VW T2: Hippiebussen nekter å dø

Klarer den å lure seg unna enda en gang?

Det haster med å finne en løsning for at den gode 'gamle VW Bussen' skal overleve...
Det haster med å finne en løsning for at den gode "gamle VW Bussen" skal overleve...

Ikke alle vet det, men den gamle gode Folkevognbussen – populært kalt hippiebussen – produseres fremdeles i Brasil.

Rundt 100 biler triller ut fra fabrikkportene hver eneste dag!

Men nå har mørke skyer truet i horisonten en stund – så mørke at de i verste fall kunne tatt livet av det som etter hvert har blitt en av de mest seiglivede modellene i bilhistorien.

Kom i 1950

VW Type 2 T1 kom første gang i 1950. I 1967 var det klart for neste generasjon Type 2 T2.

Det er denne versjonen som fortsatt produseres i sambalandet og da har den betegnelsen T2c.

VW-t2-i-fart
VW-t2-i-fart

VW Boble: Bilen også arbeiderne fikk råd til

Merkelig grill

Og, nei – for en gangs skyld er det ikke utslipp og eksosrensing som truet med å sende den populære bilen til de evige jaktmarker. Det problemet har brasilianerne for lengst løst med å putte en vannavkjølt 1,4 liter bensinmotor på 78 hk fra VW Polo inn i rumpa på T2, der vi normalt fant en luftkjølt bokserfirer. Det er naturlig nok derfor den også har fått en litt merkelig, sort plastgrill i fronten.

Særlig sprek er den imidlertid ikke. Fra 0–100 km/t bruker den 16 sekunder og toppfarten er beskjedne 130 km/t.

1,4-liter bensinmotor fra VW Polo på 78 hk.
1,4-liter bensinmotor fra VW Polo på 78 hk.
Den kan også kjøres på etanol.
Den kan også kjøres på etanol.

Må ha airbag

Men som nevnt, det er ikke motor og avgassrensing som er problemet, men det at brasilianske myndigheter har bestemt at fra 2014 skal alle biler ha airbag.

Det sier seg selv at en konstruksjon med røtter 60 år tilbake i tiden ikke er forberedt for dette. Men våre brasilianske venner elsker den enkle bilen og er villig til å strekke seg langt for å få den til å overleve.

Dette er den norske varebilvinneren:

Senke setene

En av utfordringene slik det er nå er at avstanden fra dashbordet til fører / passasjer er stor og at man må ha en airbag med så stort volum at oppblåsningstiden blir for lang.

Det ser ut som løsningen kan bli å senke setene og å heve / rekonstruere dashbordet. Dette vil trolig gi plass nok til airbager og i tillegg gi de riktig vinkel når de blåses opp–så da er det fortsatt håp!

VW-T-2-2-x-bilde
VW-T-2-2-x-bilde

Ganske trygg

Når det gjelder den generelle sikkerheten er VW Bussen bedre enn man skulle tro. I 1973 gjorde Ralph Nader grundige undersøkelser i forbindelse med nye sikkerhetskravene i USA og konkluderte med at de solide Y-bjelkene som forbinder støtfanger og chassis gjør den mye tryggere enn man i utgangspunktet skulle tro.

Når den nå trolig får kollisjonsputer i tillegg til ABS-bremser, så virker det som om bilen fortsatt kommer til å følge oss i ytterlig noen år. En skikkelig gladnyhet for alle nostalgikere!

Les vår test av ny VW Caravelle her: