Her er splitter nye Honda CR V. Hvis Honda klarer å prise den gunstig nok, bør dette bli en av de store bestselgerne i klassen.
Her er splitter nye Honda CR V. Hvis Honda klarer å prise den gunstig nok, bør dette bli en av de store bestselgerne i klassen.

2013 Honda CR-V: Denne SUV-en skal mange nordmenn kjøpe

Nå er det like før den kommer. Se bildene:

Honda CR-V har vært en stor suksess i tre generasjoner. Nå er det straks klart for den fjerde – og den har Honda brukt tid på å lansere.

Allerede i fjor sommer kom det første bildet av den, da under navnet CR-V Concept. Så ble den vist i amerikansk utgave – og i mars så vi den på bilustillingen i Geneve, fortsatt som et konsept. Nå er de første offisielle bildene av produksjonsklar bil ute.

Skiller seg ut

Den skal debutere på bilutstillingen i Paris i sepember, og så komme i salg kort tid etter dette.

Designet er en klar videreføring fra dagens modell, men Honda viser igjen at de tar sjansen på å lage biler som skiller seg ut. Ny CR-V har fått en aggressiv front, en svært særpreget sideprofil - og en høy bakende med klare Volvo-assosiasjoner.

Honda satser på et særpreget design på nye CR-V, denne kommer til å skille seg ut i trafikken.
Honda satser på et særpreget design på nye CR-V, denne kommer til å skille seg ut i trafikken.

LES OGSÅ: Denne SUV-en har hatt stor suksess med sjusetersløsning

Stort bagasjerom

Den gir også inntrykk av å være en stor bil, selv om de ytre målene er nesten uforandret i forhold til dagens modell. CR-V har imidlertid blitt lavere, taklinjen er senket med tre centimeter. Helt flatt gulv skal gi maksimal plass for baksetepassasjerene.

Baksetet er senket nesten fire centimeter i forhold til dagens CR-V, dermed blir takhøyden bedre, selv om selve bilen er blitt lavere.
Baksetet er senket nesten fire centimeter i forhold til dagens CR-V, dermed blir takhøyden bedre, selv om selve bilen er blitt lavere.

Del med Facebook-vennene dine

Bagasjeromsplassen er et ankepunkt mot mange av bilene i denne klassen. Her er nye CR-V bedre enn de fleste konkurrentene. Den sluker 569 liter bagasje - eller 1699 liter hvis du feller ned bakseteryggene.

LES OGSÅ: Hvilken bør vi velge – CR-V eller Tiguan?

Gunstig startpris

Honda har jobbet mye med interiørkvaliteten og lover her et solid skritt oppover, både i design og materialkvalitet. Støydempingen skal også være vesentlig bedre enn på forgjengeren - med dette håper Honda å kunne konkurrere med premium-merkene i dette segmentet.

Nye CR-V kommer med både forhjuls- og firehjulstrekk. Med 1,6-liters diesel og forhjulstrekk er CO2-utslippet helt nede i 99 gram/km. Det er svært bra for en bil i denne klassen - og bør kunne sikre en svært gunstig startpris i Norge.

Honda skal ha jobbet mye med opplvede interiørkvaliteten, det har også vært et lite ankepunkt mot CR-V så langt.
Honda skal ha jobbet mye med opplvede interiørkvaliteten, det har også vært et lite ankepunkt mot CR-V så langt.

Fallende salgskurve

Honda sliter på det norske markedet, og også CR-V har hatt en sterkt fallende salgskurve etter at den begynte å trekke på årene.

Derfor blir dette en uhyre viktig modell for importør og forhandlere her hjemme. Og med riktig prising, er det all grunn til å forvente at dette blir en bestselger i klassen.

Slik ser neste Honda CR-V ut, den skal vi prøvekjøre for aller første gang i september.
Slik ser neste Honda CR-V ut, den skal vi prøvekjøre for aller første gang i september.

LES OGSÅ: Topp 10 – dette er de beste brukt-SUV-ene