Svulmende hjulbuer, feite hjul,  fire eksosrør og en seriøs bakspoiler sladrer om at dette er en skikkelig moro cabriolet!  (Foto: Scoopy)
Svulmende hjulbuer, feite hjul, fire eksosrør og en seriøs bakspoiler sladrer om at dette er en skikkelig moro cabriolet! (Foto: Scoopy)

Lexus IS-F Cabriolet: Her er det noe som ikke stemmer

Heftig cabriolet - men vi tror synet bedrar.

Svulmende hjulbuer, mektige luftinntak i fronten, store hjul, fire eksosrør og en seriøs bakspoiler. Dette er så visst ikke noen vanlig Lexus 220d i cabrioletversjon.

Nei, disse spionbildene viser ingen ringere enn den skikkelig hårete IS-F-utgaven som i disse dager får siste test-finpuss på selveste Nürburgring.

F = moro

Bokstaven "F" har liksom blitt selve symbolet på høy morofaktor hos Lexus. Her betyr det 5-liters V8 på 423 hk og massive 420 Nm. Yamaha har forresten hatt en finger med i utviklingen av motoren, som vi også finner i "snillere" utgave i Lexus LS. Girkassen er automatisk og har 8 trinn.

Test Lexus IS-F: Power fra Japan

Siste test før lansering.  (Foto: Scoopy)
Siste test før lansering. (Foto: Scoopy)

Dette er altså bilen som uten blygsel hiver seg inn i kampen mot storheter som BMW M3 og Mercedeser med AMG-merke på bakluka.

Gammel

Andre generasjon IS hadde premiere allerede i 2005. Cabrioletversjonen av normalutgaven kom allerede i 2008. Så at den heftige F-utgaven også kommer som cabriolet er kanskje ikke mer enn vi kunne regne med. Erkerivalen BMW M3 finnes jo allerede som toppløs ...

Allikevel blir vi overrasket. Andre generasjon IS kom jo allerede i 2005 og har rukket å bli syv år gammel. En helt ny IS er derfor rett rundt hjørnet. Veldig rett rundt hjørnet, ryktene snakker om debut allerede i høst.

Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner – usett:


Lure-bil?

5-liters V8 sørger for at det går unna i svingene, men hvem kommer til å kjøpe denne nå?  (Foto: Scoopy)
5-liters V8 sørger for at det går unna i svingene, men hvem kommer til å kjøpe denne nå? (Foto: Scoopy)

Nye IS skal få betydelige designelementer fra suksessmodellen CT200 h og interiør med likheter fra supersportsbilen LF-A.

Derfor hadde vi blitt mindre overrasket om det var neste og tredje generasjon av IS modellen vi nå får se spionbilder av - og ikke av den lett aldrende IS uten tak og med kjempemotor.

Mest sannsynlig er dette er en "lure-bil" - og at det er plattformen til den helt nye bilen som testes i et "gammelt skall"... For hvem kommer til å kjøpe denne nå?

Denne måten å jobbe på er vanlig hos veldig mange bilprodusenter. Slik får de testet ut ny teknikk, uten å måtte avsløre noe som helst om designet på bilen.

Vi har kjørt IS cabriolet – les mer her: