MG Icon. Dette er bilen som skal sette MG 'på kartet' igjen om det går slik som de håper.
MG Icon. Dette er bilen som skal sette MG "på kartet" igjen om det går slik som de håper.

MG Icon: Har du sett noe styggere?

Og merket er egentlig kjent for lekre sportsbiler...

Etter hvert som de store, tradisjonelle SUV-ene har fått selskap av biler med samme oppskrift, men langt mer kompakte mål. har en helt ny bilklasse oppstått. Nemlig crossovere.

Dette har blitt en klasse for små lekne biler med teknikk fra alminnelige biler, et enkelt firehjulstrekksystem og ofte med mye og til dels annerledes design slik som for eksempel Nissan Juke.

Av og til så er de såpass ufornuftige at de bare har tre dører også. Som for eksempel Range Rover Evoque – som du kan lese vår test av her.

Et merkelig segment

Vi har også sett eksempler på prototyper i cabrioletversjoner i dette litt merkelige segmentet.

Slik ser originalen fra 1962 ut.
Slik ser originalen fra 1962 ut.

Denne holder ingen følge med – utenfor veien:

Navnet blir Icon

Ved påsketider i år dukket de første bildene på en helt ny MG opp i nettopp dette segmentet. Den hadde klare designhint til den legendariske sportsbilen MGB (som for øvrig fyller 50 år i år) – i cabrioletversjon.

Nå – bare noen måneder senere ser det ut til at den merkelige bilen faktisk kan bli en realitet, under navnet MG Icon.

Både åpen og lukket

MG forsvant til Kina i forbindelse med at store deler av Rovers konkursbo havnet der for noen år tilbake. Så langt har det ikke vært den helt store aktiviteten ut over bilmodeller basert på gamle Rovere. Men kineserne har store planer.

Icon plasserer seg et eller annet sted midt mellom Mini og Range Rover Evoque - og Nissan Juke er vel kanskje den nærmeste konkurrenten. Både en lukket og en åpen versjon finnes på tegnebrettet.

LES OGSÅ: Nå har morsom-SUV-en blitt bruktbil

For Europa og Kina

MG Icon i cabrioletversjon
MG Icon i cabrioletversjon

Briten Steve Harper står bak designet som er en salig sammenblanding av nytt og retro. Klassisk vakkert er det så absolutt ikke - de aller fleste av oss vil vel heller mene at dette best kan karakteriseres som stygt.

Målsettingen for bilen er ikke snauere enn at dette skal bli den bilen som igjen setter MG "på kartet". Hovedmarkedene skal være Kina og Europa.

Ryktene forteller at den kan bli å finne i butikken allerede om et par år, som 2015-modell.

Vi er ikke så sikre på at de gode, gamle MG-entusiastene gleder seg så veldig til det.

Les også: Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes!