompressorsett, levert av HKS. Dette vil øyeblikkelig komme i salg, men akkurat hvor mye ekstra effekt det vil gi har det ikke lyktes å skaffe data på ennå..

Kaste seg over

Gazoo Racing drar det enda lengre og tilbyr et sett med både turbo og kompressor. Da skremmes motoren opp til 315 hk og 420 Nm. Dette settet må ikke brukes på biler med automatgir.

Det er altså ikke noe problem å hoste opp mer en 100 ekstra hestekrefter her, det er bare å betale...

Ellers er GT86 garantert en bil som det vil bli tilbudt MYE snadder på tilbehørsfronten til. Enten det gjelder enda fetere sportseksos, fjærbensstag, senkesett og støtdempere, større bremser og hjul og ikke minst styling i form av både skjørt og spoilere i et utall varianter.

Om jeg ikke tar feil, er nok dette en bil som tunere og tilbehørsleverandører kommer til å kaste seg over og vi kommer nok til å se mange kreative versjoner av denne sportsbil-godbiten de neste årene.

Så det er bare å begynne å spare penger! I mellomtiden får du kose deg med Nissan SX-en din!

GT86: Fredric får Toyota med 700 hestekrefter

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Denne X5-en har tapt seg en million